Om jag lyckas sätta skivan med max 0,5 cm glipa mot väggen - borde det inte funka då?
 
kan du inte vid dem punkterna chimsa upp. dvs montera skivorna och sticka in klossar, så nästa skiva blir rätt med. 5mm är tolleransen på lodavvik på 2 meter lokala gropar kan jag inte i huvudet... om du inte träffar med skruv där kanske, om du anser det blir stumt nog... vet inte hur det ser ut som sagt...
 
Jag tror jag har lösningen. Om jag sätter en OSB-skiva bakom fibercementskivan (det är ju tillåtet nu enligt de nya reglerna läste jag) borde det väl ändå styva upp och "jämna ut" så att anliggningen för fibercementskivan blir OK!? Bara det får plats...
 
ja det blir nog ännu bättre! smart!
 
Glesa väggen med 28/70: Lägg under masonite eller liknande där det behövs; Sätt en stående regel i var ända på väggen, spänn snören på cc60 från golv till tak, rikta in övriga "stolpar" genom att lägga under/ta bort masonite var 30:e cm, eller jacka ur enventuellt utstående stock.
Köp plyfa, skruva på reglarna, sätt på fibercementskiva.
 
Limma med vattenpass.
 
JOW skrev:
Glesa väggen med 28/70: Lägg under masonite eller liknande där det behövs; Sätt en stående regel i var ända på väggen, spänn snören på cc60 från golv till tak, rikta in övriga "stolpar" genom att lägga under/ta bort masonite var 30:e cm, eller jacka ur enventuellt utstående stock.
Köp plyfa, skruva på reglarna, sätt på fibercementskiva.
Jag vill undvika gles pga utrymmesbrist, vill spara varje centimeter. Därför tänkte jag OSB bakom som bara bygger 11 mm. Är plyfa bättre underlag än OSB? Styvare förstås...
 
kamilenski skrev:
Limma med vattenpass.
Vad betyder det?
 
dengroth skrev:
Vad betyder det?
Det betyder att man använder av cementskivans tillverkare godkänt massa (t.ex. gips) som läggs i punkter ca 2 cm tjocka mot underlaget. Sen trycker man skivan mot detta ( dom 2 cm pressas ut till olika tjocklekar tom 0 cm) och justerar skivan i våg med hjälp av vattenpass. Sen fixeras den med t ex nån balk/ enstaka skruv och lämnas för torkning. Oftast tar det 1 dygn. Och vipps har man en rak vägg utan bakomliggande ställning. Och belastningsmässigt är den godkänd om punkterna ligger närmare varandra än 30 cm.
 
Vill inte starta någon debatt om vad som är bäst att skruva i, det finns redan sådana på forumet plywood vs spånskiva vs osb.
Jag såg att du ville spara så mycket utrymme som möjligt, därav 28x70 ist. för 45x45.

Kamilenskis metod var ju smart, det enda negativa jag kan se, är om du vill skruva fast nånting och vill dra skruven i timmerväggen och hamnar mellan massakluttarna, att skivan dras in och eventuellt ytskikt/tätskikt skadas, men jag vet inte. Men senast på byggmässan såg jag fina pluggar till våtrumsskivor, satt som fan helt enkelt, så då behöver man kanske inget bakom?

Jag törs inte säga mer än så, vet bara hur jag hade gjort.

Kamilenski: Har du läst det på någon tillverkares hemsida? Man kanske ska förankra våtrumsskivan genom massaklutten när den har härdat, kanske förborra så att den inte spricker?
 
JOW skrev:
Kamilenski: Har du läst det på någon tillverkares hemsida? Man kanske ska förankra våtrumsskivan genom massaklutten när den har härdat, kanske förborra så att den inte spricker?
Har läst (kommer inte ihåg vad systemet heter) att man kan limma dessa skivor mot gips, betong ... med ett speciell lim som man blandar själv. Inget förborrning eller andra konstigheter.Vet inte hur det fungerar med just trä. Men det kan man kolla själv. Man kanske måste prima det först?

Förr var det inga problem. Limmade själv vanliga gipsskivor med fix.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.