HEj,

vi bygger nytt hus och fick idag mail från målaren ang kostnad för att sätta upp fondväggar i 5 rum.

Vi har valt ut tapeter från Eco, Midbev och mimou då de Bygg 7'an tapeter som ingår inte direkt var något vi ville ha. Samtliga dessa utvalda tapeter är non woven.

I mailet uppger målaren att merkostnaden i att sätta upp non woven i förhållande till Bygg 7'an skulle bli 14 000 kr exk moms. Helt orimligt enligt min mening. Detta pris var ex tapeter givetvis (ingår med 150 kr/rulle i bygget, överskjutande betalar vi själva)

Ringde snabbt till A-hus, vår husleverantör, och stämde av med säljaren där då det i entreprenaden skall ingå antingen målning eller tapetsering i valfria mängden till resp. rum.

Ni som har kunskap, hur tusan skulle det kunna kosta så mkt mer att rulla klister på väggen och sätta upp tapet (underarbetet är ju detsamma oavsett då vi snackar om dett helt nytt hus) direkt från rullen?! Jag har vldigt svårt att förstå detta?!

Målaren försökte säga att det inte var vanliga pappertapeter som vi hade valt ut men å länge det är non woven ska det väl inte spela någon roll?!

Om detta ska kostna så mkt mer känns det mer rimligt att låta målaren måla väggarna vita och sen sätta upp tapeter själv istället....

tack på förhand
 
Dåligt argument med tanke på att de flesta målarna som är något att ha kör non-wowen i tapetmaskinen och när man då slipper svällningsmomentet så är det snarare tvärtom.Sen är min erfarenhet av målning att det oftast blir dyrare med tanke på att det är 2 moment samt maskering mm.
 
Tack, du är inne på samma spår som jag.
Målningen ingår ju oavsett så den behöver ju inte bekymra oss om. I värsta fall får vi således flytta in och tapetsera själva, men det vore skönt att få det gjort, men absolut inte för den kostnad som han föreslår.
 
Allt blir dyrare om man frångår standard vad gäller tapeter/målning vid husbygge. Detta för att man då frångår alternativen och det blir tillval istället.

Anledning är kanske att deras arvode från husleverantören är ganska så reducerat och de vill dryga ut arvodet lite mer. Oavsett vad man köper för tjänster eller varor och frångår standardinstallation eller valbara alternativ så kostar det extra.

Många kunder som jag har väljer målning för att sedan sätta upp fondväggarna själva. Det hade jag valt för då kan man bo in sig lite och se vad som passar in just för det utrymmet.
 
Jens_H-> jo, i vårt fall bekostar vi ju de dyrare tapeterna själva så den merkostnaden hade vi redan räknt med. Vi får betala allt som överstiger de inkluderade 150 kr/rulle själva.

Men vad jag inte förstår i detta resonemang är VAD det är som kostar mer att göra när vi har andra tapeter är bygg sjuans. Underarbetet oavsett tapetsort är ju detsamma då det handlar om helt nytt hus där gipsväggarna skall skarvas, spacklas, slipas etc och ALLT detta ingår i entreprenaden enligt vårt kontrakt.

Hur mky mer tar DU i sådant fall enbart att sätta upp tapet som INTE ingår i ordinarie sortiment, dvs ENDAST uppsättningen av rullarna på väggen?! *nyfiken*
 
och ja, vi vill ju helst få tapeterna uppsatta då det innebär en besparing med ca 3 000 kr för oss i tapetkostnad, för väljer vi helmålade väggar så minster vi de 150 kr/rulle som vi redan betalt för....
Och vi vet vilka tapeter som kommer att funka i alla rum...så det är inget vi behöver tänka på längre.
 
Det som kostar extra är att ni vill ha något annat än standard. Då passar dom kanske på att ta extra även om det inte blir merjobb för dom. Jag vet inte...

Jag arbetar inte som målare eller har måleri, jag säljer tapeter och färg. Vet inte något om priserna, men vet att det tas ut extra om man väljer annat än standard.
 
Jens- du kan dock säker svara på hur uppsättning skiljer sig mellan tapeter som ingår i Bygg Sjuan och t ex en non woven tapet från Eco. det är ju uppsättningen som målaren vill ha extra pengar för....
 
Pratade precis med en kompis som är målare och han menade att det går snabbare att sätta non wowen jämfört med vanliga papperstapeter om man är van. Jag skulle gissa precis som tidigare påpekats att målaren ser en chans att dra in extra pengar, men då är det väl lika bra att säga det istället för motivera en extrakostnad 17 500:- inkl moms med att det tar längre tid. Om målaren tar 450:- i timmen så ska alltså målaren lägga ner nästan en dags extra jobb PER fondvägg, endast för mertid för uppsättandet jämfört med motsvarande papperstapeter eftersom resten ingick om jag förstod er rätt.

Om ni inte känner att ni har ett överflöd av pengar som ni gärna vill bli av med så gör det själv eller ta in en målare i efterhand som sätter upp era tapeter. Är allt underarbete klart så går det riktigt fort.
 
Redigerat:
Vad heter målerifirman? Bluff och båg eller? Nä nä, gå inte på den fulingen. Easy up tapeterna som du nämner tar lika lång tid att sätta som vanliga papptapeter om inte fortare. En som som han torde skämmas!! Sånna som han förstör rycktet för oss andra.
Tycker du ska säga till honom att det ska kosta lika mkt som innan annars kan han leta efter andra kunder att lura!
 
mr Bygg och danne007- TACK:) Skönt att få våra misstankar bekräftade. Behöver jag nämna att målaren i fråga har ej återkommit till oss i fråga. Skickade vidare hans 'merkostnads offert' till vår entreprenör som är ansvarig för samtliga underentreprenörer och misstänker att det förts diskussioner däremellan nu:)
Jag kommer ju inte direkt att rekommendera målaren till någon annan!! fast det värsta är väl att okunniga med mkt pengar gärna betalar utan att fråga om målaren verkar seriös..tur att jag ifrågasätter allt:)
 
Det jag tycker är synd är dom som jobbar och sliter för att spara ihop pengar för att kunna renovera hemma och så kommer det sånna idioter och lurar folk som då inte har vetskapen om vad det kostar och inte kollar runt med andra firmor heller. Man kan kanske tycka det är deras egna fel, MEN.. man ska inte behöva kunna bli lurad på FLERA tusenlappar.
 
Håller med danne007, det finns uppenbarligen för många hantverkare som försöker tjäna en extra hacka på okunniga "idioter" till husköpare. Jag gissar att man ser sin möjlighet när husköparen beställer ett hus för flera miljoner och då är "fartblinda" och inte reagerar över extrakostnader på femsiffriga belopp vilket egentligen är helt obegripligt. (Tack och lov verkar TS ha reagerat och dessutom agerat, vilket fler absolut borde göra)

Det är naturligtvis mycket pengar det rör sig om, men jag ser faktiskt ingen större skillnad om jag går och köper en mjölk på ICA för 10:- och de vill ha 10 000:-. Jag skulle aldrig acceptra det, men det verkar som när det gäller husköp i flermiljonklassen så släpper många hämningarna och ifrågasätter inte tusenlapparna eftersom det bara småsummor jämfört med kostnaden för själva huset, vilket är ren idioti.:O

Ett gott råd är att kontrollera alla kostnader och ha alla tillval på papper innan man skriver kontrakt och behandla och kontrollera alla kostander på samma sätt som man handlar på ICA och letar REA-priser. Skittråkigt, men ser man till att veta vad allt kommer att kosta innan man står vid kassan så slipper man trista överaskningar och slipper framförallt att känna sig lurad.d^_^b
 
Kloka ord!
 
Vore kul att höra slutet på historien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.