Hej! Jag är helt ny på forumet och är därför väldigt grön på området hus..

Mitt läge är: Jag och min sambo har kollat på ett antal hus nu och fastnat för en enplans trarydvilla med källare på 121 kvadrat. Vi har varit i alla skrymslen och vrår i hela huset och kollat och allt är bra utom en ganska alvarlig grej i mina ögon...

Huset verkar att ha satt sig ett antal centimetrar vid kökshörnan på gavlen i huset. Det går tydligt att se en spricka i källarväggen på kortsidan som börjar hela vägen nereifrån och blir ca 2-3mm bred vif källarens tak.

Går man sen ut och kollar så fortsätter sprickan upp genom hela tegelfasaden och högst upp, i nivå med där vindskivorna börjar är ett gap (igentäppt med något klet) som är minst 2-3 centimeter brett. kan fixa bild om det är till någon hjälp..

Efter samtal med ägaren till huset så har de fyllt upp i den hörnan av huset när de la grunden och han påstår givetvis att det inte hänt något de sista 20 åren iaf.

Samtal med kommunen har resulterat i att jag vet att huset är byggt i en grus/sand backe, inga soptippar eller något annat skummt.

Vad tror ni som är mer erfarena?

Är det ett extremt högriskobjekt? Vad kan kostnaderna tänkas bli för att få i ordning sättningen? pratar man 50,100 eller 200 tusen?
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
Högriskobjekt eller ej beror till stora delar på om det är en sättning som är "färdig" som säljaren påstår och huset nu står stabilt eller om det är något pågående. Skulle rekomendera att du verkligen försöker få ett utlåtande av någon kunnig på denna punkten. Om det är så att huset fortfarande sjunker där skulle jag påstå att det kan bli dyrt, speciellt med en tegelfasad, men det bör någon inom byggnadskonstruktion uttala sig om. Kontrollera även så att det inte är att massan som man använt när man fyllt upp med är väl dränerande och av typen så de inte ger tjälskott. I så fall har du förutom en sättning en instabilitet som kommer variera med årstider och markfuktighet (främst vintertid med tjäle)
 
Har varit och kollat huset igen och det rör sig om en sättning på minst 7 cm i hörnan där det är som värst. Vad brukar detta innebära för konstruktionen innanför tegelväggen och någon som vet någon som är duktig på sådant i närheten av markaryd. (ligger ca 8 mil norr om helsingborg.)
 
Det är inget konstigt eller ovanligt med sprickor i fasader, men när du talar om en "sättning" på 7 cm, kan man undra vad som står på. Har du mätat rätt? 7 cm innebär att en hel tegelrad ligger under nästa vid sprickan, måste se bedrövligt ut, försök fixa några bilder. Men anledningen kan vara många, t ex att dräneringen inte funka pga en sättning i marken, och då samlas vattnet där, och huset kommer på sikt att röra sig mer, då det nu finns en spricka hela vägen upp= huset är delat. Är ni mycket intresserade av huset så får ni skaffa argument för att få det till en rimlig summa. Huset får teglas om efter att sättningen är åtgärdad. Du kan lugnt räkna med en kostnad på över de 200.000 du nämner, om nu dina uppgifter stämmer.
Är det 7 cm som gäller, då finns det sprickor på fler ställen, hur ser det ut på insidan källaren?. Hur ser källargolvet ut vid spickan, då måste de 7 cm vara där med!
 
Redigerat:
Två större sprickor syns i källaren. Den ena i pannrummet som befinner sig på kortsidan. Högst upp i källartaket så glipar det kanske 3 millimeter, tillräckligt för att i vissa lägen kunna se ut. En annan spricka befinner sig på på sidan av huset ungefär 1/3 huslängd från kortsidan där den stora sättningen har skett. Även denna är nog upp mot 3 millimeter. Konstigt nog är tegelfasaden hel på denna sida..

Tror ni man kan få en vettig prisbild av en entreprenör innan arbetet är påbörjat, jag menar det kan ju inte vara lätt att veta hur och vad som har hänt där nere:/
 
Jag ska försöka fixa bilder under kvällen..
 
Av Din berättelse att döma, är nog skadan mer omfattande, än vad det ser ut att vara, att tegelväggen på andra ställen inte har synliga sprickor, kan tyda på att tegelväggen saknar förankring i väggen, är lös m a o. Du skall vara mycket kritisk i detta läge. Fråga mäklaren om tidigare intresserade, få ut listan över dessa, kanske du kan tala med någon av dessa personer. Oavsett om man besiktigar huset, så är det svårt att lämna ett pris, för att rätta till felen. Den som lämnar ett pris, få höfta till i överkant, då det alltid, tillkommer något, men inte räknat med. Gå även upp på vinden, och kolla takstolar vid sprickan, om någon är ur sitt läge o s v. Peka på allt du ser, och ifrågasätt. Man kan undra hur någon kan fortsätta bo i huset under 20 år utan att åtgärda felen, men ok, om säljaren är 92, får man ta hänsyn till detta, en så gammal mäniska är inte heller i behova av större summor...... Vill du ändå bjuda på huset, så lägg dig på en halv mille under det pris man begär. Om nu detta pris är över en halv mille vill säga.
 
Har nu haft en byggkille där och enligt honom så behövs inga större åtgärder. Han och många andra som jag pratat med säger att det aldrig kommer röra sig igen.. För att vara extra säker så kommer det 3 olika firmor idag och kollar på det, och säger alla samma sak så borde det ju inte vara något större problem.
 
Du borde låta en konstruktör titta på det - att låta byggkillar göra det är lite som att låta en sjuksköterska kliva in bakom skalpellen vid ett operationsbord, det är klart att hon sätt en hel del men saknar den djupa kunskapen som kanske krävs särskilt om huset är gammalt.
 
Byggkille är kanske fel ord. Konstruktör är nog mer rätt. Denna killen som var där har mer än 30 års erfarenhet av byggnation av villor och industrifastigheter..
 
Att det inte sätter sig mer, är ju OK, men vad har förutsakat sättningen?? Finns det läcka från dränering eller dagvattnet där nere, så får det åtgärdas, och sedan får huset och teglet renoveras, om nu inte du också fortsätter att bo i huset med en 7cm spricka i fasaden, som du inte vill visa bild på. Jag tycker din redogörelse börjar halta lite, och hur Du lyckas få ut 3 olika firmor samma dag, undrar man vem du är, andra här på Forumet får vänta i åravis, på att en firma vill dyka upp. Många har engagerat sig i din fråga/problem, det tar faktiskt tid att besvara frågor. Som parentes kan jag nämna, att jag har 50 års erfarenhet inom byggfacket, så jag vet, att men inte kan stå där uppe på gräsmattan, och uttala sig om skador på ett hus, i synnerhet när sprickan är 7 cm, och ett antal experten anser att det inte har någon betydelse. Får vi se dina foto??
 
Sättningen är orsakad av dåligt underarbete till grunden då det har gjorts en utfyllnad som har satt sig. Sen var det överdrivet och felaktigt mätt, sättningen är ca 2,5- 3 cm om man mäter exakt. Baserat på vad det är för mark och husets läge och grannbyggnader och info om när sättningen har skett så kommer iaf jag att sova lugnt. Har ju pratat med både besiktningsmän, byggkonstruktörer och kommunen och alla är rörande överrens. Jadå, eftersom vi förhoppningsvis får köpa huset rätt snart så kan jag ta precis hur många bilder som helst. Ja ibland har man tur med att få tag i folk, givetvis så pratar vi mindre hyffsat lokala firmor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.