Har försökt hitta avfuktare av modell som kan hängas på väggen utan framgång. Någon som känner till någon sådan modell? Värför är dessa så sällsynta? Borde inte den faktiska luftfuktigheten vara högre efter en duch nära taket då varm luft håller mer vatten?
 
en avfuktare cirkulerar väl också, så då spelar det väl mindre roll. sen vill man kanske oftast koppla den till ett avlopp eller nått?
 
Avlopp går det väl att koppla till ändå med lite längre slang. Hade varit praktiskt att kunna montera den ovanför tvättmaskin eller torktumlare för att jag har ont om golvutrymme. Tycker bara det är konstigt att det inte finns en större marknad för detta? Nästan alla luft/luft värmepumpar är vägghängda t.ex.
 
Jag letade efter en avfuktare som inte ser ut som ett ufo som ska stå mitt på golvet. Blev en Woods Ds28 som tydligen inte är svårt att skruva bort hjulen på och då borde den stå stabilt på en vägghylla.
 
Ja det kanske får bli någon "väggställd" variant på hylla. Ville dock helst undvika denna variant då de flesta avfuktare har inte lämpliga dimensioner för att få detta snyggt. Tycker som sagt att det är konstigt att detta segment i utbudet inte finns då många använder luftavfuktare stationärt i tvättstugan.
 
Marive skrev:
Den här har jag sett vägghängd någonstans:
[länk]
Den där trodde jag var som gjord för mig ända tills jag läste bruksanvisningen. Trots designen så verkar den inte vara gjord för att hängas på vägg då detta alternativ inte omnämns någonstans när de skriver om placering och så vidare.

Priset är min övre gräns men då vill jag att den ska vara byggd för att sättas på vägg och inte behöva hålla på med fullösningar.
 
Mitsubishi'na skall stå 'bara' min 2 cm från vägg. Bättre än så blir det knappast om man vill ha den mot vägg. Luft utblåsningen får man ställa in så den blåser uppåt. För annars blåser den rakt in i väggen.

Woods DS serien tar luft bak och blåser ut fram, typ rakt igenom. Det skulle gå att ha den mot vägg på hylla om man vrider den 90 grader så den suger/blåser längs med väggen.
 
Har min Woods på en hylla i garaget. Nästan parallellt med väggen, aningen vinklad utåt. Snickrade ihop en hylla med kraftiga väggfästen. Byggde en ram som den inte kan rulla ur. Fördelen är att det är mycket varmare uppe vid taket än nere på kalla betonggolvet och kondensavfuktaren fungerar mycket bättre med några grader extra vid garagetemp plus bättre blås genom apparaten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.