ThomasLindgren skrev:
Nu gör ju inte fuskbyggarna om nånting, inte hittills iaf, utan TV4 står ju för det. Så det vore ju nästan dumt att inte söka, chansen finns ju att få felen fixade gratis.
Ja,felen fixas gratis MEN hur blir det om vi senare försöker sälja ett hus som varit med i fuskbyggarna?
 
Isabel76 skrev:
Ja,felen fixas gratis MEN hur blir det om vi senare försöker sälja ett hus som varit med i fuskbyggarna?
Så länge felen är fixade ser jag inte vad problemet skulle vara. Inte så att det står "från Fuskbyggarna" under er kommande husannons om ett flertal år.
 
Hej allihop,
Om du skall bygga, så gäller följande:

1. Skaffa en sakkunnig kontrollant (byggnadsingenjör eller motsvarande) som är med i hela byggprocessen och före avtalsskrivningen. Det kostar men det lönar sig ALLTID. Förväxla INTE med kvalitetstansvarig- denne har INTE automatiskt denna roll. Även om han är byggnadsingenjör. Men han kan ikläda sig denna roll mot extra ersättning.
Det lönar sig ALLTID att ha med sig en sakkunnig i egna lägret!!!! Snåla aldrig med detta.

2 .Ta referenser på minst två objekt som entreprenören ansvarat för. Inklusive godkända slutbesiktningar med avhjälpta fel- dessa finns alltid.

3. Din bank hjälper till med avtalsskrivningen.

4. Vem som helst får bygga elsystemet- men hitta en behörig elektriker som tar på sig ansvaret och står för anläggningen med intyg. Detta är svårt.

5. Kvalitetsansvarig- betyder att denne skall vara behörig och hans uppgift är att DU lämnar in erforderliga handlingar till kommunens byggavdelning. Han skall alltså inte besikta.

6. Byggherren, dvs. kunden måste ikläda sig ansvaret att själv förvissa sig om att entreprenören är OK.

7. Betala ALDRIG ETT ÖRE I FÖRSKOTT!!!!! Istället kan du gå med på kortare betalningsterminer. Må så vara för ett dörrhandtag. Kom ihåg att en seriös byggare har en flexibilitet som rymmer ett antal betalningsterminer kopplade till utfört arbete. Här behövs din sakkunnige som har koll på läget. Notera att om situationen dyker upp, kan du vara säker på att något inte står rätt till. Entreprenören har ALLTID, om han är OK, en långtgående kredit via sin bank för sina utgifter.

8. Det är dessvärre alltför vanligt med godtrogna kunder som faller för entreprenörens övertygande charm och "sakkunskap".

Jag yttrade mig i fuskbyggarna och uttryckte just detta.

Jag är arkitekt och byggmästare och ber uttryckligen mina kunder att skaffa sig en egen kontrollant. Så är det bäst för oss alla - utom för fuskbyggaren....... han erbjuder oftast andra "bra" alternativ.

Ditt husbygge är antagligen ditt livs största åtagande och du bör reflektera över vad detta innebär.
Världen är full av skojare. Du har ett ansvar mot dig själv och de dina.

En varm tanke till Malena som gör en storartad insats.


** redigerad av moderator **
 
Redigerat av moderator:
Mikael_L
callering skrev:
4. Vem som helst får bygga elsystemet- men hitta en behörig elektriker som tar på sig ansvaret och står för anläggningen med intyg. Detta är svårt.
Hrrmmm.
Väldigt väldigt Fel !!!

Men tyvärr en väldigt spridd missuppfattning. :(
Ingen annan än en behörig elektriker eller någon anställd av en behörig elektriker eller en anställd på samma firma där det finns en behörig som står för firmans behörighetsansvar har rätt att installera minsta lilla VP-rör i ett hus under uppförande.
De flesta av Sveriges elektriker har dessutom ingen egen behörighet utan jobbar just som anställda under en behörigs överinseende som det heter, dvs anställda av honom.
Dessa elektriker har alltså rätt att dra el och dona under arbetstid men begår ett lagbrott om dom kopplar lite på kvällarna eller semestern.

Knäppt? Javisst.

En behörig elektriker kan givetvis dessutom aldrig radera bort detta lagbrott genom att besikta det som gjorts, det är nämligen själva handlingen som är brottet.

Slutligen kan en elanläggning antingen vara korrekt utförd eller felaktigt utförd, både av en behörig elektriker likväl som av en olaglig hempulare, för även en elektriker är ju inte mer än en människa. En korrekt utförd anläggning är i sig aldrig olaglig oavsett vem som gjort jobbet.
Är den felaktig utförd skulle man kanske kunna kalla den olaglig, men en elanläggning kommer dock aldrig stå på den svarandes sida i tingsrätten, så kalla den olaglig är kanske fel.
Dock ligger ansvaret för elanläggningen alltid på fastighetsägaren.
 
Vill också säga att vi har hittat en massa fel än de jag skrev först. Elkillarna hittade en bit kabel som var helt svart eftersom det hade brunnit där,så de var överraskade att huset inte brunnit ner.
På det hela taget så hade det kanske inte varit så dåligt om det brunnit ner, så länge som ingen kommer till skada. Fuskbygget borta och fräscha försäkringspengar att börja om med.
 
Mikael_L skrev:
Hrrmmm.
Väldigt väldigt Fel !!!

Men tyvärr en väldigt spridd missuppfattning. :(
Ingen annan än en behörig elektriker eller någon anställd av en behörig elektriker eller en anställd på samma firma där det finns en behörig som står för firmans behörighetsansvar har rätt att installera minsta lilla VP-rör i ett hus under uppförande.
De flesta av Sveriges elektriker har dessutom ingen egen behörighet utan jobbar just som anställda under en behörigs överinseende som det heter, dvs anställda av honom.
Dessa elektriker har alltså rätt att dra el och dona under arbetstid men begår ett lagbrott om dom kopplar lite på kvällarna eller semestern.

Knäppt? Javisst.

En behörig elektriker kan givetvis dessutom aldrig radera bort detta lagbrott genom att besikta det som gjorts, det är nämligen själva handlingen som är brottet.

Slutligen kan en elanläggning antingen vara korrekt utförd eller felaktigt utförd, både av en behörig elektriker likväl som av en olaglig hempulare, för även en elektriker är ju inte mer än en människa. En korrekt utförd anläggning är i sig aldrig olaglig oavsett vem som gjort jobbet.
Är den felaktig utförd skulle man kanske kunna kalla den olaglig, men en elanläggning kommer dock aldrig stå på den svarandes sida i tingsrätten, så kalla den olaglig är kanske fel.
Dock ligger ansvaret för elanläggningen alltid på fastighetsägaren.
Fast i praktiken, och om det går så långt som domstol, så är ju det enda man kan säga vem som tagit ansvaret, och hur anläggningen var utförd.
Så även om Nisse 67 utan minsta kunskap om el har spikat VP rör, så lär det inte kunna påpekas om en elektriker senare kollar över detta, rättar till ev misstag och sedan installerar, provar och tar på sig ansvaret för anläggningen.

Och i praktiken är det ju väldigt lätt att kolla VP-rören så länge väggarna är öppna och har man dessuto m en elritning som man kommit överens om så ser jag mkt lite som kräver behörighet (i praktiken) där...

/K
 
Jag hade lite fel där med elintallationen- dra tomrör får du nog göra själv i alla fall, det gör bla. husfabrikanterna. Så har vi hittat lite att begrunda:

Kunskap och försiktighet är oavvisliga krav vid allt arbete med elektricitet. De flesta elarbeten måste utföras av en fackman, men en del enklare arbeten får du göra själv, om du säkert vet hur du ska gå tillväga. Är du det minsta osäker ska du lämna över jobbet till en fackman. El kan ställa till med skador på människor och egendom om den hanteras fel. Chansa därför aldrig! Ett enda misstag kan få ödesdigra konsekvenser.
Här nedan redovisas vilka elarbeten du själv får utföra hemma. Oftast handlar det om att byta ut detaljer som gått sönder. Tänk på att ett byte inte är detsamma som en ändring eller utökning! När du byter en detalj måste du ersätta den gamla med en ny av samma sort. All nyinstallation av fasta ledningar, rör, dosor och uttag får bara utföras av en elinstallatör.
Glöm inte att noga kontrollera allt utfört arbete. Särskilt viktigt är kontrollen av skyddsjordningen.
Om du undrar över något som du inte får svar på här, vänd dig till en elinstallatör eller elbutik. Längre ner hittar du uppgifter på organisationer som också kan svara på frågor om elsäkerhet och vad du får göra själv.
Stäng av strömmen innan du börjar.
Oavsett vilket slags elarbete du tänker ge dig i kast med ska du alltid börja med att stänga av strömmen. Dra ur stickkontakten om det är en apparat du tänker arbeta med. Om jobbet berör delar av den fasta installationen som takarmatur, vägguttag eller ström- brytare, ska du avlägsna propparna (säkringarna) eller slå av huvudströmbrytaren. Kontrollera att strömmen verkligen är avstängd och att utrustningen du ska arbeta med är spänningslös innan du börjar. Försäkra dig också om att ingen annan kan koppla på strömmen under tiden du arbetar!
[/FONT]
Elarbeten du får göra själv
och några goda råd på vägen.....
Byta trasig propp (säkring) och återställa utlöst automatsäkring
Om proppen går på nytt finns det ett fel som måste åtgärdas. Tillkalla en elinstallatör om du inte själv kan hitta felet. Trasiga proppar ska slängas - försök aldrig reparera dem!
Byta glödlampor
Se till att den nya lampan inte har högre effekt än den som anges på armaturen, t ex "max 60W". Var även noga med att följa övriga anvisningar som finns på armaturen. Det är speciellt viktigt när det gäller användningen av toppförspeglade lampor och halogenlampor.
Montering av skarvsladdar
Om du sätter ihop en skarvsladd som ska användas i ett jordat uttag, måste alla delar till skarvsladden vara i jordat utförande. Glöm inte att kontrollera skyddsledaren.
Reparera och byta ut delar i trasiga skarv- och apparatsladdar
Om sladden har gått av eller om isoleringen har skadats får du inte laga den. Däremot kan du kapa av den trasiga delen. Du får bara ersätta sladd, stickkontakt och skarvuttag med samma slags material som tidigare. Det är generellt inte tillåtet att byta ut en ojordad stickkontakt mot en jordad. Enda undantaget från denna regel är anslutningssladden till lampor som saknar beröringsbara metalldelar. (Behöver du byta stickkontakt på lampor av annat slag eller på hushållsapparater, ska de lämnas in till en fackman för ombyggnad).
Byta fast installerade strömbrytare och vägguttag (högst 16A)
Var försiktigt! Bryt spänningen antingen genom att skruva ur proppen eller genom att slå av huvudströmbrytaren. Innan du påbörjar jobbet - kontrollera att det är spänningslöst i ström- brytaren eller uttaget!
Ansluta och byta ut fast anslutna ljusarmaturer i torra utrymmen
Se till att armaturen är av rätt utförande.
Vem ansvarar för vad?
Regelverket för el är tydligt när det gäller vad som är ditt resp andras ansvar. Bor du i eget hus är du själv ansvarig för att den fasta installationen, t ex vägguttag och strömbrytare hålls intakt. Det är alltså du som ska se över och vårda installationen i ditt hus. Detsamma gäller vanligen om du hyr ett hus under längre tid, för fritids- eller permanentboende. Här kan dock avtalet mellan dig och husägaren förändra ansvarsfördelningen.
Bor du i en hyresrätt eller bostadsrätt måste du också se till att installationen är fri från slitage och skador. Är den inte det ska du omedelbart ringa din värd eller förening som har ansvaret för att felen åtgärdas.
Oavsett vilken boende form du har, är det alltid du själv som ansvarar för att de anslutna elapparaterna är i gott skick.
Har du frågor om elsäkerhet kan du vända dig till:

  • Elinstallatörer och elbutiker på orten
  • Konsumentvägledarna på orten
  • Din nätägare
    (telefonnumret hittar du på räkningen från nätägaren)
  • Elektriska Installatörsorganisationen EIO
    Box 17537, 118 91 Stockholm. Tel 08-762 75 00
  • Sveriges Elleverantörer, region väst
    Gamla Kungsvägen 54, 541 32 Skövde. Tel 0500-48 02 30
  • Sveriges Elleverantörer
    101 53 Stockholm. Tel 08-677 25 40
 
Shit, korrekturläser du inte dina inlägg?
 
Mikael_L
klaskarlsson skrev:
Fast i praktiken, och om det går så långt som domstol, så är ju det enda man kan säga vem som tagit ansvaret, och hur anläggningen var utförd.
Så även om Nisse 67 utan minsta kunskap om el har spikat VP rör, så lär det inte kunna påpekas om en elektriker senare kollar över detta, rättar till ev misstag och sedan installerar, provar och tar på sig ansvaret för anläggningen.

Och i praktiken är det ju väldigt lätt att kolla VP-rören så länge väggarna är öppna och har man dessuto m en elritning som man kommit överens om så ser jag mkt lite som kräver behörighet (i praktiken) där...

/K
Och då undrar jag:
Hur tar en elektriker på sig ansvar för en anläggning, ja rent tekniskt och juridiskt då?

Och vidare, betyder det då att elektrikern har lyft över fastighetsägarens ansvar på sig själv, trots att det står i lagtexten att det är fastighetsägarens ansvar?
 
Kan bara säga att eftersom våran byggare gjorde allt som har med el att göra själv, fick bara en "vän" som har elbehörighet att skriva på eons-papper q(;^;)p ... så behöver nu en riktig elfirma göra om allt, dra ut alla sladar, dra om och koppla ihop igen, det tar ett tag ... och byggaren har nu halvvägs in i jobber sagt att han känner sig lurad och vill inte betala mer för att det ska bli rätt gjort :@ Hans "vän" har ju sagt att det inte behövs q(;^;)p
 
Mikael_L
pallec skrev:
Kan bara säga att eftersom våran byggare gjorde allt som har med el att göra själv, fick bara en "vän" som har elbehörighet att skriva på eons-papper
Det pappret är föranmälan och färdiganmälan, och dessa papper måste undertecknas av en behörig elektriker.
Detta är en business mellan nätägaren och fastighetsägaren med den behörige elektrikern som mellanhand.
Det är i övrigt inte någon större juridisk aspekt över detta, dvs det betyder inte nödvändigtvis att elektrikern tar på sig något speciellt ansvar.

I mitt fall har min kompis som har behörighet kopplat in fasadmätarskåpet åt oss, lämnat in för och färdiganmälan avseende detta, allt detta innan något hus ens stod på tomten. Efter detta kom nätbolagets gubbar och kopplade in servisen och elabonnemanget gick igång.
Ponera att jag skulle koppla all el i huset nu, då skulle jag begå ett lagbrott. Men nätbolaget skulle troligen aldrig märka att detta skett, abonnemanget löper ju bara på. Men min kompis har givetvis inte tagit på sig något ansvar för detta.


Nåväl, jag kan hålla med om att den behörige elektriker som skriver under en färdiganmälan tar förvisso på sig ett visst ansvar. Han skriver under på att det som kopplas in håller nödvändig elsäkerhetsnivå samt är testat enligt standard.
Men den springande punkten är "vad som kopplas in!". Som i vårt fall, endast ett fasadmätarskåp.
I andra fall, ett hus med oinredd övervåning, det blir ingen ny färdiganmälan då övervåningen inreds.
 
Mikael_L skrev:
Det pappret är föranmälan och färdiganmälan, och dessa papper måste undertecknas av en behörig elektriker.
Detta är en business mellan nätägaren och fastighetsägaren med den behörige elektrikern som mellanhand.
Det är i övrigt inte någon större juridisk aspekt över detta, dvs det betyder inte nödvändigtvis att elektrikern tar på sig något speciellt ansvar.

I mitt fall har min kompis som har behörighet kopplat in fasadmätarskåpet åt oss, lämnat in för och färdiganmälan avseende detta, allt detta innan något hus ens stod på tomten. Efter detta kom nätbolagets gubbar och kopplade in servisen och elabonnemanget gick igång.
Ponera att jag skulle koppla all el i huset nu, då skulle jag begå ett lagbrott. Men nätbolaget skulle troligen aldrig märka att detta skett, abonnemanget löper ju bara på. Men min kompis har givetvis inte tagit på sig något ansvar för detta.


Nåväl, jag kan hålla med om att den behörige elektriker som skriver under en färdiganmälan tar förvisso på sig ett visst ansvar. Han skriver under på att det som kopplas in håller nödvändig elsäkerhetsnivå samt är testat enligt standard.
Men den springande punkten är "vad som kopplas in!". Som i vårt fall, endast ett fasadmätarskåp.
I andra fall, ett hus med oinredd övervåning, det blir ingen ny färdiganmälan då övervåningen inreds.
Fast den behöriga elektrikern har gjort sig skyldig till att ha skrivit under papper där han säger sig ha gjort all eljobb i huset vilket han inte gjort. Och det är inte ok, annars hade inte elsäkerhetsverket gett sig efter byggarens kompis,tror jag?

Förresten Pallec är min bättre hälf.
 
callering skrev:
Jag hade lite fel där med elintallationen- dra tomrör får du nog göra själv i alla fall, det gör bla. husfabrikanterna. Så har vi hittat lite att begrunda:
Nej, man får inte dra tomrör heller, om de är avsedda att bli del av en elinstallation. Rent Hypotetiskt gör du dig då skyldig till brott. I praktiken är det ganska vanligt.

Riktigt hur den juridiska grunden för husfabrikernas dragning ser ut vet jag inte. Jag gissar att de har ngn. anställd med behörighet som står för installationen.

Det spelar ingen roll om du senare får rördragningen godkänd av en behörig elektriker, själva monteringen av installationsmaterialet är lika olaglig för det. Obs. det innebär inte att de dragna rören som sådana är olagliga, man behöver alltå inte per definition riva och göra om sådant som en hempulare gjort, hempularen kan avtjäna sitt fängelsestraff samtidigt som en elektriker färdigställer installationen. detta om det då finns ngn. behörig som vågar ta på sig ansvaret att lita på den obehöriga installationen. I praktiken (tror jag) så har ingen obehörig någonsin blivit fälld för detta, annat än i fall där det varit grovt felaktigt utfört (om ens då?).

Edit: Inser nu att jag skulle läst lite längre upp i tråden, missuppfattade inlägget jag citerade.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Det spelar ingen roll om du senare får rördragningen godkänd av en behörig elektriker, själva monteringen av installationsmaterialet är lika olaglig för det. Obs. det innebär inte att de dragna rören som sådana är olagliga, man behöver alltå inte per definition riva och göra om sådant som en hempulare gjort, hempularen kan avtjäna sitt fängelsestraff samtidigt som en elektriker färdigställer installationen. detta om det då finns ngn. behörig som vågar ta på sig ansvaret att lita på den obehöriga installationen. I praktiken (tror jag) så har ingen obehörig någonsin blivit fälld för detta, annat än i fall där det varit grovt felaktigt utfört (om ens då?).
Fängelsestraff var väl lite att ta i...
 
ThomasLindgren skrev:
Fängelsestraff var väl lite att ta i...
Nja i parktiken har nog inge blivit dömd. Men maxstraffet för otillåten elinstallation är om jag minns rätt 2 års fängelse. Detta då alltså bara för själva utförandet. Om det sedan resulterar i skador så kan det dessutom bli tal om ex. vållande till annans död.

Men allt detta har diskuterats i oerhört många inlägg på elforumet, här. Och är klart Off topic för den här tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.