hej

jag har letat efter info här och på google men inte kunnat hitta nån info om detta. vad för skruv använder man för att sätta fast plywood med när man använder det istället för spikplåtar. Jag kollade faktiskt lite när vi var på liseberg på Balders konstruktion där de använt plywood på många ställen. det verkar vara vanlig skruv med kullrigt huvud. det jag använde på mallen jag precis byggt är med kullrigt huvud, rillade, 60mm långa och med cuttergänga... de jag hade hemma räckte knappt till första takstolen så jag ska köpa mer. det känns lite fel att använda ankarskruv då det känns som om det förstör en del av trät i plywoodskivan... eller tänker jag fel? i sånt fall... kan man smälla i en massa ankarspik istället?
 
att tänka på när du använder plya är att den behöver vara större än plåten och att du limmar. Annars spelar inte ankarspik eller skruv någon större roll. Det som avgör för din del är de skjuvkrafter som uppstår i stolen. Diametern på spik/skruv, antalet och placeringen i förhållande till varandra påverkar och spännvidder mm. Det är alltså svårt att svara på hur stora och hur många utan mer underlag. MEN.. visst funkar det med plyfa.
 
Grannens snickare använde plywood till takstolarna, spikpistol och limmade inte. Så gjorde han "alltid".
 
verktygsgurun skrev:
Takstolar skall numera vara CE märkta.
[länk]
Detta är dock bara relevant för fabrikstillverkade takstolar som levereras som en komplett byggnadsdel.
Det är inte något som är aktuellt för platsbyggda takstolar.
 
Tyvärr har företrädare för ett företag som tillverkar takstolar varit och försökt sprida dold reklam i tråden, varför ett antal inlägg är raderade. /mod
 
Krawk skrev:
Detta är dock bara relevant för fabrikstillverkade takstolar som levereras som en komplett byggnadsdel.
Det är inte något som är aktuellt för platsbyggda takstolar.
Skönt att höra, har egenhändigt nybyggda takstolar som ska upp på mitt garage i helgen, vore tråkigt om det inte vore tillåtet.

Såg att något inlägg av mig blivit bortmodererat. Vill bara klargöra att jag inte hör till någon takstolsfirma!
 
Det stämmer, ett antal svar till personen (som för övrigt är bannad från byggahus numera) från takstolstillverkaren är också raderade. /mod
 
Hej

Inte heller jag representerar takstolstillverkare... Bara så ni vet...

Skönt att ni håller koll här i forumet...
 
Snailman
Har just sågat till sista biten på mina, så det var ju skönt att det inte var sant, stod ju inte anledningen, så jag tänkte att det kanske hade med takrasen förra vintern att göra...
 
Plyfa funkar bättre än plåtar eftersom folk brukar spika fullt vilket är direkt vansinne.
Två till fyra i varje del räcker.

/K
 
Redigerat:
Hej!

Skall så småningom göra egna takstolar (tänkte beräkna mha Takstolsboken) och undrar varför det är vansinne att spika fullt? Spräcker man reglarna eller vad händer?

Räcker det verkligen med 2-4 spik i varje del?`

Mvh,

Anders Nilsson
 
Är det någon som räknat på kostnaden att göra egen takstol istället för att köpa färdig. Vad jag har hört så blir det billigare att köpa färdiga.
 
För några år sedan så byggde jag ett 10-tal takstolar. Jag fick hyfsade priser från Beijer och slapp dessutom betala frakten då jag samtidigt fick en del annat byggmaterial levererat. Glöm inte fraktkostnaden för färdiga takstolar.

Det blev billigare att tillverka själv, men räkna inte med någon hög timpenning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.