Oseriöst företag om man behöver göra en reklamation. De följer inte Konsumentköplagen och trots att jag gått igenom rättsläget med deras kundtjänst så nekar de mig att häva köp av en tvättmaskin som inte fungerar trots att jag enligt Konsumentköplagen har rätt att göra det. De nekar själva allt ansvar och hänvisade först till tillverkaren trots att jag har ett köpeavtal med Tretti.se, inte tillverkaren. Sen hittade de på (tydligt att de inte vet vad de talar om) att jag måste bevisa s k "ursprungsfel" trots att de lämnat ett års garanti.
Lämnas tidsbegränsad garanti så är det enl 21 § Konsumentköplagen att se som en funktions- och hållbarhetsgaranti och det är då inget tal om "ursprungsfel", jag har ju en garanti. Förmodligen nekar man reklamationer i alla lägen då det ofta endast är ett fåtal personer som drar ärendena vidare. Dock inte denna gång....
Tips! Man har alltid rätt att reklamera en felaktig vara enligt 29 § Konsumentköplagen om felet är av väsentlig betydelse för konsumenten.
 
Tror du missuppfattat lagen lite...garanti är precis som tretti säger, mot fabrikationsfel (alla produkter som går sönder för fort vid normal användning har oftast fabrikationsfel). Vad den inte täcker är handhanvande fel. Har du tvättat t.ex. BH med bygel och en bygel sabbat maskinen så har det inget med tretti att göra, det är ditt eget fel och du får stå för det. Vad tretti kräver är att en serviceman kommer och kollar på din maskin och konstaterar vad det är för del och varför. Är det då ett ursrpungsfel så kommer de att reparera eller byta ut maskinen, men innan du visat på vilket sorts fel det är så gör de ingenting.

(Nej jag har inget med tretti att göra och har inte ens handlat hos dem nån gång).
 
En tvättmaskin är inte så unik att du kan kräva att köpet hävs direkt utan att de får chans att laga maskinen enligt paragraf 28. Att hävda att det blir en väsentlig olägenhet för dig att låta dem reparera maskinen blir svårt.

Garantinåtaganden sköts säkerligen av generalagentens servicekår (eller inhyrd tredjepartsfirma). Kundtjänst på Tretti kan säkert hjälpa dig med telefonnummer till dem som sköter servicen på din ort.

Har själv lämnat tillbaka en tvättmaskin till Tretti utan problem. Den formligen hoppade omkring när man körde igång den (ja, transportsäkringarna var borttagna). En reparatör kom hit och bytte halva innanmätet, provkörde och blev påhoppad av maskinen. Han dömde ut den direkt. Tretti skickade en budfirma och hämtade maskinen. Jag köpte en ny men bättre maskin och den har funkat sen dess.

/John
 
jhenrikj: Om du nu inte har nått alls med tretti att göra, hur vet du vad de ställer för krav? ;) Och nej jag har inte misstolkat lagen, hänvisar till Köprättens grunder, 9 uppl av Peter Gerhard (används inom juridikutbildningar på Högskola/universitet). Se s 85 för en mer utvecklad förklaring av vad som gäller när det kommer till garanti och fel på varan.
Vidare kan jag då också klargöra att det definitivt inte tvättats någon bygel-BH eller dylikt :D

john_l: Jag tror att det är 27§ du syftar på, 28§ är nämligen till köparens fördel och säger att om avhjälpande eller omleverans inte kan ske inom skälig tid så har jag rätt att häva köpet enligt 29§. Hänvisar även här till ovan nämnda bok men då s 90 för ett mer utvecklat svar kring rätten att häva och felet är av väsentlig betydelse för köparen och citerar "Frågan om felets väsentlighet ska bedömas från köparens synpunkt. Ett fel som för den ene köparen har liten betydelse kan spela stor roll för en annan köpare."
Men såväl författare som lärare på juridikutbildning kanske har fel då menar du eller?
 
  • Gilla
husbyygare
  • Laddar…
Det finns en del information som hade underlättat här.
Vad är det för fel och har någon reparatör överhuvudtaget tittat på maskinen?
På vilket sätt är det bättre för dig att häva köpet och köpa en annan maskin någon annanstans än att låta dem laga en maskin som redan är på plats och som antagligen fallit dig i smaken från början?
Har en ersättningsmaskin redan inhandlats?

/John
 
Nej, ersättningsmaskin har inte redan inhandlats.
Nej, reparatör har inte tittat på maskinen ännu och för att ytterligare understryka poängen här (om den nu missats) är att trots det så säger man direkt från tretti att det aldrig kan komma ifråga att häva köpet. M a o kategoriskt nekande. Den information man då lämnar är inte korrekt men man har ju tidigare fått kritik från Konsumentverket just för att den information man lämnar ut är felaktig eller missvisande efter vad jag förstår: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5492860.ab?service=print
Med andra ord nekas man möjlighet att få häva köp innan felet ens kunnat konstateras, däri ligger felet från trettis sida. Dessutom har man inte någonsin från tretti talat om att maskinen måste ses över av en serviceman för att utesluta handhavandefel. Det åligger säljaren att informera köparen om alla dessa saker vid reklamation.

För mig är det av väsentlig betydelse att en maskin går sönder efter så kort tid efter normalt användande. Vad jag vet är att jag är väldigt noga med mina maskiner, följer alltid bruksanvisningar och annat vad gäller installation och underhåll. Genom åren har man ju köpt ett antal maskiner av olika slag och märke och jag har aldrig varit med om att något går sönder så totalt efter så kort tid. Dessutom är det ju av väsentlig betydelse för mig att jag inte kan tvätta under tiden.....

Självklart har man från trettis sida ett intresse i att hitta fel hos kunden och själv inte acceptera hävningar av ekonomiska skäl. Söker man runt lite så hittar man dock en hel del människor som haft stora problem med tretti vid reklamationer även om du nu verkar ha haft tur.
 
Men hur svårt är det att låta en reparatör titta på maskinen då? I bästa fall har du en fullt funktionabel maskin efter en liten stund.

/John
 
Men jag har aldrig sagt att det skulle vara nått problem.

Poängen och problemet är fortfarande att Tretti.se lämnar ut felaktig information till sina kunder i reklamationsärenden, något man tidigare också fått kritik för från Konsumentverket......
 
Varför skulle de inte hänvisa till tillverkaren? Det är ju tillverkarens generalagent i Sverige som tillhandahåller servicen. Numret står säkert i någon broschyr som du fått med maskinen. Du har såklart all rätt i världen att kontakta Tretti när maskinen är sönder men eftersom de inte själva bokar ut servicetekniker så hänvisar de dig till någon som kan hjälpa dig.

Och hur kunde det gå så långt att man pratar om att häva köpet innan man ens fått ut en tekniker på plats förstår jag inte.

/John
 
john_l skrev:
Varför skulle de inte hänvisa till tillverkaren? Det är ju tillverkarens generalagent i Sverige som tillhandahåller servicen. Numret står säkert i någon broschyr som du fått med maskinen. Du har såklart all rätt i världen att kontakta Tretti när maskinen är sönder men eftersom de inte själva bokar ut servicetekniker så hänvisar de dig till någon som kan hjälpa dig.

Och hur kunde det gå så långt att man pratar om att häva köpet innan man ens fått ut en tekniker på plats förstår jag inte.

/John
Håller med TS ifall jag har köpt en vara av ett företag och den varan går sönder då är det företaget som man ska vända sig till. Det är dom som du har gjort ett inköp hos. Gäller det garanti saker m.m så är det Tretti.se som ska vända sig till det tillverkaren inte kunden som ska göra de jobbet. Att hålla på och fixa fram någon annan servicetekniker eller liknande skulle aldrig komma på frågan.

Fast lite hårt att häva ett köp efter att ett garantifel har inträffat är lite hårt, troligen svårt att få igenom. Dom ska ju få en chans att ordna upp felet på din maskin, lite de som garantin står för.

Lämna precis in en data som var köpt hos Media markt och där är det inget problem, det är dom som jag har köpt av så dom tar hand om kontakten med data tillverkaren som i sin tur lagar garanti felet.
 
Det där har jag redan förklarat mer än tydligt tycker jag och skulle det vara otydligt så förslår jag att du läser allt från början igen. Det handlar fortfarande om att man KAN häva köp och att den information jag fick av kundservice inte är korrekt. Jag kan inte bli mer tydlig än så så förstår du ändå inte så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Misstänker starkt att du jobbar på tretti och att det kan vara svårt att ta till sig det jag försöker säga här så jag lämnar den här "diskussionen" med detta.
 
Vad är det för fel på maskinen?

Jag har tittat igenom hela tråden men inte hittat nån uppgift om det.

(Nej, jag jobbar inte för tretti :).)
 
Zebba: Ja, men visst tack. Det var bland annat det jag ville komma åt. Sen kan jag absolut hålla med om att det kan vara hårt att be om hävning men Trettis hållning när jag kontaktade dem var att det inte kunde komma på fråga. Enligt lag KAN man dock kräva hävning enligt de paragrafer i Konsumentköplagen som jag hänvisat till, även om det kan anses hårt, men man kanske inte nödvändigtvis SKA göra det för det.
När en kund kontaktar en säljare med en reklamation är det dock meningen att man ska informeras KORREKT om vad som gäller, så skedde inte här.
Jag som kund är inte road av att man försöker intala mig att det alls inte går, just utan att ens ha tagit reda på felet först. Därav vill jag förtydliga att man visst kan begära hävning under vissa förutsättningar.
 
Tyvärr så kan man byta ut Tretti.se mot nästintill vilket företagsnamn som helst här i Sverige som bedriver varuförsäljning till konsument.

Sedan tycker jag dock att dina inlägg egentligen inte kan kommenteras utan att få lite mer utfyllande information om bl.a. felet på produkten.
 
Vad det exakta felet är återstår ännu att se. Vad jag vill säga är att tills detta konstaterats kan man dock inte utesluta hävning då det under vissa förutsättningar är en möjlighet.
Vid kontakt med tretti så var den enda information jag fick:
"Hejsan, Beklagar att du fått problem med din maskin.För att få hjälp i ärendet så ringer du till Electrolux service på telefon 0771-767676
När jag sedan frågar vad som gäller vid hävning fick jag till svar:
"Hej Du kan tyvärr inte häva köpet men du kontaktar dem för att få felet undersökt av deras tekniker."

Anledningen till att jag skriver om detta är för att varna andra om att den information som lämnas ut är felaktig, vilket även artikeln från Aftonbladet visar har varit ett problem tidigare hos dem. Sen är det upp till var och en att dra sina egna slutsatser, jag vill bara dela med mig av min erfarenhet. Det hade vart jätteenkelt för tretti att bara svara mig något i stil med att: Vid en eventuell hävning så gäller bla bla bla under förutsättning att bla bla bla. Vi bokar därför in en person som ska komma och titta på maskinen till en början med för att sedan se hur vi ska göra.

På kundtjänst menar man dock att jag måste bevisa s k ursprungsfel men det stämmer inte i och med att jag har en garanti. Vad det däremot skulle kunna handla om är ett handhavandefel i sådana fall men då ligger bevisbördan på säljaren men det säger man över huvud taget inget om. Rör det sig inte om handhavandefel så kan man kräva hävning.
Jag hänvisar dock till den bok jag omtalat tidigare "Köprättens grunder" för den som vill veta mer då det hela naturligtvis är lite invecklat.

När jag började kolla runt lite i olika forum och på omdömessajter så hittar man en hel del personer som haft stora problem med dem och Konsumentverket har tidigare riktat kritik för att man inte informerar sina kunder om vad som gäller på ett korrekt sätt. Bara så ni vet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.