Min elektriker drog fram 3-fas, 2 användes till hällen och en till ugnen, om jag förstått det rätt är det 1 fas / 2 plattor om man gör så.
 
Tocke - Var det kanske därför den första hällen gick sönder (kretskortet brändes ju) för att elektrikern hade kopplat den fel. Och eftersom vi hade gamla kablar här i huset var han noga med att påpeka att han drog fram nya 3fas kablar. :-o Tja, vad vet jag. Servicemannen fixade till det ordentligt sen iaf.
 
Hej. Jo, det går att koppla 3 faser in till hällen eftersom skruven sitter där på alla tre. Men L3 används inte. Om du tittar noga där man kopplar in kabeln så ser du att det inte sitter någon kabel från L3 in till hällen... Därför menade jag att den går på 2 faser. Om du bara kör den på en fas måste bygeln sitta mellan L1 och L2, om du kör på 2 faser skall den bort. Inget till L3. Grundtanken är nog att koppla som MMRs elektriker.
 
fsn skrev:
Har du provat att ha översta lådan öppen nån cm samtidigt som du steker pannkakor för att se om den överhettar då med?
Jag har bara en täckfront överst. Att öppna låndan under täckfronten hjälper inte alls. Testade att ha den öppen och ställa en bordsfläkt på trekvarten som blåser in luft under hällen. Det hjälpte inte heller.

IKEA skickade en tekniker som överhettade en stekpanna och fick hällen att lösa ut på C82. Han fick dock köra ganska länge innan det hände...ungefär som när man steker 4-5 pannkakor kanske. Han hävdade att det "troligen inte var något fel" utan att det blir väldigt varmt med gjutjärnsstekpannor.
Men jag hävdar bestämt att om det blir för varmt blir pannkakorna svarta och förkolnar och sådana vill ingen i familjen ha. Blir det inte tillräckligt varmt blir pannkakorna kokta, degiga och bleka och sådana vill vi inte heller ha. Vackert gyllenbruna tack...precis som vi fick dom på vår gamla spis med metallplattor. Det MÅSTE gå att åstadkomma även med en IKEA induktionshäll.
...och jag längtar våldsamt efter raggmunk och fläsk nu, men jag orkar inte ge mig på det och stå med en spis som bara måste svalna mellan alla C82 hela tiden....

Teknikern hävdar att C82 är tempsensorn under induktionszonen löst ut och inte kontrollpanelen och att där hjälper det inte med hällens inbyggda kylfläktar eftersom det är mellan induktionselementet och stekpannan/glasytan det blir för varmt.
Han ska testa att byta tempsensorer i de två plattorna längst in som vi fått att ge C82 (brukar steka längst in...längst från barn och där det blir minst stänk på golvet). Han hade dock inga reservdelar med sig...
 
MrKarlsson skrev:
Hej. Har just monterat en beg hin4t. Den kan kopplas antingen på 1 fas eller 2 faser, men du måste ha både nolla och jord. Detta betyder vad jag kan föstå att det inte finns några 400 v komponenter i hällen utan att den är byggd för 230v, men vid hög belastning är det nog bättre att ha 2 faser in. Jag skulle prova att dra fram en fas till och kolla om problemet kvarstår. Lycka till

Men problemet med överhettning kan ju rimligen inte ha något att göra hur många faser man driver hällen med? Min 16A-säkring har hittills inte löst ut en enda gång och alltså har jag inte belastat hällen med mer än 16*230=3680W någon längre stund.
Att ha 2*16A in ger ju bara möjlighet att belasta hällen hårdare utan att dra säkringarna.
 
MrKarlsson skrev:
Hej. Jo, det går att koppla 3 faser in till hällen eftersom skruven sitter där på alla tre. Men L3 används inte. Om du tittar noga där man kopplar in kabeln så ser du att det inte sitter någon kabel från L3 in till hällen... Därför menade jag att den går på 2 faser. Om du bara kör den på en fas måste bygeln sitta mellan L1 och L2, om du kör på 2 faser skall den bort. Inget till L3. Grundtanken är nog att koppla som MMRs elektriker.
Aha - det förklarar ju hur den kan "hantera" tre faser när L1 är till två zooner och L2 till de andra två....men varför kan dom inte skriva det i manualen???
Jag har inte tittat så noga på/i själva hällen eftersom jag inte kopplade in den själv.
 
Hej alla glada...

Jag har också köpt mig en Ikea Hin4t spishäll och har ett par frågor. Jag har förmodligen lyckats slänga bruksanvisningen för jag kan inte hitta den här hemma...!! När jag kopplar på strömmen på spishällen så piper den en gång, och när jag försöker sätta på spisen så händer ingenting. Det enda som händer är när jag vidrör NYCKELN på spisen, då piper den ett par ggr och sen händer inget mer. Ibland piper den bara ett par ggr och sen händer absolut ingenting oavsett vilken av knapparna jag vidrör och jag måste bryta strömmen och sätta på den igen för att få liv i den. Jag gissar på att detta är barnlåset som är aktiverat? Hur gör man för att avaktivera den? Och hur f**n får jag igång spisen...

Den är kopplad till 1-fas enligt följande:
Jord till Jord / Fas till L1&L2 / Nolla till N1&N2

Det måste väl ändå stämma?
 
Barnlåset avaktiveras genom att hålla på nyckelknappen ett par sekunder

Spisen startas genom ett tryck på on/off knappen, då skall det gå att reglera plattorna med +/-. Ett tryck föratt välja platta, sen reglera. De två översta har "boost" ("p"-symbolen) och maxar effekten försnabb uppkokning
 
Ok, tack för det. Då ska jag testa det när jag kommer hem. Har dock för mig att jag testat just detta! Piper den när man stänger av barnlåset eller? Kan någon bekräfta att den kopplingen som jag gjort enligt ovanstående stämmer?
 
Bumpar tråden lite. Har ännu inga problem, men också förlagt bruksanvisningen. Råkar någon ha en pdf-version? Har letat men hittar inget på nätet. Undrar över klockan och barnlås....
 
När en häll varnar för att elektroniken blir överhettad och det finns gott om luftutrymme är det fläkten som inte går som sitter undertill. Denna är till för att kyla elektroniken bara på en induktionshäll. Val av pannor eller fas påverkar inte detta. Troligtvis är hällen defekt.
 
Hejsan,

Hittade till detta forum och denna tråd då jag sökte på induktionshällen HIN4T. Vi funderar på att införskaffa denna men är lite osäkra främst pga anledningen att kanten verkar så tjock. Valet står mellan denna och Siemens EH651TE11E som är ca 2000 kr dyrare. Dessa två hällar är, utöver utseendet, identiska som jag förstått. Ni som har HIN4T hur upplever ni kanten? Fastnar det smulor och sånt under eller inte? Är det någon som har lite bilder på sitt kök där man ser hällen? Jag har inte hittat några bilder där denna finns färdigmonterad. Tacksam för hjälp!
 
Vitvaruhandlarn skrev:
När en häll varnar för att elektroniken blir överhettad och det finns gott om luftutrymme är det fläkten som inte går som sitter undertill. Denna är till för att kyla elektroniken bara på en induktionshäll. Val av pannor eller fas påverkar inte detta. Troligtvis är hällen defekt.
Har inte läst tråden på ett tag nu...
Fläktarna i vår häll startar och går så det dånar i lådorna under, men ändå blir det C82 då och då, ffa när man steker pannkakor i gjutjärnspannor.

Vi reklamerade den eftersom det är så irriterande. Teknikern sa att det är zonens tempsensor som löser ut för att den bygger upp för mycket värme i kärlen... Varför drar inte styrelektroniken ner effekten i så fall???
Han bytte spolarna i de två zoner som krånglat mest och det blev om möjligt marginellt bättre. Man måste verkligen sänka effekten i god tid, så att det nästan bara kokar i smeten... Kokta pannkakor - mums!

Ska nu flytta till ett hus med en glashäll och vill byta till induktion. Frågan är om man ska köpa en ny HIN4T eller lägga dubbla pengarna på ett annat fabrikat. Ingen annan verkar ju ha problem med överhettning...
 
Vi har haft vår sedan februari, kör en hel del med gjutjärn, både grytor och grillpanna, har inte haft några problem alls, utan är verkligen nöjd... Känns mer som du haft otur.
 
Efter att ha flyttat bytte vi glaskeramikhällen mot induktion - en gång iduktion - ALLTID induktion.
Då IKEA hade 500 kr tillbaka för varje vitvara man köpte så blev det en till HIN4T.
Den nya har jag bara lyckats köra C82 på två gånger. En gång skulle jag torka ur gjutjärnsgrytan på stora plattan längst in till vänster och glömde bort den, så då är det ju inte så konstigt.
Men nu sista när jag stekte ett större lass pannkakor så var det dags igen på stora plattan längst in till höger....
Men den här verkar i alla fall mindre känslig och här är det ändå en skiva mellan utrymmet under hällen och första kökslådan (ingen "häll-låda, utan ca 20 cm luft under).

Den här hällen är i stället väldigt kinkig med touchkontrollen till plattan längst fram till höger. Den är smått hopplös om det är minsta fett på kontrollpanelen. Funderar på att reklammera, men har tänkt ge den ett tag och se om det blir bättre när glaset blir "använt"...ifall det är nåt klegg från tillverkningen som stör på glaset... låter som ett långskott, så det blir nog ett samtal till kundtjänst efter jul...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.