Ja....

Är det bara jag som inte förstår hur Ikea tänkt sig att slangen till bräddavloppet skall anslutas in mot vattenlåset?
Jag inser ju hur själva bräddavloppet sitter mot "dragspels-slangen" men jag begriper inte hur man tänkt sig att ansluta den vidare.

En usel lösning!
Eller så är jag trög.
 
  • Atlant.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som vår sitter på den som sticker ut horisontellt, den andra som sitter "snett" sitter diskmaskinen på.
 
Lösningen är inte bara usel den är skit att montera också. Lätt att stöta till så den blir sned är den också. I mitt kommande kök blir det inte ikea avlopp om jag får bestämma.
 
Jag tolkar ditt svar som att du har den ansluten till nr 3 på bilden?
Det har jag haft tills nyss. Nu håller jag på att montera ett nytt avlopp....

Att dragspelsslangen kommer in horisontellt gör att vatten blir stående i "dalarna" i slangen och det växer horribla mängder alger och äckel.
Detta ger en dålig lukt från bräddventilen och nu är jag less på att rensa avloppet var tredje månad.

Att ansluta till "1" eller "2" borde funka bättre.
Tyvärr får slangen en något ogynnsam dragning pga utrymmesbrist.

Oavsett vilket så är slangen för grov för pos 1 & 2 och måste isf klamras.
Och det blir ingen bra lösning...
(Det har jag iofs gjort även när den satt monterad på pos 3.)

*Edit*
För övrigt är Ikeas diskbänk Boholmen det sämsta skit jag någonsin sett.
"Rostfritt"... Vilket skämt. Diskbänken oxiderar vid minsta tillstymmelse till fuktighet.
Och hoarna har negativt fall vilket resulterar i stående vatten.
osv. osv. osv.

Jag kommer aldrig mer att köpa vare sig avlopp eller diskho på Ikea.
Faktiskt så kommer vi snart att byta ut vår 1.5 år gamla diskbänk till en rostfri.
Med ordentligt uppfik i framkant så jag slipper blöta sockar när jag diskar.
 
  • snapshot4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den ska bara passa på en av anslutningarna möjligen att du vänt slangen åt fel håll (minns inte 100), de andra är som sagt för diskmaskin. Att de läker är inte ovanligt, det är svårt att montera och enligt verksamma rörkrökare så är det citat:rejäl förbannade skit som inte borde få säljas.

Det kommer se ut som skit oavsett om du gör det rätt eller inte pga ovannämnda (dåliga) konstruktion. Sen pga de flexibla armarna för avloppen så är det svårt att få dem att sitta stabilt också beroende på hur diskbänken ser ut.

Ang. hoarna så är det ju också himla kul att man knappt kan dra åt bräddavloppet annars blir det bucklor i bänken och iom att det inte sitter så kan det bli petat på sidan om man stöter till därunder, vilket man såklart gör eftersom de flesta har soppåsen därunder.

Har installerat ett 10-tal av dessa och som du kan förstå så avskyr jag dem som pesten, IKEA är verkligen inte bra på allt och precis som du funderar jag på annan ho just pga att de de säljer verkligen inte är bra.
 
Märkligt!

Jag har oxo en dubbel boholmen sedan 3år, har inga som helst problem med den, vare sig med att den oxiderar eller att det skulle lukta skit ur breddavloppet.

Tycker den är fantastisk sett till priset!
 
v-g skrev:
Den ska bara passa på en av anslutningarna möjligen att du vänt slangen åt fel håll (minns inte 100), de andra är som sagt för diskmaskin. Att de läker är inte ovanligt, det är svårt att montera och enligt verksamma rörkrökare så är det citat:rejäl förbannade skit som inte borde få säljas.
Slangen har samma diameter i bägge ändar.
Den passar, med lite vilja, på de horisontella anslutningarna (3) men då får jag samma problem med stående vatten och slem-odling som med den gamla.
Och det kan inte vara meningen att det skall vara så.

Eftersom set:et skall vara komplett antar jag att Ikea tror att det kommer att hålla tätt bara genom att trä på slangen på position 3.
Själv är jag tveksam av naturen (och bitter erfarenhet) så jag använde slangklammer sist.
Men det är lätt hänt att deformera nippeln.

-----------

Och ang. rostfri plåt, Ikea har en benägenhet att ersätta sina produkter med mer "optimerade" versioner.
Dvs billigare.
Vi köpte ett köksbord nyligen efter att ha sett det hos en bekant.
Samma utseende. Men helt annan byggkvalitet. Faneret har så mycket porer att vi tvingas använda vaxduk för att kunna ställa från oss dricksglas.
 
VI har heller inte något vatten stående i hoarna, inga problem med att det blivit en dal på bräddavloppet, den är ju horisontell sista biten men inte mer, har inte reagerat över dålig lukt. Däremot avskyr jag korgsilarna som pesten, men det envisas ju alla andra också med (i lägre prisklasser), förstår inte varför tillverkarna måste envisas med dessa,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.