lurk12345 skrev:
I vilket fall, jag tvivlar på att de tidigare ägarna rev upp den nya köksinredningen för att få till den förändring av köket som man ser om man jämför ritningarna i inlägg #1 och #3. Det troliga är väl att de beställde planlösningen av byggföretaget. Så min poäng kvarstår. Köket (oavsett definition :)) har aldrig flyttats.
Jasså, du trilskas. :D
Möjligt att du har rätt, men varför då lämna in en bygglovsansökan på en annan planlösning?

lurk12345 skrev:
Om man vill satsa på din lösning måste man offra ett nästan nytt kök, ta kostnaden för omdragning av ledningar etc. Kanske inte orimligt att göra så men man bör åtminstone ta med kostnaden i beräkningen.
Jag sa i mitt inlägg att man inte skulle förkasta alternativet att flytta köket förrän man hade tagit reda på vad det faktiskt innebär, och hur mycket det kommer att kosta.
 
fsn skrev:
Är det inte helt orimligt att flytta på avlopp, vatten och fläktkanal vid flytt av kök? Är det ens tillåtet inom bostadsrättsföreningen att ge sig på att bila i betongbjälklag?
Nej, det är inte omöjligt att flytta på avlopp, vatten och fläktkanal. Jag vet detta genom att flera inklusive mig själv har gjort så i vår föening. Det hela beror på vad som behöver göras, och som alltid när man ger sig på förändringar i en Brf tar man naturligtvis först kontakt med styrelsen och rådgör med dem.

Det var detta jag menade med mitt tidigare inlägg, att man inte skulle förkasta en köksflytt förän man först tagit reda på fakta om vad det innebär och vad det kostar.
 
F
Raceman skrev:
Nej, det är inte omöjligt att flytta på avlopp, vatten och fläktkanal. Jag vet detta genom att flera inklusive mig själv har gjort så i vår föening. Det hela beror på vad som behöver göras, och som alltid när man ger sig på förändringar i en Brf tar man naturligtvis först kontakt med styrelsen och rådgör med dem.

Det var detta jag menade med mitt tidigare inlägg, att man inte skulle förkasta en köksflytt förän man först tagit reda på fakta om vad det innebär och vad det kostar.
Det har jag med gjort. I badummet flyttades avloppet 2m och extra golvbrunn gjöts in, fungerade bra.

I köket funkade det inte. Avloppsflytt på 5 meter där det blev obefintligt fall på avloppet.
 
fsn skrev:
I köket funkade det inte. Avloppsflytt på 5 meter där det blev obefintligt fall på avloppet.
Det går att göra där också om man vill trots obefintligt fall. :)
Det finns speciella avloppspumpar att installera byggda för ändamålet.
 
Jag ska givetvis kolla med föreningen men tanken att flytta ut köket till "Sovrum 2" är intressant. Det vore skönt att vara förberedd så kanske att jag försöker kolla med någon rörmockare innan. Att ha båda sovrummen till höger i ritningen skulle inge ett större lugn. Nu känns det på något sätt lite "stressigt" med planlösningen som den är.
 
Y
Raceman skrev:
Edit: Får väl försöka göra en bild till mitt inlägg också i paint. :D
Ifall du tycker det är roligt att skissa så är Google Sketchup gratis och till stor nytta i dessa samband. Lycka till med planlösningsbekymret.
 
Yrrol skrev:
Raceman Ifall du tycker det är roligt att skissa så är Google Sketchup gratis och till stor nytta i dessa samband. Lycka till med planlösningsbekymret.
Ähum, nu var det väl inte jag som hade planeringsbekymmer. :D
Och till Sketchup kan man inte importera TS bilder och modifiera.
 
simpson23, skriv gärna vidare här senare, och uppdatera oss om hur planerna fortskrider. :)
 
Jag ska absolut hålla er uppdaterade. Är otroligt tacksam för all inspiration hittills.

Jag förstår givetvis att det är omöjligt att säga.. men: Om vi hypotetiskt säger att jag vill flytta ut köket till vänster i ritningen. Vi säger också att det praktiskt är möjligt att flytta rör o.s.v.. Pratar vi då i 10 000-tals kronor eller 100 000-tals? Jag är verkligen rookie här och vet knappt (förutom till föreningen!) vem man bokar in för att göra en offert.
 
Ett, två eller tre sovrum, varav ett alternativt som "walk-in-closet": Det här borde funka!

En sådan här manöver förenklas av att grannlägenhetens rörstam ligger alldeles intill kökets nya läge. Men direkt billigt blir det förstås inte, och en så här stor ombyggnad motiveras bara av att den nya planen blir minst lika robust och betydligt mer flexibel än befintlig.

Köket kräver detaljutformning. Samtliga sovrum är små och måste provmöbleras innan bestämmer exakt läge för nya innerväggar. Ett tips är att spara yta mha skjutdörrar.
 
  • simpson23-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
simpson23 skrev:
Jag ska absolut hålla er uppdaterade. Är otroligt tacksam för all inspiration hittills.

Jag förstår givetvis att det är omöjligt att säga.. men: Om vi hypotetiskt säger att jag vill flytta ut köket till vänster i ritningen. Vi säger också att det praktiskt är möjligt att flytta rör o.s.v.. Pratar vi då i 10 000-tals kronor eller 100 000-tals? Jag är verkligen rookie här och vet knappt (förutom till föreningen!) vem man bokar in för att göra en offert.
Som du säger är det helt omöjligt att säga vad allt kommer att kosta, men ska försöka reda ut begreppen åt dig lite. Det finns ingen hantverkare som kommer att göra alla jobb åt dig utan du får anlita flera stycken. Sedan kanske du kan göra lite jobb själv också.

1) En VVS-are anlitar du för att fixa vatten och köksavlopp.
2) En elektriker måste göra elarbetet.
3) En ventilationstekniker kommer att greja köksventilationen.
4) Slutligen, anlita en snickare för att montera själva köket.

a) Det första du gör är att låta en VVS-are titta på röranslutningarna. Efter VVS-arens utlåtande och offert, kan du redan på detta stadium få en uppfattning om det är värt att gå vidare eller inte.

b) Låt oss säga att du beslutar dig att gå vidare. Då gör du en skiss över var du vill ha dina nya eluttag. Ugn, häll, uttag ovanför bänkskivan, kyl/frys, micro, belysning. Kalla in en elektriker så får du en offert på vad detta arbete kostar.

c) Nu har du fått pejl på ett par tunga poster. Nästa steg är ventilationen. Här kan du göra det riktigt enkelt för dig genom att använda en kolfilterfläkt. Då behöver behövs det bara tas upp ett nytt hål i väggen där den gamla köksfläkten sitter, så att hålet vetter in mot det nya köket, samtidigt som det ansluter till den gamla ventilationen. Det gamla hålet, på andra sidan, sätts igen. Ta in en offert på detta jobb från ventteknikern.

d) Nu är det bara själva köket kvar. Här kan priset variera ohyggligt beroende på vad du vill ha. Du kanske kan återanvända de skåp och luckor du redan har? Spis kyl/frys diskmasin också? Du kanske bara behöver kompletteras med några skåp så att du får en köksö? Du kanske klarar av att själv montera ned och flytta befintlig utrustning, i så fall kan detta moment bli ganska billigt.
Bänkskivor kanske du behöver ha ny? Här kan en granitskiva eller en heltäckande rostfri gå på mellan 20 000 - 30 000:-, medans om du köper en av trä eller laminat från ex. Bauhaus, klarar du dig med ett par tusen. Vad du än gör köp inga bänkskivor, hoar eller blandare från IKEA. Allt annat är bättre. Skåp, luckor osv. från IKEA är däremot ok.
Under detta avsnitt gör du alltså din egen kostnadskalkyl genom att ta in broschyrer och ringa runt samt fråga vad saker och ting kostar. När du väl kommit så här långt kan alla här på forumet ge dig värdefulla tips. :)
Tycker du inte att du klarar av att montera alla köksdetaljer själv tar du slutligen hjälp av en snickare/köksmontör och tar in en offert från denne.

Lycka till med all planering!
 
Till Racemans lista skulle jag tillägga att man kan börja med att kontakta arkitektgruppen som ursprungligen projekterat huset. Det är i detta fall så nyligen att du troligen får tag på samma människor som i detalj vet allt du ska veta om husets konstruktion. Kanske de till och med kan hjälpa dig med korrekta ritningar och annat underlag för offert och bygglov.
 
Hej alla,

Igår fick jag tillträde till min nya lgh. I samband med detta mötte jag även upp vår ordförande som var snäll nog att kopiera upp originalritningarna. Det verkar faktiskt så väl att grannen har kök just bakom den väggen där jag vill bygga. Samtidigt kände vi oss till rör i en stam där bakom.

Jag tror fortfarande att jag behöver förkasta idéen p.g.a. ekonomiska skäl men jag ska fasen inte ge upp. Jag vill ta in ungefärliga offerter för att säkerställa att vi inte pratar 100 000-tals kronor.

Håller er uppdaterade!
 
  • Planlosning1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • planlosning2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • planlosning3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej simpson, satt just och undrade hur det hade gått för dig. :)

Om den där placeringen med "trolig vatten och ventilation" stämmer, så kan det knappast bli bättre. d^_^b
Hoppas att du får in bra priser i offerterna så att det blir genomförbart.
 
Hej alla nyfikna,

Otroligt nog är statusen ganska oförändrat för vårt köksprojekt. Ärendet ligger sedan två månader hos vår BRF-styrelse som tyvärr är väldigt ung och oerfaren. Ingen verkar våga säga ja trots att jag har intyg från såväl ventilationstekniker som VVS-tekniker om att flytten går att utföra fackmannamässigt och att alla dimensioner resp. värden på rör samt från- och till-luft kommer att hålla.

Ursprungligen fick jag som krav att de ville ha intyg på detta och att jag skulle stå för all kostnad. Jag godkände detta. När då intygen ej godkändes p.g.a. att de ej var tillräckligt detaljerade (trots inga instruktioner!) så tillades kravet att de vill ha ännu en uppsättning skriftliga intyg samt ett nytt krav på ett förbesiktningsintyg. Detta har jag nu betalat och skickat in.

Efter samtal idag med vår BRF-ordf. så kommer föreningen godkänna flytten men bara om jag skriver på ett kontrakt som förbinder mig till 10 års ansvar för uppkomna skador etc. De kräver också att en besiktning måste utföras efter flytten av köket och att jag vid ev. anmärkning måste betala åtgärder. Vem som ska betala själva besiktningen får jag reda på nästa vecka då styrelsen behöver en vecka på sig att författa kontraktet. Men jag kan ju bara gissa vem som blir betalningsansvarig. Väntan är också olidlig och jag får ständigt påminna trots att jag lämnade in min första ansökan för över två månader sedan. Styrelsen vet väl om att jag i princip bor i mina flyttkartonger i väntan på besked.

Hittills har jag hållt en god min, varit saklig och gjort allt som tillbetts mig samt lämnat in före deadline. Funderar dock nu på att trappa upp det hela lite. Anledning: Jag har redan fått lägga flera tusen på hantverkare efter ändrade instruktioner under resans gång från styrelsen. Jag kommer ej att acceptera att betala besiktningen efter renoveringen.

1. Tror ni att jag juridiskt kan klara mig från den betalningen?
2. Ser ni något annat "kryphål" där jag kan gå på mycket hårdare istället för att bara sitta snällt och vänta?

Uppskattar om någon ens orkat läsa hit :)

Hälsningar,
Per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.