Hej!

Jag och sambon har nyligen köpt ett hus byggt 1924. Tyvärr finns inget från den tiden bevarat då en flitig snickare ägt det under funkistiden. Nu har vi tagit fram de gamla trägolven i en hall och ett sovrum. Sovrumsgolvet är skadat, det ser ut som om att det någongång tagits upp med en kofot så många brädor är skadade.

Nu står vi still i renoveringen bla för att vi inte kan bestämma oss för om vi ska försöka rädda sovrumsgolvet eller inte. Om vi ska ha kvar det tänkte vi driva ner all spik, spackla med snickerispackel, skära ut kilar där kofoten gått ner och hyvla till nya kilar att limma fast mot den skadade brädan, slipa och måla golvet med linoljefärg. *Pust* Det e mycket jobb med att rädda detta golv.

Anledningen till att vi har svårt för att bestämma oss är att vi inte vet om det lagade golvet ¨kommer att vara hållbart, tänk om lagningarna går sönder. Om vi lägger ner allt slit på detta golv kommer jag att DÖ och DÖDA Mattias (sambon) om det porösar sönder!

Vad säger ni, kommer det lagade golvet att hålla och har ni några lagningstips?

Mvh Carina och Mattias
 
Med så mycket tid och ork skulle jag satsa på att lägga ett nytt golv enligt gammal modell, rätt bredd, friser, etc. Finare men framförallt mycket enklare. Hur er lösning håller i längden har jag tyvärr ingen aning om.
 
Alternativet vore förståss att lägga nytt golv på gammalt sätt. Det har vi funderat på med drar oss för det eftersom det skulle innebära att vi skulle antingen ta bort det skadade golvet eller lägga nytt på hela övervåningen. Vi vill undvika nivåskillnader i golven. Att lägga nytt på hela övervåningen blir ganska kostsamt, ca 14000 kr :) Men det e inget vi uteslutit. Just nu pågår en totalrenovering av toaletten på övreplan och med flytspackel samt klinker kommer det golvet att vara högre än i hallen.

Mvh Carina
 
JAg skulle laga. Men måste golvet bli helt slätt? Det går inte att låta det ha lite skavanker eller är de för stora.
 
Golvet behöver inte bli helt slätt, en del skavanker kommer att finnas kvar, exempelvis att det e bredare springor på en del ställen och att det blir svårt att slipa det helt jämt :)

Mvh C & M
 
Som sagt, tid verkar ni inte sakna. Jag inser och kan också tycka att saker är värda att bevara för sin charm. Min egen erfarenhet är dock, jag har ett hus från 1921, att om man är tvungen att helrenovera någon del av huset (som ni med badrummet) så blir den delen så fin att man önskar att även resten av huset hade samma finish. Det jag menade var att riva upp det gamla och lägga nytt ca 28-30 mm tjockt. Om det är springorna ni vill ha, det kommer ni få även med ett nytt golv pga olika fuktighet sommar och vinter.

Om ni vill göra det enklaste och förmodligen billigaste så köper ni 15x112 mm furugolv på byggmax och lägger i fint mönster, slipar och målar. Det kanske blir svårt att undvika knarr på det ojämna underlaget dock.
 
Vad är det för golv skulle jag också vilja fråga. Med den åldern på huset som du anger så låter det som att det skulle kunna vara ett undergolv du pratar om, dvs ett golv som aldrig varit tänkt att vara frilagt. Är det ett undergolv tycker jag inte att det är värt mödan att lägga en massa jobb på det.
 
15 mm trägolv låter klent. Kan knappt vara värt pengarna. I norrland kan få tag på fint brett, tjockt golv på liten lokal bondsåg. Olika golvnivåer brukar man ha överenseende med i gamla hus. :)
 
gafsan skrev:
15 mm trägolv låter klent. Kan knappt vara värt pengarna. I norrland kan få tag på fint brett, tjockt golv på liten lokal bondsåg. Olika golvnivåer brukar man ha överenseende med i gamla hus. :)
Det är som en parkett i massiv fura, inte tänkt att bära last ensamt. Typ som renoveringsgips.

Vi har fyra olika golvnivåer i de fyra rummen på övervåningen, skiljer nog 60-70mm som mest. Väldigt märkligt. Inget av golven ska ha varit uppe nån gång heller så det verkar ha varit så. De fyra kattvindarna har också individuella nivåer!
 
Hejsan :)

Ett av golven, det mest skadade, var troligen aldrig tänkt att användas som golv. Golvet är dock ändå stabilt och jämt, en snickare som vi har lejt in sa att det är furugolv. Resterande golv i huset är av smala brädor, jag har läst på lite och tror att dessa brädor är från funkistiden. Smala, fina och troligtvis tidigare fernissade.

Tack för era synppunkter. Jag får nog ta en funderare och försöka att acceptera olika golvnivååer. Vet någon av er vilka golv som hör till ett 1920tals hus? Vi försöker att renovera i 1920tals anda men vi googlar mest och lånar lite böcker om trenderna på den tiden :)

Vi har fortfarande inte bestämt oss för hur vi ska göra, det är inte dags för golven riktigt än. Först ska vi fixa elen och taket, så vi har lite tid på oss att fundera på golven. Idag har jag sökt efter begagnade skurgolv, finns det ngn här på forumet som vet var man kan få tag på dem?

Mvh Carina
 
Jag spacklade ett av våra golv med beckers universalspackel. Snickerispackel krymper för mycket tycker jag. Sedan en slipning och målning - blev OK. inte nytt men inte heller så illa att någon snubblar eller tappar hakan.
 
GREGOLINA skrev:
Hejsan :)
Vet någon av er vilka golv som hör till ett 1920tals hus?
I vårt hus (1927) tycks det ha varit linnoleum överallt utom i vardagsrummet som hade ett mörkfernissat brädgolv av fur eller gran. Annars tycker jag att man rätt ofta ser fiskbensparkett i 20-talshus, fast sällan i sovrum o dyl utan i finutrymmen.
 
Farzan skrev:
I vårt hus (1927) tycks det ha varit linnoleum överallt utom i vardagsrummet som hade ett mörkfernissat brädgolv av fur eller gran. Annars tycker jag att man rätt ofta ser fiskbensparkett i 20-talshus, fast sällan i sovrum o dyl utan i finutrymmen.
Hejsan :)

Jag har läst på lite nu och förstått att det var linnileum golv som var på modet. Jag skulle kunna tänka mig att ha det i ngt av sovrummen eller alla men all information jag har hittat pekar på att det inte finns "gammaldags" stil som nyproduceras :(

Vet du eller finns det någon annan somj vet om man kan få tag på 1920 tals mönster på linnoleum golv?

Mvh Carina
 
Jag vet inte. Jag har inte sett något sådant men jag har å andra sidan inte letat heller. Det mesta linoleum som tillverkas nuförtiden har ju de där "marmorerade" mönstren och liknande saker började inte dyka upp förrän på trettiotalet, har jag läst.
 
Jag har inte sett den typen av golv någonstans. Det var väl ofta golv med tryckta mönster och jag tror inte den typen av golv tillverkas längre. Men jag är naturligtvis inte säker. Jag satt och letade lite när vi skulle göra om vårt kök och jag hittade i vart fall inte något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.