Nog kan jag tycka om man läser en del i ditt inlägg...

pär h skrev:
Jag har 168 delar av någonting som tillsammans väger 170,3 kg vad är det för någonting.

Mvh Pär H
...att det tyder på att det är EN sak som du har i delar. :S:blushing:


Måste ju också reagera på vad man ska ha 170st tvinger till... haha
...och varför man kommer på idén att väga dem överhuvudtaget... ;)
 
thumb_thisthreadisworthlesswithoutp.gif
 
Det måste vara en tjockis som åt all hans ved. Stackare.....
 
Jag är ledsen Paul svenska språket i formulering och stavning är inte min starka sida.

Det hela började med att min tvingvagn där jag har en del av arsenalen. Alla 400mm+600mm utom tvingman
och min enda snabtving+ blandat av småtvingar. Började bli väldigt tung att flytta på ca76kg+ vagnen som väger 10-15kg. Kanske inte så mycket men jag har bergo plastgolv i hela verkstan och alldeles för små hjul på vagnen så det hela gör att det blir lite trögt att flytta på

Så jag tänkte att man skulle hänga upp en del på väggen där alla andra tvingar och knektar hänger men det får inte plats några där och jag håller på att möblera om (låter väldigt mysigt möblera om)har nämligen sålt
fanerpressen och fick mera golvyta att röra mig på. Och verkstan är inte optimal just nu. Så jag funderade på om jag kan flytta alla tvingar till en vägg.

Då fick jag den fantastiska iden till tråden.

170 tvingar låter mycket men en del av storlekarna har jag för få av. Jag har 42 st 200*50 som jag använder när jag står och limmar små lådor en halv dag tex. Räcker till 4 lådor när den fjärde lådan är limmad så kan jag börja om på så vis blir det ingen dö tid . 26st 400mm tvingman som används vid ett specielt tillfälle 16 st limknektar som inte används så flitigt. 2 lådtvingar, 2 st typ plano som alldrig använts,6 st 1,5m tving måste springa ner till verkstan och räkna något stämer inte.........

Haaa Haaa haa jag är totalt värdelös på matte jag har bara 142 tvingar som väger 184 kg. Snacka om att man blockerar sig totalt när jag tittar på mitt papper som jag hade kladdat ner antal och vikt på så är det helt galet. Tänkte inte överhuvud taget på att det lät mycket med 170 st när jag plussade ihopp sifrorna på pappret.
Men nu när jag sprang ner och ser på väggen och vagnen så ser jag att det inte stämmer.

Sen har jag 18 st 600mm 11 st 400mm och dom två storlekarna tänker jag kunna köpa mer av .
Till sist så har jag 19 st blandat varav en är en snabbtving den enda.
Å ena sidan så skall jag så småningom beställa 26 st tvingman till.

Det tog inte många minuter att väga tvingarna. Längst tid tog dom 19 blandat
dom fick jag väga en och en

Skulle hämskt gärna vilja ha ett gäng parallel tvingar har saknat det men dom är så sjukt dyra tycker jag.

Ja så kan det gå men men det var ändå roligt tycker jag.

Mvh Pär H
 
Redigerat:
Intressant att du använder tvingman-tvingarna. Jag har stått och tittat på dem ett antal gånger, och försökt förstå vad de är bra till. Vad är de bra till?

Angående parallelltvingarna - gör en investerin Pär, du kommer inte att ångra dig. Jag använder själv Bessey K-BODY REVO KR, de är riktigt bra. Ska du ha längre än 600mm rekommenderar jag Bessey K-body revo krv.
 
Den största fördelen eller dom två största fördelarna är att dom är väldigt snabba att använda och dom lämnar inga märken efter sig. Sen är dom väldigt lätta dom väger 580gr för 400mm kan jämföras med mina vanliga 400mm som väger1,9 kg st.
Den enda nackdelen är spänntrycket som inte alltid räcker till men för det mesta så går det man får annvända lite flera bara så brukar det ordna sig.

Jag fick tennis armbåge och hade svårt att dra tvingar då köpte jag dom. Sen är dom billiga vid köp av mer än 20 st så betalade jag ca 90 kr st ink moms av ernst p som är general agenten.

För övrigt så är dom väldigt sköna att hålla på med det är nog för att dom är så lätta.

Jag vet att ni höll på med grupp köpet men jag tyckte det ändå är lite dyrt. För jag kan ju inte köpa 4 st
För jag mistänker att dom är sjukt bra och då blir det väldigt dyrt säg 40 st det funkar bara inte i dagsläget
I amerikan woodworker tror det var föra året så gjorde dom en test av parallel tvingar och det vart inte Bessey som vart bäst utan ? minns ej kan kolla vid tillfälle

Mvh Pär H
 
Redigerat:
pär h skrev:
Den största fördelen eller dom två största fördelarna är att dom är väldigt snabba att använda och dom lämnar inga märken efter sig. Sen är dom väldigt lätta dom väger 580gr för 400mm kan jämföras med mina vanliga 400mm som väger1,9 kg st.
Den enda nackdelen är spänntrycket som inte alltid räcker till men för det mesta så går det man får annvända lite flera bara så brukar det ordna sig.

Jag fick tennis armbåge och hade svårt att dra tvingar då köpte jag dom. Sen är dom billiga vid köp av mer än 20 st så betalade jag ca 90 kr st ink moms av ernst p som är general agenten.

För övrigt så är dom väldigt sköna att hålla på med det är nog för att dom är så lätta.

Jag vet att ni höll på med grupp köpet men jag tyckte det ändå är lite dyrt. För jag kan ju inte köpa 4 st
För jag mistänker att dom är sjukt bra och då blir det väldigt dyrt säg 40 st det funkar bara inte i dagsläget
I amerikan woodworker tror det var föra året så gjorde dom en test av parallel tvingar och det vart inte Bessey som vart bäst utan ? minns ej kan kolla vid tillfälle

Mvh Pär H
Börja med 4 och se hur det känns? :D
 
Jag har för mig att det var i Fine Woodworking. Kanske i båda. Den som vann var lika dyr som Besseyn om jag minns rätt. Någon som har koll på var de är billigast i dagsläget?
 
Oj. Missade att det var tvingar. En typisk samlare!
 
mattiasp du har rätt Fine WoodWorking med ett specialnumer Tools&shops annual issue.
Det var JET och JORGENSEN som vart best overall enligt dom 48 respektive 40 dollar st för typ 1m
vintern 09. BESSEY kostar 45 dollar.

Pär h
 
pär h skrev:
mattiasp du har rätt Fine WoodWorking med ett specialnumer Tools&shops annual issue.
Det var JET och JORGENSEN som vart best overall enligt dom 48 respektive 40 dollar st för typ 1m
vintern 09. BESSEY kostar 45 dollar.

Pär h
Men det är med Fine woodworking som med svenska gör det själv och liknande. Man måste kolla vad de bedömmer på så det stämmer med vad man söker efter. Ibland är bäst=mest prisvärt. Ibland är bäst=bästa kompromissen, ibland är bäst=exkluderat viktiga faktorer som vinkelräthet eller presskraft eller möjligheten att åstadkomma den teoretiska presskraften utan verktyg. Ibland är bäst bedömt inkluderat fullständigt idiotiska punkter som verkar till för att få rätt resultat (tänker på Fine woodworkings test av hållbarhet av olika fästmetoder).

--- Mats ---
 
Så är det med nästan alla tester tycker jag. I det här fallet så puttar dom ner tvingen från arbetsbordet för att se om den höll och vid ett tillfälle så gick handtaget sönder på JET ändå så tycker dom att den är snäppet bätre en tex BESSEY. Och det på bedömning av att alla viktiga parametrar som flex och parallelitet är bätre en tex BESSEY. Fast jag är övertygad om att jag skulle vara super nöjd med BESSEY
Det är verkligen små skillnader mellan tvingarna

Jag tycker deras test på samanfogningar ändå visar på vad som är bättre eller sämre. Sen kan man säkert optimera en viss konstruktion fiber riktningen var på vissa bitar som visades på bilder inte så lyckat kanske.

Fast jag tycker att deras tester är bra.

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Så är det med nästan alla tester tycker jag. I det här fallet så puttar dom ner tvingen från arbetsbordet för att se om den höll och vid ett tillfälle så gick handtaget sönder på JET ändå så tycker dom att den är snäppet bätre en tex BESSEY. Och det på bedömning av att alla viktiga parametrar som flex och parallelitet är bätre en tex BESSEY. Fast jag är övertygad om att jag skulle vara super nöjd med BESSEY
Det är verkligen små skillnader mellan tvingarna

Jag tycker deras test på samanfogningar ändå visar på vad som är bättre eller sämre. Sen kan man säkert optimera en viss konstruktion fiber riktningen var på vissa bitar som visades på bilder inte så lyckat kanske.

Fast jag tycker att deras tester är bra.

Mvh Pär H
Deras tester är generellt sett bra, och så länge man läser testen och inte bara slutsummeringen har man en god chans att värdera deras motivation.

Just sammanfogningarna tyckte jag var kass, fiberriktning, olika storlekar på fogar som inte värderades som annat än olika typer av fogar, olika placering av fogar som inte värderades som annat än olika typer av fogar, det var för mycket i den som jag tyckte var helt fel. Men samma sak där, det fanns tillräckligt mycket ingfo med för att man skulle kunna se de delarna om man tyckte det också skulle bedömmas.

--- Mats ---
 
C
Som sagt så tycker jag nog minsann att det behövs en bild på samlingen.
 
här en bild inte så specielt rolig. Jag ser att jag glömde dom två tvingar som fungerar som plano limpress.

Pär
 
  • 332.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.