Sitter och läser igenom protokollet nu och pratade även med besiktningsmannen i telefon.

Det är ju helt klart frågetecknen kring luftspalt som är det största problemet. På ena sidan så kunde man se luftspalt men samtidigt även isolering som på vissa ställen låg mot taket. På andra sidan kunde man inte se någon luftspalt men jag undrar ju hur fan man har byggt om man inte varit konsekvent på båda sidor av taket....

Hur som helst så tyckte han att om vi kunde få ner priset en hel del så var det inga större problem att fixa de akuta delarna som tex plåten och papptaket och sen ta de andra delarna efter hand.

Så vi helt enkelt se vad som händer nu..det är upp till säljaren!
 
Coolman skrev:
De felen som Rallypacker fått av besiktning tycker jag ej är så farligt. Hade man kunnat få prisavdrag och sen fått in folk och utnyttja rotavdraget så blir det mesta gjort...
Felen i sig är väl relativt enkla men tillsammans tycker jag det ger bilden av ett lusbygge där inget är rikigt rätt och allt alltid måste rivas och göras om, vad man än ska göra.
 
Fotografen skrev:
Felen i sig är väl relativt enkla men tillsammans tycker jag det ger bilden av ett lusbygge där inget är rikigt rätt och allt alltid måste rivas och göras om, vad man än ska göra.
Japp, det behöver ju inte vara så men mycket tyder ju tyvärr på det.

Vet inte vad vi ska göra...om vi ska ta chansningen och räkna med att få fixa en hel med tiden.
Det är ju trots att så att vi gillar läget. Huset är ju en sak men läget går inte att ändra på.
 
Jamen alltså, är det verkligen nödvändigt att riva och bygga om allt som inte är precis perfekt? Jag tror det är olika från person till person hur man gör med sådana grejer.
 
Jag är av åsikten att om det är funktionellt och inte leder till skada på byggnaden så spelar det mig mindre roll om det inte är helt enligt fackmannamässig standard. Men ibland är ju gränsen hårfin.
 
rallypacker skrev:
Jag är av åsikten att om det är funktionellt och inte leder till skada på byggnaden så spelar det mig mindre roll om det inte är helt enligt fackmannamässig standard. Men ibland är ju gränsen hårfin.
Så tänker jag också, speciellt i gamla hus där man inte ens själv följer alla standarder och branschregler alltid. Men som sagt, ombyggda sommarstugor är ofta inte nåt bra köp eftersom dom är för simpelt byggda från början och är det då (som det verkar i det här fallet) en klåpare som byggt blir det sammantaget för mycket. Inte värt att chansa som jag ser det, skulle hellre vänta på rätt hus istället, vi bodde drygt 2 år i en lägenhet mellan 2 husaffärer för att hitta rätt. Iofs kunde vi inte låta bli att totalrenovera lägenheten under tiden, men ändå :p
 
Ja...det är svårt detta.

Iofs vet vi inte ens om säljaren är beredd att gå så mycket i pris att det ens blir intressant.
Men gör han det så tror jag att vi köper det...
Vi gillar läget så pass mycket att det känns värt att lägga en hel del arbete på att fixa dessa saker.
Vi har möjlighet till att få en del hjälp också så jag hoppas det går vägen...
 
Hemmakatten
Även om säljaren går med på att sänka priset så gäller det att ha egna kontanter för all renovering. Banker brukar inte bevilja lån utöver försäljningspriset.
 
Hemmakatten skrev:
Även om säljaren går med på att sänka priset så gäller det att ha egna kontanter för all renovering. Banker brukar inte bevilja lån utöver försäljningspriset.
Sant...vi räknar med att fixa de största bitarna såsom papptaket och plåten ganska snart och sen ta resten efter hand.
 
Jag kom att tänka på en sak precis...

Om vi nu beslutar oss för att dra oss ur affären så måste vi enligt kontraktet betala 5000 kr till säljaren.

Nu är det så att jag har upptäckt att det är fel datum skrivet på kontraktet. Vid tidpunkten som står angiven på kontraktet så befann vi oss inte ens i ett köpläge. Jag påpekade detta för mäklaren som menade att det inte var så viktigt..

Kan detta bli vår räddning att komma undan de 5000 kronorna kanske? Kontraktet är ju felaktigt.
Ett långskott men ändå....känns surt att betala för bes + detta. Ångrar att vi gick med på det men vi var så övertygade om att allt skulle gå bra. =(
 
Det skrev nyligen ett inlägg här som jag tolkade som relativt personligt riktat. Skulle uppskatta om denna person tar sådana kommentarer/diskussioner via PM istället. Kanske något du förstod själv eftersom inlägget verkar vara borta nu...
 
Nej, inlägget var ifrån mig, och jag blandade ihop två trådar.
 
Nyfniken skrev:
Nej, inlägget var ifrån mig, och jag blandade ihop två trådar.
Då förstår jag. =)

Blev lite upprörd där..sorrry .
 
Ok..nu har det hela tagit en ny vändning.

Säljaren har kommit med ett motbud men med kravet att vi går med på en friskrivningsklausul mot dolda fel.
Rent spontant tänker jag "I helvete heller.."

Han vet ju garanterat att han har klåpat mer och vill inte ha med det att göra senare...


MEN, frågan är hur mycket nytta vi egentligen har av att kunna processera dolda fel mot honom?
Huset är från 1940 men ombyggt i omgångar. Till saken hör dessutom att han kommer att flytta utomlands inom kort.

Är det omöjligt att driva process mot någon som inte befinner sig i landet? ( Rent praktiskt alltså)
 
Lägg ner skiten.

Nu har du fått ett motbud med krav friskrivningsklausul. Du vet vilka fel det finns utifrån protokollet. Nu pratar du om att stämma skiten av honom trots friskrivningsklausul.

Håll fötterna på jorden och se efter nästa hus.

//Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.