Någon som kan hjälpa mig?

Jag ska bygga på en slutningstomt där enna gavel blir under bergen, tänker spränga ungefär två meter runt huset och inte fylla igen bara göra en dränering så jag kan använda rummet under bergen som tvättstugga med fönster och bygga en altan över den.
Nu undrar jag om:
Kan jag bygga hela huset i halvfabrikat eller måste jag ha en murade vägg på de ställen där de är under (nära) bergen?
 
Hej,

Vi bygger sluttningshus med Trivselhus, på en bergstomt. Det är precis som du skriver sprängt ca 2 m kring hela huset, men som jag förstått det på Trivselhus och kommunen så måste vi motfylla runt om annars räknas det som byggyta.
Kan har fel.
 
tack för svaret men jag undrar om det blir fukt under altanen mellan berget och huset och om huset kan ta skada av detta?
 
Hela vårt nederplan kommer att muras upp vilket jag tror är en mycket bra ide
 
tackar för svaret men vill veta om någon har byggt utan fyllning mellan berget och huset.
utan flyllning=utan murning
 
mrmax skrev:
tackar för svaret men vill veta om någon har byggt utan fyllning mellan berget och huset.
utan flyllning=utan murning
Finns väl ganska många sådana hus på tex västkusten som ligger nertryckta mellan bergsknallar. Har du 2 meter luft mot berget är det ju heller inget problem med fukt då man bygger hus tätare än 2 meter.
Problemet kan ju uppstå i nederkant vid grunden om stora regnmängder faller och rinner längs med bergssidan. Så är ju viktigt att göra en bra dränering där som kan ta hand om stora vattenmängder och föra bort det från huset.
Ett annat problem kan vara att luftfuktigheten blir hög speciellt med en altan ovanpå som stoppar luftflödet. Men har du bara bra öppningar på sidorna bör det inte vara något problem.
Ett sätt kan ju vara att använda någon form av cementskivor som fasadtäckning istället för målad panel av trä just på det området.
I övrigt ska det inte vara några konstigheter att bygga så och ett säkrare sätt än att fylla igen då du hela tiden har visuell koll på vad som händer med vatten när det är öppet.
Hur är det med berget idag? Rinner det mycket vatten längs med det vid regn och finns det sprickor i det som kan leda fram vatten?
 
tack cem77 det var svaret jag väntade på, jag har inte sprängt berget än men ska göra det bästa för att leda vatten bort från huset, tänker ha en mycket bra dränering och öppning på sidan, tänkt att göra taket under altan för att leda regn vatten men det kan bli ännu fuktigare under eller? det med ciment skiva på de mest utsatta ställerna kan vara en bra ide, kan man ha cimentskivor över träpanel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.