Är på väg att köpa ett hus ca 200kvm som nu står utan värmepanna (har varit olje/el) och tittar på vedpanna men jag håller på att bli galen så jag frågar därför här.
Våra förutsättning är en skogsfastighet utan grannar,gratis ved men måste ju naturligtvis hämta den själv.

Då jag måste hämta veden själv och den är gratis så känns det inte som att det gör någon skillnad på om jag kapar ved i en vecka eller en vecka och en dag så vedförbrukning är inte det absolut viktigaste.
Alltså jag kastar hellre i lite mer ved i pannan per eldningstillfälle än att jag måste springa ofta till pannan och elda vad ska jag välja/tänka på då vid inköp.

Idiotsäker och användarvänlig i skötsel är ju en fördel i med ved och sedan elda inga rattar och grejer som kan strula eller att jag klantar till det.

Inköpskostnaden är väl "mest för pengarna" kan betala en slant extra om jag får nånting för det men jag vill inte betala bara för att den heter något särskilt.
Ackumulatortank finns det gott om plats för och där finns det två planer, huset har en tom "cykelboda" med betongplatta i anslutning till pannrummet där jag velat sätta tankarna men det rummet är helt oisolerat och är det -30 ute så är det -30 i detta rum går det för isåfall kan jag isolera till nästa år men det hinns nog inte i år annars så går det att sätta tanken i rummet bredvid innomhus men då står cykelbode utrymmet outnyttjat.

Så har ni tips så kom gärna med det.
 
Köp så stor tank du får plats med. Du behöver ju inte isolera hela rummet där tanken står, bara själva tanken. Lägg till isoleringen du hade tänkt ha i rummet på själva tanken istället.
3000 liter tycker jag är ett absolut minimum för ett hus i din storlek. Ju större tank desto färre eldningstilfällen. Varför elda varje dag när det skulle kunna räcka med var tredje? Sen när du valt tankstorlek väljer du en passande panna. Du ska kunna fylla tanken på rimligt antal timmar. Titta inte bara på effekten. Ett stort vedutrymme i pannan är också viktigt tycker jag. Det blir mindre spring till pannrummet för att fylla på ved då.
Lycka till!
 
El_-micke skrev:
personligen så tycker jag att en.[länk]
Jag läste om denna panna och förundrade mig över hur en självdragspanna kan ge full effekt bara efter någon minut efter tändning.
En fäktstyrd panna kan däremot ge full effekt efter ung 5 min efter tändning om den är korrekt instrypt hos primär- och sekundärluft.
Självdragspannor är dessutom mycket beroende av skorstenens funktion och speciella motdragsluckor för att hålla en konstant effekt.
//Bosse
 
78% verkningsgrad är väl ingen höjdare..
 
Nej! Men det är sällan det dyker upp några negativa/problem trådar om den pannan.
 
165L vedmagasin och 50kw kan väl inte vara fyskam.
 
knekten skrev:
Nej! Men det är sällan det dyker upp några negativa/problem trådar om den pannan.
kanske man skäms över verkningsgraden :rolleyes:
 
Veden är gratis, men underskatta inte arbetet varje år. Du lär behöva kanske 30m³ per år. Och en investering av en vedmaskiner för några tiotusen. Allt ska vara klyvet till Påsk, men hittills har semestern gått åt till detta... Trots det, en vedpanna är en bra investering till dess att skatteverket tycker att vi kommer undan för billigt.
 
Bo.Siltberg skrev:
Veden är gratis, men underskatta inte arbetet varje år. Du lär behöva kanske 30m³ per år. Och en investering av en vedmaskiner för några tiotusen. Allt ska vara klyvet till Påsk, men hittills har semestern gått åt till detta... Trots det, en vedpanna är en bra investering till dess att skatteverket tycker att vi kommer undan för billigt.
Då vi är 2 i hushållet som är fullt kapabla att fixa veden och en svärfar som har precis alla maskiner som behövs (han som äger skogen) förutom möjligtvis skyddskläder och en egen motorsåg så saknas inget.
Har sådan tur att tjejen är uppvuxen i byn till skillnad från mig med mycket vedhantering så hon svingar nog en motorsåg effektivare än mig än så länge.
 
Självdragspannor är dessutom mycket beroende av skorstenens funktion och speciella motdragsluckor för att hålla en konstant effekt.
//Bosse

sant.........man måste givetvis kolla upp alla förutsättningarna innan man bestämmer sig .
 
Den jag kollar på nu är effecta lambda 60 och har nu kommit fram till ca 4000 liter acktank.
Brukar det vara något problem med dessa, vilka andra har vettiga till vettiga priser?

Släktingen köpte nytt(BAXI) ifjol och han sa att om han fått göra nytt så skulle han absolut ha köpt en acktank till 750l så sammanlagd tankvolym skulle blivit 3000liter för honom och han har mellan innovan 30kw så den hade han velat byta ut mot 50kw trots prisskillnaden.
Störst går alltså först så är mina planer galna att köpa effecta lambda 60 från ett företag och handla en specialgjord Acktank från ett annat företag som var betydligt billigare.
Då tankarna kommer stå kallt så undrar jag rören fryser och om det finns något jag kommer måsta hantera tankarna på något sätt under driftgång/typ kolla temp eller nå annat schvammel,
ATT effectan ser ut som något NASA tappat bakom en lastbil är ju bara ballt.
 
Låter som du har en smart släkting... ;-p
 
Varför inte lägga på några m3 när du ändå håller på? Prisskillnaden är försumbar nu jämfört med när du kört nåt år. Jag tror inte att vi installerat nån tank under 4,5 m3.

Sen kan du åka och titta på Effectan och Gaselle 60 elller 70 så ser du att Effectan är byggd lite som en modern brödrost jämfört med Gassellen. Det kanske är häftigt första året men hur bra håller det i längden? Vilken av pannornas luckor håller tätt efter 5-10 år?
 
ska du ha en "idotsäker panna utan massa eletronik" så är de ju inte en effecta du ska ha som prio 1 iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.