Jag funderar om det är någon annan där ute som bygger hus i betong?
 
Nä bara plattor på mark.
Ska gjuta på tisdag.

Protte
 
Mikael_L
Lycka till protte! :)

Skapar du ingen projekttråd? ;)
 
Tänkte det men jag orkar inte, det är ju ganska enkelt så betonggjutning kan väl alla.

Protte
 
Gjuter mellanbjälklaget (källare/bottenvåning) i betong, lite ovanligare än träbjälklag. Funderat på en vägg för stabilitetens skull men det visar sig att lättbetongen räcker även i den väggen.

/Pär
 
Vi kommer att bygga hus med betongväggar (med ingjuten isolering) och med betongbjälklag. Vi har tidigare bott i stenhus så för oss var valet enkelt :)
 
AnnaJohanna - det låter spännande :) Har ni börjat bygga? Ska ni göra det själv?
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Vi har köpt tomt och håller på med det sista vad gäller el och avlopp på ritningen för att sedan kunna gjuta plattan. Vi har valt, bedömer vi, ett tryggt men flexibelt sätt. Vi bygger med prefabricerade betongelement inkl betongbjälklag, balkonger och till och med en betongtrappa. Tillverkaren lägger in vår arkitektritning i CAD och tillverkar sedan allt färdigt och levererar och monterar. I vårt fall specificerar och beställer tillverkaren även takstolarna. Inte några mellanhänder som skyller eventuella fel på varandra. Väggelementen har mycket bra U-värden och är helt släta, nästan "blanka" på insidan så det är bara att måla eller tapetsera direkt på (även om man kan behöva spackla en och annan liten luftblåsa). Isoleringen är ju ingjuten (cellplast) liksom elrör och dosor så vi behöver "bara" anlita en (på löpande räkning) byggfirma som reglar upp innerväggarna, monterar takstolarna samt vindbjälklaget. Vi får alltså på kort tid husets viktigaste grunddelar monterade, alltså även balkonger och övervåningens betongbjälklag. Trappan kostar ca 10.000 kr att jämföra med en trätrappa som är väsentligt dyrare. Visst, en trätrappa är snyggare om den är öppen men vår är nästan helt inbyggd mellan kök och ett badrum. Vi får se vad vi klär den med. Kanske trästeg eller heltäckningsmatta. Vädersäkrat på 2-3 dagar och även om det regnar tål ju betongelementen det. Vi får ett tyst, välisolerat hus som är betydligt mindre känsligt mot vattenskador än ett trähus. Till råga på allt är "putsen" en del av betongen och kan alltså aldrig ramla av eller behöva renoveras. Vi sneglade först på diverse trähus men nu känns det som att vi inte kan hitta några fördelar med ett trähus. Vi får väl se vad vi tycker när vi byggt färdigt :) Jag har inte lagt ut så mycket bilder på bygget på min hemsida ännu men det finns bland annat en modell som jag gjort i arkitektpapp: www.villacamilla.se

Hur långt har ni kommit i era tankar/ert bygge?
 
AXS
AnnaJohanna: Det där tycker jag du ska skapa en tråd om! Kul att se vad andra har för tankar om byggtekniken och se vad du tycker när det är klart.
 
AnnaJohanna, spännande bygge du har på gång, du får starta en egen tråd om ditt bygge och berätta mer :)

Letar själv efter bra leverantörer av prefab-element, helst med integrerad puts. Vimmerby PrefabBetong verkar intressanta, har inte hört talas om dem innan. Hur hittade ni dem?

Hur ser er mellanbjälklag ut, är de även prefabricerade? Stod inte något på VPB's hemsida om att de levererar mellanbjälklag(?)

VPB skriver något om att väggarna ställs på plintar och sen gjuts plattan, har inte hört talas om det konceptet innan, bygger även ni så eller har ni vanlig platta?
 
Måste läsa på lite om hur man skapa en tråd, men svarar här så länge: Vi tittade när de monterade radhus i prefabricerad betong i utkanten av området där vi köpt tomt. Jag sprang då på företagets ägare och tillika säljare som övervakade arbetet och han förklarade hur de jobbade och jag "föll" direkt. Vi har ingen plintkonstruktion. Jag vet inte när det lämpar sig med plintar men vi har vanlig platta på mark. Allt de gör verkar inte framgå av hemsidan ser jag nu. De gör både betongtrappor och betongbjälklag (och till och med isolerade betongelement till pooler fick jag veta häromdagen). På det monterade betongbjälklaget till övervåningen lägger man sedan isolerande skivor med spår i där man lägger golvvärmeslangen (om man nu som vi vill ha golvvärme på övervåningen också). Detta för att inte värmen ska söka sig neråt till bottenvåningen. När golvvärmen på övervåningen är installerad pumpar man in betong och gjuter ett lager ovanpå slangen och skivorna. På måndag ska jag åka till Vimmerby och då ska deras säljare respektive konstruktör ta en sista titt på mina ritningar för att komma med eventuella tips/förslag på justeringar innan man "stoppar in" allt i CAD:en. Min kvalitetsansvarige har bland annat föreslagit att betongbjälklaget ska bäras upp genom att väggarna kring trappan görs bärande istället för att man ställer en stålpelare i köket, så bland annat det ska de titta på. Jag ska också diskutera med dem om att eventuellt gjuta en nergrävd platta och låta dem montera en isolerad betongpool när allt ändå är en enda stor byggarbetsplats. (Jag har dock inte riktigt fått klart för mig hur tätskiktet funkar i en sådan pool men antar att man får köra liner.)

Något som jag direkt gillade när jag såg radhusen monteras var att de gjutit så att fönstersmygarna var snedställda för att släppa in mer dagsljus. Det syns inte så bra på dessa bilder men på någon kan man se det: http://www.svenskfast.se/Pages/ObjectViewPictures.aspx?objectid=3N1QO03CM85ESJR5&referrer=svenskfast

Jag har en lång lista med frågor till konstruktören så på måndag vet jag säkert mer t. ex. hur man fäller in spottar och drar elen till dessa i betongbjälklaget. Jag gissar att de gör uttagen vid gjutningen men att man drar elen till spottarna uppifrån i samband med att man gjuter in golvvärmen på övervåningen.
 
Redigerat:
Ok, skulle vara intressant att se en genomskärning av den konstruktionen av bjälklag.
Så hur tjockt blir bjälklaget? får de även in ventilationsrör i bjälklaget eller drar ni ventilation på annat håll?
Låter spontant dyrt jämfört med att gjuta ett tunnare bjälklag med inbyggd golvvärme och ett delvis bärande installationsutrymme under, blir dock en väldigt stark konstruktion om den övre betongen är tjock och kopplas samman med den undre betongskivan, gör de isoleringsskivan (EPS antar jag) mellan betongskivorna så pass tjock att de kan ta urtag i den och dra avlopp och ventilation istället så börjar det finnas en hel del poänger med konceptet (speciellt om de kan skära till och spåra EPS-skivorna med CNC-maskiner i sin fabrik direkt från ritningarna utan manuellt arbete), men nu spånar jag nog iväg lite för mycket, ska bli intressant att höra mer efter ditt möte på måndag :)
 
  • Gilla
byggprojekt
  • Laddar…
Tack för intressanta frågeställningar. Jag hoppas ha svar och en genomskärningsskiss på måndag :)
 
Anna Johanna: Vi bygger ett 1½ plans hus med källare & dubbelgarage (så krasst 3 våningar) i betong. Vi har gjutit helt huset själv, plattan, väggar & vissa mellanväggar - det blev billigare så men absolut mer jobb för oss själva. Har andvänt oss av betonghåldäck som golv och tak. Just nu har vi gjort klart fyra stycken kupor på våning tre och takläggarna är i fullgång med att lägga papp-tak. Jag har lagt upp en bild, dock någon vecka gamal som min presentations bild om du vill kika lite - annars kan jag skicka någon bild om du är intresserad? Just idag ska vi börja bila för skorstenen - så det är fullt upp! Ser fram emot mer bilder på din hemsida! :)
 
Häftigt projekt Jennie! Du får gärna mejla lite bilder till camilla@villacamilla.se Vet man vad man gör så antar jag att det blir billigare så.Vi betalar ca 950.000 kr (för 240+50 kvm) för alla väggar inkl till garage, betongbjälklag, två balkonger och takstolar, inkl leverans och montering av allt utom takstolarna. Vi kände dock att vi inte behärskar gjutning och då har man inget annat annat val än att betala lite mer. Antar att ni därmed också har lite större flexibilitet när det gäller t. ex. eldragning, det vill säga ni ser på plats om ni bör flytta en dosa eller göra en till. Vi måste sitta just nu och spika allt det som sitter på betongväggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.