hej
det är så att jag håller på att bygga en husbåt som kommer troligen ha en takhöjd på 2,2m och då kommer från om det kommer vara skönt att bo med så låg takhöjd.


så jag letar efter bilder på moderna hus med en väldigt låg takhöjd. och om du har några personliga erfarenheter tryck genast på SVAR-knappen !!! :wow:
 
Jag har 220 i källaren. Funkar i källaren men ack så stor skillnad det är mot lite mer normala 240-250cm.

Lägg på ett par decimeter så blir det bra.
 
Moderna hus får inte ha så låg takhöjd som 2,2m.
Du kanske kan hitta ett gammalt hus och gå på husvisning?
 
Mina föräldrars hus är från början en sommarstuga med 2,3 i takhöjd. Det funkar jättebra. Antagligen mycket beroende på att de har mycket fönster med "luftig" utsikt över vatten.

Tror det där med takhöjd beror mycket på vad det är för någonting.Vi kommer att ha 2,6 + ryggåstak i vårt hus och jag vill absolut inte ha lägre, min farbror bor på en båt och han har nog lägre än 2,2 och det funkar jättebra där. Man har ju helt andra förväntningar när man kommer in på en båt än i ett hus så jag tror att det kommer funka bra.
 
Skillnaden blir lättast att upptäcka i kök. De 20 försvunna centimetrarna kommer som mest att "kännas" i arbetsutrymmet mellan överskåp och standard bänkhöjd. Men jag lovar: Det funkar ändå. Till och med om du använder fullhöjds överskåp!

220 centimeter takhöjd är ganska vanligt i äldre allmogehus. Ett trick man kan lära sig från sådana miljöer är att en lägre bröstning under fönstren kompenserar den låga takhöjden finfint.
 
Vi har runt 1,95 i köket i vårt "allmogehus". Det rekommenderar jag inte. Men med 2,2 som BIlly säger, funkar säkert även ett kök. Är inte 2,25 en vanlig höjd i 80-tals lägenheter/hus?

Hos oss är 2m löst med en sockel på 3-5 cm, så bänkhöjden är 1dm lägre. Detta för att få plats med ovanskåp, utan att det blir för lite rum emellan. Inte en bra lösning.
 
240 centimeter var en noga reglerad takhöjd fram tills dess att räntegarantierna försvann i början av 90-talet.

Rumshöjd under 220 centimeter blir inte bra. Det är heller inte riktigt bra att kompromissa ner bänkhöjden i kök.
 
tack för alla svar efter mycket funderande så bestämde jag mig för att höja tak-höjden till 2,4m. :cool:

ps: fan vad grym jag är på solidworks, tog mig 10min att göra det och det är första gången jag använder solidworks :cool: (tanken plågade mig i flera timmar för jag trodde att det skulle ta halva dan att göra detd^_^b)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.