Jag är helt ny här och inom byggandet, har ej ens en tomt än men en som vi nog ska lägga bud på i veckan... (Håll tummarna).

Har surfat runt lite på detta eminenta forum och när jag läser så inser jag att många många ej håller budget eller kalkyl. Jag blir helt mörkrädd och undrar vad det beror på? Jag hade i min lilla värld fått för mig att man skriver på för ett företag, kommer överens om ett pris och så blir det det priset....???? Så är det alltså inte? Varför? Hur ska man då veta om man har råd!? Priserna här i Sthlm är ju inte direkt låga till att börja med...

Eller är det helt enkelt så att man själv ändrar sig under resans gång? Eller är det husföretaget som inte håller vad de lovar?
 
Nu tror jag inte alls att det är allas kalkyl som spräcker, men du får nog se skillnad på kalkyl 1 och 2.

Kalkyl 1 är den kalkylen som du ser, när du pratar med husföretaget från början, och kalkyl 2 är den som finns med, när ni skrivar på "avropet", eller kontrakten.

Kalkyl 2 bör innehålla alla tillval etc, som kan fördyra projektet.

Sedan så finns det väl fram för allt en post som kan dra iväg reellt, om man inte har gjort en grundlig research. Det är markarbetet, som lätt kan blir flera hundra tusende mer än "standard tomten", om man måsta springa, fylla upp eller påla.
Vi har byggt med Trivselhus, och den kalkyl som vi tillsammans tog fram vid avroppet kom att hålla hela vägen :)

Andra saker som oftast inte ingår i de kalkyler som man presenteras för, är färdigställande av tomten, med trädgård, gräsmatta gångar etc.
För vår del (en ganska platt tomt på 1000m[sup]2[/sup] kommer detta att gå på ungefär 150.000.

Se till att eran kalkyl innehåller "allt runt omkring" huset också:
Här kommer lite info från vår kalkyl, om du är intresserat av hela kalkylen, kan du skicka mig ett personlig meddelande (PM) på forummet här med din mail adress, så kan jag skicka den till dig.

* Anslutningsavgift VA - 150.000
* Lagfart - 30.000
* Pantbrev - 80.000
* Ränta på byggnadskreditiv - 60.000
* Kvalitetsansvarig - 15.000
* Eventuell omlastning (om inte lastbilarna kan komma helt fram till huset) - 10.000?
* Byggel - 16.000
* Utvändig färg (även om det oftast inte igår i husleveransen, så måste det jo göras) - 20.000
* Bygglov - 40.000

Som du ser, så är det mycket "ut över", men om man bara är medveten om detta, så ser jag ingen anledning att kalkylen inte skall hålla.

Vänligen
Jan
 
En annan sak som aldrig finns med i de första kalkylerna är elen. Man vill troligast ha fler tv uttag, datanätverk, telefonuttag, uttag på andra ställen mm. Vår el med datornätverk, tv antenn på taket, dimmer i köket och högtalarsladdar i väggarna blev ca 60 000kr dyrare ( vi har byggt stenhus vilket medför att allt måste fräsas in i väggarna).
 
Det vi har gått över vår budget var att sprängningen vart dyrare än beräknat plus att vi har höjt standarden på elen i garaget rejält men även förberett för nätverk i huset och ökat antal uttag
 
Tack för era svar!

Det där med markarbeten och tomten hade jag fått veta innan, man tror ju inte att det ska kosta så himla mycket. Det där med elen var ju ett bra tips. Det verkar vara en hel del som tillkommer... Byggel t.ex. Det verkar jätteläskigt med byggel...
 
Nu när jag har tänkt till lite, så var det en enda utgift som inte fanns med i kalkylen, som man borde ha vetat om:
Anslutning av elen - Det är för oss som bor i Eon område 15.000 + moms.


 
Anslutningar över huvud taget var vår husleverantör (Myresjöhus) dåliga på att kalkylera för.

Vi har egen brunn, eget avlopp och gammal elstandard (fanns sommarstuga på tomten) och vi fick ingen bra kalkyl på de anslutningarna visade det sig.

Telefon är bra att kolla med Telia tidigt. Kan kosta allt mellan 7000 och... hundratals tusen att få in telefon i nytt hus. (+ flytt av abonnemang)

Om tomten ligger lite avlägset kan det bli kostnader för att få till en bra väg för långtradarna som ska fram. Eller ev. omlastning.

Å så markarbetena förstås... "jokern" i leken...
 
Va?!!!! Flera 100 000 för telefon???? Nu tappar jag ju lusten totalt!!!! *suckar o stönar*
Ja, markarbeten verkar verkligen vara jokern i leken.....
 
Hej!

Vår kalkyl har reviderats ca 20ggr sedan i början av förra året, bara uppåt.

Det blir ett mycket bra hus men vi ligger ca 15% över första kalkylen.

Hälsn

/Mikael//
 
Jag förstår inte riktigt varför folk skriver kontrakt och sedan efter kontraktskrivandet gör sina tillval. Då sitter man ju redan i fällan och är fullständigt utelämnad i husleverantörens klor:

- Vad kostar det att byta ut standardluckorna i köket till andra?
- Det går på ca 200.000 kr totalt + moms

Inte konstigt att folk reviderar sina kalkyler var och varannan dag när man inte förhandlar om tillvalspriser mm INNAN man skriver kontraktet. Hustillverkaren kan ju då i princip sätta vilka priser de vill på tillvalen utan att man har någon förhandlingsfördel. "Behåll eller sketna och billiga köksluckor eller byt upp er till bättre för 200k".
 
Det bästa är nog att försöka få med så många som möjligt av de "stora valen" vid kontraktsskrivandet. Det gör att man får bättre koll på vad eventuella tillval går lös på.
 
Då börjar jag förstå varför kalkylerna spricker. Trodde såklart att man hade med sina tillval och allt. Fel av mig alltså. :)
 
Vid vårt första möte med hussäljaren fick vi en produktionskostnadskalkyl där även en uppskattning av div tillval fanns med. Han utgick i från vad kunderna "brukade" välja till. Några exempel: Uppgradering till rostfria vitvaror 20 000 kr, uppgradering kökssnickerier 60 000 kr, badrumsinredning utöver standard 30 000 kr, massagebadkar 25 000 kr, extra elarbeten 50 000 kr, extra markarbeten 200 000 kr (helt platt, normalstor tomt utan någon pålning eller sprängning)

Än så länge har kalkylen hållt ganska  ;) bra och då har vi även valt till induktionshäll, integrerad diskmaskin, stor rostfri fläktkåpa, ekkök i fullhöjd med fullutdragslådor och granitbänkar mm. Vi får se längre fram om de uppskattade kostnaderna för mark- och elarbetena håller.

När jag frågat om kostnader för andra ändringar som t.ex högre takhöjd och isolerade innerväggar har vi först fått ett ungefärligt pris som sedan nästan alltid visat sig vara något lägre.

Man får ju uppgifter på utgångsstandarden på huset (i vårat fall rätt hög) sedan måste det vara upp till var och en om man vill välja till saker. Jag tycker att det viktigaste är att man får får snabba och korrekta svar på vad det kostar att välja till olika saker.

- Vad kostar det att byta ut standardluckorna i köket till andra?
- Det går på ca 200.000 kr totalt + moms
Låter hyfsat dyrt. Är det taget från verkligheten eller är det bara ett skräckexempel på hur blåst man kan bli?
 
Vi bygger ett lyckan eksjöhus. Allt har gått bra men det tillkommer alltid merkostnader... Tex kakel och klinkers... Det "ingår som standard" i huset, båda badrummen,golvet i hallen och tvättstugan. Låter ju skitbra för det ville vi ha, men det ingår för 200kr kvadratm. Det fanns inget kakel att välja för det priset där vi skulle hämta ut det.. Så det blev ca 10 000kr extra som vi inte räknat med.

mvh Stella
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.