har varit lite stiltje i pannrummet i veckan har rivit av isoleringen på acctanken så man kan svetsa o se ordentligt, köpt virke till det sluttande golvet i flisförrådet.

Och FÅTT 20 m3 flis. nu är det gjort på grot (grenar o toppar) så det ser ut som en jättemyrstack här på gården, hoppas det brinner annars så blir det att lägga ut efter nån skogs stig. Har jag nu köpt en värsting panna ska det gå att bränna där hoppas jag. det är då torrt för det dammar ganska mycket om det. mycket spännande.
 
har fått dit ytterdörr en blå blev det. bild på acctanken avklädd. den skarpögde kan kanske se att slingorna är nu inborrade på vänstersida ovanpå varann. den fina o GRATIS flishögen på ca 20 m3 lite bilder på bränsleförrådet håller på med golvet idag ska fortsätta med det imorgon. skorstenen har jag inte sett röken av bokstavligen men den dyker väl upp. sedan kommer grabbarna från Biovärme bd och börjar montera till veckan. nu har jag ett långt nattskift framför mig på jobbet,.
 
  • Bild0102.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0101.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0098.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0097.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0096.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
dcdc skrev:
om jag får ta på mej försäljarkepsen för min Eta, så tycker jag den var bättre pga större inmatning som standard G50 bara en fläkt som kan gå sönder, och cellslussen som är speciell,den dynamsika förbränningen. och att den är renrasig flis. går att elda pellets ochså men då behöver man nåt rör extra eller vad det var. saker som är bra på allt är sällan bäst på något. men det jag gillar mest med den är att den är en riktig sleeper. Den ser ut som en vanlig vedpanna. bortsett från skruvarna. enkel på nåt vis. inget lulllull som sticker ut.

nåväl har ju inte sätt den bränna nåt än =)
idag har jag rullat acctanken på plats satt upp sista väggen plastat isolerat o grejjat synd att jag inte kunde ta nån bild idag heller ska se om jag kan låna tjejjens mobil nån sväng.

jepp biobränsle är framtiden så är det bara. godnatt.
Självklart så får du ta på dig försäljarkepsen!!!

Ska noga beakta dina argument då jag slutligen köper panna!
Frölingpannan har även den G50 (i min offert) men fler fläktar som du skriver (detta har tydligen BÅDE för o nackdelar)!

Tycker att pannorna är jämlika o har lite svårt att bestämma mig!
För mig är det även viktigt med ett varningssystem som informerar mig om att pannan har problem (sms tjänst) så att jag vet om när det krånglar o kan fixa det innan huset fryser!

Vad jag fattat så ligger fröling o Eta fabrikerna väldigt nära varandra!!!
Eta startades av folk som hoppade av från Fröling om jag inte missminner mig?

I dagsläget så känns pannorna väldigt lika för mig varpå pris, garanti och Service/underhåll kommer att väga tungt när jag avgör valet!

Ska bli kul att se hur bra den brinner på GROT!

Kommer så småningom lägga ut bilder på mitt projekt (när det drar igång)!

F
 
kul att du har samma tankar som jag. jag tittade på frölingen först o hade den som måttstock till etan. tyckte etan hade mindre krimskrams och hade allt i en låda då frölingen har två "lådor" det är som du säger att det är för o nackdelar med allt som sagt. jo har ochså förstått att det är somma folk på eta o fröling. jag tror att båda pannorna är jättefina. då jag bor i norra sverige (västerbotten) och biovärme bd har sitt säte här uppe så var det en ytterrliggare en anledning sen har det varit förstklassig service har ringt ofta till dom typ 20:00 en söndag o dom har svarat. frågan är om fröling o jönköping gör samma sak, vet inte.. j*äkligt svårt att välja men när man snackar om sån här kvalite o avancerad styr o reglerteknik så är det säkert ganaks hugget som stucket. du får försöka känna själv. jag tror du blir supernöjd hoppas du lägger in ännu fler bilder o kanske tillochmed kör en byggblogg. det finns inte många såna.
 
idag har jag fortsatt med golvet har typ blåsor i händerna efter 100000 hammarslag. jag jobbar ju på kontor så jag har ju inte så jäkla ruff hud i händerna så det svider lite efter den här helgen. =) men det var ganska trevligt iallfall att sätta spånt 22*95 och 170*45 reglat cc40 sedan stöd under ner mot betong golvet så det torde gå att köra traktor på. borde hålla för typ 8-9 ton flis fördelat på 25 kvm. känns bra nu sista natten sen "semester" allså mer pannrmsbygge och förhoppningsvis hinner jag börja konvertera huset till vattenburet i sommar ochså. vill inte sätta upp vatteaerotemprar =(
 
  • Bild0104.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0103.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
dcdc hur går det?

Pannan borde vara monterad o provkörd eller?

Saknar dina bygginlägg lite!

F
 
hej ja har som tappat lite fart det är ju semestertider =) o så har det ju varit varmt som attan. men det går framåt. skortsenen är byggd upp till yttertaket, väntar på håltagning förrådet är klart, målning rörmokeri är ganska klart. ska väl ta o börja riva golven inne i huset snart. börjar bli stressigt.
 
Projektet har kommit i uppförsbacke senaste 5 veckorna. vackert väder väldigt varmt behöver inget pannrum tänker man när man ligger i hängmattan o latar sig, sen kom kylan för 2 dar sen hur ball är det med 7 pulsgrader på natten. nej dags att ta tag i det här nu så idag har jag slagit på strömmen,brottades ett bra tag med jordfelsbrytaren i huvudcentralen i lagården. löste till slut problemet, målade det sista och ska göra hålet i takplåten för skorstenen i helgen förhoppningsvis. annars så har det varit mycket "planeringsarbete" kommer ju inte hinna fixa värmen i hela boningshuset i år men drygt halva ska nog gå. det blir mest troligt ett konvektorelement eller två från aircoil. se länk www.aircoil.se/index/.php?page=omnia sedan gjuta då ca 40m2 betong o ha 20 mm slang i det. moneyshotsen på pannrummet kommer när jag har rivit av skyddsplasten från pannan. men vill först få bort all målarjobb. skitsvårt att få taket jämnvitt. tror det är färgen (10 l för 99 kr säger väl allt) sedan han som håller i penseln delvis. =)
 
glömde visst uppdatera vad som är kvar.

kabeldragning givare mätare pumpar
skorsten
koppla kullvert exp kärl
en spåntad vägg i flisfårrådet
vattenfyllning
provkörning

HELA INSIDAN

riva ett golv gräva ur återfylla isolera armera slang sen gjuta betong
sätta upp 1-2 fläktelement
koppla bort varmvattenberedare o koppla in nya varmvattnet

F*n nu ligger man efter.
Hur länge måste betong brinna innan man kan slå på värma i den? 2 månader?
 
Redigerat:
Sa ju att vintern kommer snabbt ;)
Själv rev man ut sitt eget föråd föra veckan! Ska "bara" sätta i större skruv samt bygga om bränaren...
Kommer en tråd när det är klart och varmt i huset...

Mathias
 
Här har det knappt varit någon sommar att ens tala om. Själv har jag byggt om värmesystemet i elva veckor men nu är jag, i skrivande stund, äntligen klar med all svetsning och VVS-jobb. Nu är det dags för mig att få en väl förtjänt liten semester på några veckor. Sen fortsätter jag med att bygga flisförråd....:)
 
det låter lysande grabbar. Bra jobbat.
idag har vi byggt skorsten.
 
sådär såg det ut häromdagen. skorstenen är uppsatt och målat ganska klart. det som är kvar är el runt pannan och komplettera rörmokeriet o sedan isolera acctanken. sen är det bara resten kvar. =)
 
  • Bild0125.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0126.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0127.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
idag har jag dragit in kablarna från motorer givare gränslägen mot pannan och så slogs jag åter igen vilken "sleeper" denna pannan är den ser ju inte mycket mer ut än en panna från 80 talet men under skalet är den nåt helt annat .

Allting är genomtänkt in till minsta skruv o så är det med elsystemet likaså jag tycker mej kunna en del om el, Och verkligen allt håller högsta kvalite, elektroniken välgjord genomtänkt. kablarna mjuka o fina väluppmärkta på 3 ställen på kabeln på plinten och även en lathund på kabelskydden,kabeln levereras med rätt längd anslutningarna sitter det kabelskor o sedan snabbkontakter som man bara snäpper dit liknande kraftelektronik typ som i en svets där det är högre strömmar i elektroniken. snacka om hänglsen o livrem. med tanke på att hela apparaten drar normalt 0,3KW vid full last. typ som 5-6 vanliga glödlampor.

Givare,gränslägen motorer spjäll är industriell norm. det finns ingenting som är lämnat åt slumpen. men antar att det måste vara såhär om det ska gå att kalla en apparat automatisk. det får inte glappa eller strula. svagaste länken lär ju visa sig otroligt fort i en automatisk cykel. antar allt måste ju funka från tändaren till asklådan. då kan man inte ha skit helt enkelt. man ska ju kunna fara på semester en månad utan att vara allt för orolig över att elpatron ska gå in o störa =)

Extremt Tillförlitlig Alltid. kan det vara det bokstäverna står för?

hela maskinen bara lyser driftsäkerhet allt mekanskt växlar omrörare skruvar spjäll fläkthjul. till el till passform o finish.

känns lite skabbigt att ha en beggad acctank o den billigaste skorstenen,

apråpå monteringen ev en modul skorsten typ scheidel skorsten ger inte intrycket av kvalitet eller robusthet. flera spännen gick sönder. det följde med ett par extra. Är det så man löser problem?, istället för att göra så spännena håller för det dom är tänkt för att hålla ihop skarvarna så skickar man med ett par extra. först när jag öppnade paketet tänkte jag fan vad bra ett par extra kan ju vara bra. men nu så här när jag vet varför dom skickade extra så känns det som det är vanligt att dom inte håller. tycker man borde ha extra hållbara grejjer när dom vet att dom flesta som sätter upp såna här skorstenar är gördetsjälvare. den är iallfall snygg "rostfri" har redan sett tendenser till rost i där plåten är korrugerad, tror skorstenen är den svagaste länken.

acctanken håller garanterat.
bara jag får till isoleringen på ett snyggt sett.
förslag på hur jag ska göra emotages gärna.
 
  • Bild0129.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
senaste dagarna har vi börjat med insidan av huset, pannrummet väntar på spänningssättning vattenfyllning o lite smått o gott- medans husets största rum "salen" förlorade sitt golv.bar ut det sista igår nästa vecka det blir att suga ut sanden med en spol/sug lastbil (kapacitet 8 ton/tim 2000kr/tim ) hur värt som helst. sen in med cellplast armering slang betong. sedan blir det kanske 2 konvektorelement sen får vintern komma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.