I morse gjorde vi en mindre rolig upptäckt. Dålig sprutt på vattnet, och jag behövde bara öppna pannrumsdörren för att konstatera att något var fel. Hörde hur det forsade vatten i avlppet under huset och kollade in inspektionshålet och kunde se vattnet strömma. Vattenmätaren stod still så dom fick komma från kommun och stänga av från huvudledningen. Nu har jag fixat grävare och röris som kommer på söndag och fixar.

Så nu har jag några funderingar. Vattnet kommer in på hörnet i huset, ca 1x1m från båda sidorna. Har gjuten platta och i pannrummet är det även gjutet upp i nivår med övriga golv.
Skullet det gå att gräva in under huset för att göra röret synligt och borra bort det? eller blir det risk för sättningar i hörnet på huset? Något speciellt jag ska vara vaksam på när röret är bytt och det ska fyllas igen?

Huset har redan en "sättning" mot precis det hörn vi nu ska gräva i. Eller det är inte direkt en sättning, plattan är gjutet "snett" och verkar som att det inte rör sig något sen huset byggdes 65. Anledningen till att jag tror det är så är att köket är i närheten av detta hörn och där ser man att dom fått anpassa sig efter lutningen för att få väggskåpen raka. Köket är orginal 65 och vi var/är bara dagar ifrån att beställa ett nytt (och så händer detta). Så jag undrar om det är möjligt att på nå sätt lyfta plattan för att få den rak? eller måste man lyfta hela huset och fylla under hela plattan. Alla rör, måste dom grävas fram för att se till att det inte spricker/går av? Tanken slog mig när vi ändå är och gräver.
 
kan du inte rikta upp väggarna när du bygger nytt kök bara?
 
Jag tror väggarna är ganska raka men annars kommer jag nog göra det. Där det märks mest är i golv och tak. Taket gör jag inget åt, men golvet hade jag antingen tänkt lyfta bjälkarna eller lägga på på dom för att få golvet rakt.

Men att plattan lutar är alltså inte värt att göra något åt? Den har inte rört sig på 45 år, annars hade det lutat mer i kőksinredningen.
 
Segge skrev:
Skullet det gå att gräva in under huset för att göra röret synligt och borra bort det? eller blir det risk för sättningar i hörnet på huset? Något speciellt jag ska vara vaksam på när röret är bytt och det ska fyllas igen?

Huset har redan en "sättning" mot precis det hörn vi nu ska gräva i.
Är det nödvändigt att leda vatten samma väg in i huset? Du kan gå förbi gamla rör utan att gräva ut dom och leda in nya hela väggen från huvudledningen. Känns lite onödigt att röra i den delen av grunden som satt sej en gång, kanske under byggtiden.
Har svårt att förstå din gissning att golvet blev gjutet snett redan vid bygget och gissar att sättningen uppstått efter man har gjutit plattan ...
men allt är bara gissningar. Hoppas dina hantverkare kan lösa problem utan att huset rasar :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Det nya inkommande vattnet är väl inga rör utan en plastslang? Vi la våran längs med huset eftersom vi grävt upp hela grunden också sen tog vi upp ett hål i väggen så nära vattenmätaren som möjligt. Finns ingen anledning att krångla till det med att använda gamla hålet, gräv från kommunens ledning in till huset och igenom väggen bara.
 
H
Ja strunta i det gamla röret. Finns nog inte många som använder det gamla hålet. Borra ett nytt hål i väggen inärheten av mäteren.

Rör inte sulan! Har själv ett hus från 1962 och bytade kör förr 2 år sedan. Man får anpassa det nya köket till de väggar som finns. Vårt tak lutar på c:a 10 mm på en sträcka av 5 meter. Passbitar används och anpassas.
 
Tack för tipsen. Man tänker inte riktigt klart i stridens hetta :D
Skippat det gamla hålet/röret helt klart. Har fjärrvärme som går in i närheten så blir nog att dra in det i närheten av det.

Det lutar lite mer hos mig. Mätte passbiten mellan väggskåpen och taket. Den är nästan 20mm mindre vid ytterväggen än längst in och det är en sträcka på ca 3m. Men man känner på golvet att det lutar mer just vid diskbänken. Resten av köket/husen märkt det inte att det lutar.

Någon som vet var mitt ansvart som husägare börjar för vattnet? Är det vid tomtgränsen eller ventilen? Eller är det någon som skilljer mellan kommuner?

gaia: Det är nog som du tror, det har satt sig under byggtiden.
 
H
Kommunens avstängningsventil. Oavsett var den finns. Var ute för detta med min kommun. Har en scaftomt, d.v.s. jag äger en bit väg innan själva hustometen börjar. När jag sa till kommunen att mitt vattentryck är dåligt så sa de att jag måste gräva upp 75 meter nyasfalterad väg, såg mycket pengar försvinna. Nu visade det sig att vägen delas av mig och min granne. I vår tomtdelning fanns det en kommunal avstängningsventil. Dett ringde jag och talade om för kommunen. Klart sa de då är det vårt ansvar framtill denna.
 
Kommunen ansvarar fram till ventilen. Du ansvarar efter ventilen.
Vi åkte på det på 90:talet. Kommunen var överlycklig tills de insåg att ventilen, som var/är deras, ligger inne på vår tomt... ;) :D
Vi bytte bara det gamla järnröret till 40mm's plastslang (har än inte lyckats lägga på minne vad den speciella slangtypen heter). Vi hade/har dock vattnet in genom källarväggen ca 2dm ovan plattan vilket gjorde jobbet mycket enklare.

Gräv -inte- upp under huset om du inte måste!
Det är betydande sättningsrisker.
Plugga den gamla ledningen. Har för mig att man pumpar/fyller den med en expanderande betong (tror jag såg nått här på byggahus i jan-feb i år om det; att täta hål i yttervägg/källarvägg.
 
Bra trådlyft :)
Jag hoppas att TS problem är avhjälpt vid det här laget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.