Nu har jag dummat ut mig igen, kanske.

Ska ju ha LED spottar i fönstersmygarna rum men var lite för snabb att få upp väggar i sovrummet och har glömt att ordna flex/dosor till de två fönstren.

Min lösning för att slippa riva väggar etc (som frugan redan spacklat och ordnat) är att borra ett 16mm hål i regeln ovan fönstret och peta upp en flex som jag drar till den centrala takdosan i rummet (taket är fortfarande öppet). I denna drar jag sedan lite FK och placerar LED trafon löst liggande uppepå smygen bredvid LED spottarna.

Fungera kommer det ju göra, men är det helt regelvidrigt (med tanke på att FK'n kommer gå "löst" några ventimeter mellan flexen och trafon)? Andra alternativa lösningar?
 
Redigerat:
Trä på en bit kabelmantel som sticker in några centimeter i slangen.
 
Varför inte sätta led-convertern (finns runda som passar) i takdosan och dra från den till fönstersmygen?
 
Bo.Siltberg skrev:
Trä på en bit kabelmantel som sticker in några centimeter i slangen.
Vore det isåfall ett alternativ att köra vanlig SKK/SKX från takdosan till trafon genom flexen?

Rrrrr skrev:
Varför inte sätta led-convertern (finns runda som passar) i takdosan och dra från den till fönstersmygen?
Har inte lyckats hitta runda med 0/1-10V dimmerfunktion, annars vore det en kanonlösning.
 
Nja, "lampsladd" är inte godkänd för fast installation som detta räknas som.
 
Finns Jolly Micro som rymms i en takdosa/kopplingsdosa. Denna går att dimmra med återfjädrande tryckknapp eller 0-10V

Enr: 79 843 00 Finns på Solar (säkert andra ställen också)

Den klarar av att driva 6st 350mA LED tror jag.

7984300p.jpg
 
Rrrrr skrev:
Finns Jolly Micro som rymms i en takdosa/kopplingsdosa. Denna går att dimmra med återfjädrande tryckknapp eller 0-10V

Enr: 79 843 00 Finns på Solar (säkert andra ställen också)

Den klarar av att driva 6st 350mA LED tror jag.

[bild]
Tråkiga med alla Jollys är att dom inte klara EMC test, har hört rykten att Jollyn (alla sorter) kommer förbjudas via elsäkerhetsverket.
 
Elinfo skrev:
Tråkiga med alla Jollys är att dom inte klara EMC test, har hört rykten att Jollyn (alla sorter) kommer förbjudas via elsäkerhetsverket.
Jag tror de var problem från början men att de har fixat detta. Vi hade problem en gång från början. Men jag tror de var pga att vi då använde FK istället för RK. Sen när vi lärde oss hur man skulle göra har vi aldrig haft några problem med störningar.

Vi har satt massor av Jolly.. inga klagomål överhuvudtaget! (förutom den där första där vi använde FK)
 
Rrrrr skrev:
Jag tror de var problem från början men att de har fixat detta. Vi hade problem en gång från början. Men jag tror de var pga att vi då använde FK istället för RK. Sen när vi lärde oss hur man skulle göra har vi aldrig haft några problem med störningar.

Vi har satt massor av Jolly.. inga klagomål överhuvudtaget! (förutom den där första där vi använde FK)
Ok ok får testa RK nästa gång..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.