Hej,

Jag har beställt en Laddomat 21-60 och Rökgastermostat.
Men jag funderar på hur man kan montera rökgastermostaten på min panna.

Jag har en Albin Effektiv 230 från -90 som ej har något uttag för
rökgastermostat.

Kan man montera den i uttag "(7) Anslutning för hydrotermometer/termometer/brännartermostat"på bilden nedan?

bild2.JPG

Eller måste man göra ett uttag på rökröret till skorstenen?

Vad jag förstår är det rökgastermostaten som startar pumpen så inte
pannan kokar?

--
MvH Falk
 
Rökgastermostater brukav väl vara av anliggningstyp och monteras utanpå rökröret?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Taxen skrev:
Du menar inte rökgastermometer(givare),som skall sitta i rökröret ut till skorstenen?
Som i den här demofilmen.
[länk]
Ah, jo det bör stämma.
Jag trodde att man kunde ställa vid vilka temperaturer som den skulle slå in.

Fotografen skrev:
Rökgastermostater brukav väl vara av anliggningstyp och monteras utanpå rökröret?
Finns det någon bra länk där man kan se hur det brukar monteras?

--
Mvh Falk
 
Eftersom du väl inte har någon rökgasfläkt skulle du kunna använda en termostat i anslutning 7 som du visar.
I så fall ska den vara avsedd för de temperaturer som finns där dvs ca: 30-95 ℃ men har du nu skaffat termostat för rökgas så kan du använda den.

I ditt fall ska termostaten starta pumpen när du har tillräckligt hög temp och stoppa när det svalnat av.
 
H
En rökgastermostat monterad i rökröret och kopplad till laddpumpen är väl en utmärkt komplettering till acktankstyrningen.
Så fort pannan slutar att avge värme så stannar pumpen. Om den fungerar som enda styrning för laddningen?
Har bara sett rökgastermostat i kombination med vanlig temperaturstyrning.
 
Först och främst så pekar din länk till en laddomat på rinkaby, inte någon rökgastermostat. Sen är det inte lämpligt att montera en termostat ämnad för ett rökrör på position 7 eftersom det är pannvatten där. Precis som sagts tidigare så ska en rökgastermostat monteras på rökröret på lämpligt ställe.
 
Staffans2000
Jajjamensans.
Rökgastermostatkänselkroppen skall monteras på utsidan av rökröret. Den skall fästas på en vertikal yta.

Staffan
 
Japp,Lägg en distans bricka mellan rör o bulb om ni har en panna som ger iväg höga rgt.Den tål inte hur hög temp som helst.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Prova placeringen först jag har fått flytta min 2 gånger pga att min viadrus inte ger ut nog varma rökgaser. Nu sitter den på toppen direkt efter pannan.

Tänk också på att man bör isolera den mot omvärlden annars kan tex ett öppen fönster eller kallras få laddomaten att stanna (och pannan att koka).
 
Tack för alla svar!

Nu har det trillat ner en peng och det är klarare vad som skall göras.
Jag hade inte riktigt förstått att man skulle sätta den utanpå rökröret.

Och jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag "Först och främst" länkat till fel bild på rinkaby rör :p
Den länken jag menade var. http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=949 .

--
MvH Falk
 
Jag satte min på undersidan utanför rökröret för att där va det kallast och då skulle jag slippa flytta den. Eldade på och när jag tyckte det va dags att starta pumpen vred jag termostatvredet tills pumpen startade. Det kvittar vilken gradCelcius termostaten visar. Min står på 50 grader. I själva verket kanske rökgaserna är på 150grader. Har parallelkopplat den med en dykrörstermostat. Alltså. Skulle rgtermostaten fucka ur av någon lustig anledning så har jag en extra ställd på 95 grader på värmebäraren.(vattnet)
 
Monterings instruktioner finns bipackad, följ dessa instruktioner och slippa bekymmer.
 
Jag satte in en panntermostat (i vattnet) istället, startar när pannan är varm (c:a 80), stoppar när pannan är kallare än 70. Funkar lysande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.