Hej

Vi har en liten äldre panna som vi funderar på att byta ut, dels för att den har börjat krångla lite (går säkert att laga) samt att den ger lite för lite varmvatten i dagsläget och vi renoverar badrummet med nytt stort hörnbadkar.

Pannan är en kombipanna som enbart körs på elpatron (har inte ens en oljetank). På vinterhalvåret kan den totala elräkningen gå upp emot 2500 kronor/månad men ligger normat på 2000 och på sommaren på ca 1000.

Mtp elförbrukningen känns det svårt att räkna hem en pelletsbrännare samtidigt som panrummet är lite för trångt för det.

Det nya badkaret rymmer ca 320 liter (250 med en badande).

Efter lite letande har jag nästsan bestämt mig för en NIbe EVC13 värmepanna och en Nibe Compact 300 beredare. Jag har fått ett totalpris på 35 000 om pannan står kvar där den gör och några tusenlappar till om jag skall flytta panna ca 2 meter. Priset inkluderar allt från bortkoppling av den gamla pannan till testkörning av den nya )även bortforsling av den gamla pannan, rör och eldragning m.m)

Så egentligen har jag två frågor:

1. Vad tror ni om utsustningen, är det rätt val?

2. Är priset rimligt?

Mvh
Erik J
 
Enl. Nibe så ska beredaren kunna ge 640 liter varmvatten, vilket låter mycket
eftersom volymen på den är 275 liter, men i alla fall så borde det vara tillräckligt.
Sätter man in en eller 2 personer i badkaret så går det ju inte åt 320 liter heller :)
Så den räcker nog till.

Elpannan är säkert bra, komplettera med en inomhusgivare, kanske natt-sänkning om
det inte ingår.

Nibe elpannan ligger på 11500:- på  www.rinkabyror.se
Nibe compact Koppar 300L på 8610:- på samma butik.
Det lämnar 14890:- för inkoppling av pannan, bortforsling av den gamla mm.

Du kanske ska begära en offert från en till firma?

Lycka Till

Jocke


 
Håller med jocke, begär fler offerter, å pressa på lite på dem olika.

DItt val är säkert riktigt gällande pannan, vi sitter i liknande situation, gammal panna som skall bytas ut, inst. av pellets/luftvatten etc, räknas inte hem på många många år, då huset är litet och välisolerat, då vi heller inte vill ha det FÖR varmt.
Visst skall man eg inte inskränka sig bara på elpanna, för då kan du kan du bara köra på el......om nu elpriset skulle skjuta i höjden, men vem säger att inte priset på pellets skjuter i höjden.
Om det nu skulle vara så att du har inskaffat en ny elpanna, å elpriset stiger, sänk då värmen nån grad lr 2, ta på en extra tröja, tänd lite ljus å kör med sänkning av tempen när ingen är hemma.......det sparar många kronor...

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.