I vårt hus från -36 har vi originalfönster nästan överallt. Och på de flesta fönster verkar bågarna slagit sig en smula. Det visar sig när jag försöker stänga fönstret så kanske nedre halvan ligger i liv med ramen, men övre halvan sticker ut en smula. Och där drar det såklart lite.

Ska visserligen täta fönstren inför vintern, men vad kan man göra åt detta? GÅR det att göra något åt det?
 
hur mycket är en smula? vad är det för gångjärn? hur "låser" du fönsterna? Sitter det slutbleck i karmen så kanske de går att justera lite, lika så kanske gångjärnen går att rikta lite. Tänk även på att saker slits med tiden.
 
cederbusch cederbusch skrev:
I vårt hus från -36 har vi originalfönster nästan överallt. Och på de flesta fönster verkar bågarna slagit sig en smula. Det visar sig när jag försöker stänga fönstret så kanske nedre halvan ligger i liv med ramen, men övre halvan sticker ut en smula. Och där drar det såklart lite.

Ska visserligen täta fönstren inför vintern, men vad kan man göra åt detta? GÅR det att göra något åt det?
Hej. Har samma problem med ett av mina nyrenoverade fönster från -39. Det yttre fönsterbladet i har slagit sig så att ett är en glipa på ca 5-7 mm i mitten av fönstret. Det inre bladet är helt plant.
Fick du några tips på lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.