Jag har köpt ett radhus från 77. All ventilation verkar vara självdrag tror jag.
Är ingen höjdare på ventilation.

I badrummen/wc finns ventilation i taken, i källarförrådet finns ventilation i taket.
Håller jag ett papper mot ventilationen suger den inget i badrummen eller i förrådet.

I gillestugan finns en luftkanal rakt ut genom källarvägen, inluft?
I köket finns köksfläkt med rör uppåt till vinden.
Det finns 2 öppna spisar i huset.

På vinden går det lite isolerade rör kors och tvärs. På ett av rören innan det går ut genom taket sitter det en ca 30x30x50cm stor zinkplåtslåda med strömkabel till. Vet inte vad det är, kan det vara en fläkt? Spjäll?

Hur fungerar ventilationen, hur byggde man i slutet av 70-talet? .hur kontrollerar jag att det funkar som det ska eftersom den inte suger något.
Jag hittar ju inte heller några inluftsrör förutom det enda i gillestugan. Vart skall luften komma in?
 
-77 skulle jag hellre gissa på frånluftsventilation, dvs mekanisk sådan som drivs via en sugande fläkt. I ditt fall kanske inte fläkten fungerar.

Om så är fallet kommer luften in via springor och otätheter kring dörrar och fönster, alt spaltventiler i fönstren. Normalt tas frånluft bara ut via köksfläkt och i toaletter/badrum. Luften förväntas kunna röra sig dit via springor kring dörrarna.

Du har ju redan gjort en kontroll att du inte har några luftrörelser vid frånluftsventilerna. Jag skulle kolla 'zinkplåtslådan' som du nämner. Skruva upp och kolla vad det är, kolla strömförsörjning till den, säkringar, osv. Kolla gärna också om du har något luftflöde ut uppe på taket.
 
Aha, tack för ditt svar.
Ok, ska kolla lie närmre på zinklådan på vinden..
Ska frånluftsfläkten gå dygnet runt hela tiden eller styrs den av timer, temperatur eller liknande?
Inte speciellt energismart att ha en fläkt på dygnet runt eller?
Kan man ha köksfläkt kopplad till frånluftssystem utan att störa funktionen?
Tveksamt om det finns otätheter där luft kommer in i detta otroligt omsorgsfullt isolerade hus =/
Har bara sett en enda ventil i källaren..
 
P
Köksfläkt och vent-system skall INTE vara ihopkopplade. Imkanalen ska vara ett självständigt system. Sotaren kommer gå i taket om han skulle se ett sånt + att du får en mycket större brandrisk!!

Det är säkert så att man har stängt av fläkten på vinden och sen täppt till all inflöde då man säkert tyckte att det drog kallt och tyckte precis som du att det inte är energismart. Men saken är att om man inte har ventilation så kan det mögla istället. Isolering ja men på rätt sätt. Ett tätt hus är inte alltid bäst.
Idag i nya hus så har man ibland en luft-värmeväxlare (sök på FTX)
 
TheStills skrev:
Köksfläkt och vent-system skall INTE vara ihopkopplade. Imkanalen ska vara ett självständigt system. Sotaren kommer gå i taket om han skulle se ett sånt + att du får en mycket större brandrisk!!
Nej, det är inte att rekommendera, men inte desto mindre finns det många hus som har sådana ventilationslösningar. Då ska det vara ett brandspjäll på röret från fläkten alt i fläkten. Fundera hur det är löst i flerbostadshus?

Det finns både system som endast har frånluft i fläkten vid "köksanvändning" samt de som konstant har ett utsug från köksfläkten, som en del av frånluftsventilationen.
 
I flerbostadshus brukar det gå separata kanaler till köksventilationen och övrig ventilation genom schakt, det finns inga krav på varken brandspjäll eller brandgasspjäll (och så heller inte i en villa), så länge du inte bryter en brandcell, exempelvis går från en lägenhet till en annan. Dock ska fläkten gå kontinuerligt vid händelse av brand.

Det krav som finns på kökskanaler i bostäder är isolering enligt EI15, vilket man upprätthåller med vanlig spiro-kanal, samt med ett "erforderligt avstånd" till brännbart material, d v s minst 30 mm.

Dock anser jag att man bör undvika att blanda köksventilation och allmänventilation även inom en och samma brandcell, om så är möjligt.
 
Ok, skall kanske luska lite närmre om köksfläkten är kopplad till samma system eller inte.. Återkommer.
Såg att jag har två rör ut genom taket i alla fall.
 
jonas_t skrev:
I flerbostadshus brukar det gå separata kanaler till köksventilationen och övrig ventilation genom schakt, det finns inga krav på varken brandspjäll eller brandgasspjäll (och så heller inte i en villa), så länge du inte bryter en brandcell, exempelvis går från en lägenhet till en annan. Dock ska fläkten gå kontinuerligt vid händelse av brand.
Ja vid nyproduktion av flerbostadshus är det korrekt att man skiljer på imkanaler och komfortventilation. Dock skulle jag vilja påstå att det absolut inte är så enkelt att allt är klappat och klart bara för att man låter fläkten fortsätta gå vid händelse av brand, det måste verifieras. Men nu är vi så OT att vi släpper det.

Det krav som finns på kökskanaler i bostäder är isolering enligt EI15, vilket man upprätthåller med vanlig spiro-kanal, samt med ett "erforderligt avstånd" till brännbart material, d v s minst 30 mm.
EI15 är korrekt, vilket ibland uppfylls genom isolering av spiroröret, ibland genom spjäll. EI15 uppfylls dock inte genom 30 mm luftspalt, snarare då 250 (se BBR-text nedan)

Dock anser jag att man bör undvika att blanda köksventilation och allmänventilation även inom en och samma brandcell, om så är möjligt.
Jag håller med dig om detta, men då trådskaparen (TS) försöker förstå sin befintliga installation snarare än att fråga om hur en ny klokast byggs upp, försöker jag beskriva att det är vanligt i befintliga installationer.


Enligt boverket
"5:652 Skydd mot brandspridning
5:6521 Ventilationskanal
Ventilationskanaler ska förläggas och utformas så att de vid brand inte ger upp-
hov till antändning av närbelägna byggnadsdelar och fast inredning utanför den
brandcell som de är placerade i, under den tid som brandcellskravet anger.
Luftbehandlingsinstallationer som går igenom brandavskiljande byggnads-
delar, ska utformas så att den brandavskiljande förmågan upprätthålls. Luftbe-
handlingsinstallationer i gemensamma utrymmen (schakt och aggregatrum) och
som försörjer olika brandceller ska utformas så att den brandavskiljande förmåg-
an mellan brandcellerna upprätthålls.
Allmänt råd
Ventilationskanaler bör utföras i lägst brandteknisk klass EI 15. Om av-
ståndet till brännbart material i byggnadsdelar eller till brännbar fast inred-
ning är minst 0,25 meter kan kanalen dock utföras av stålplåt. Till- och
frånluftsinstallationer bör vara åtskilda i minst brandteknisk klass EI 15
eller av ett minst 0,10 meter fritt utrymme.

5:6522 Imkanal
....................

Imkanaler från kök eller pentry ska utföras med skydd mot spridning av brand
i lägst brandteknisk klass EI 15. "
 
Nu har jag rotat lite i detta. I källaren sitter en strömbrytare under proppskåpet, märkt 1-0-2 Vrider jag den till 1 går fläkten på vinden, på läge 2 går den snabbare. Strömbrytaren har stått i läge 0 sedan vi köpte huset.

Tror vi kan konstatera att huset har frånluftsventilation från 1977 som fungerar bara den är påslagen. Testade med ett papper på alla takveniler i olika rum.

Till denna är även köksfläkten påkopplad, rätt eller fel, vet jag inte. Det är garanterat en seriös stor firma som installerat detta enligt alla regler som fanns 1977. Jag har ingen tanke att koppla ifrån köksfläkten heller eftersom jag ogillar kolfilterfläktar. Innan fläkten på vinden sitter en annan ca 100x30x30 cm stor låda, dock utan strömförsörjning, detta kanske är någon slags spjäll? Värmeväxlare? Fanns det 77?

Min fråga är om frånluftsventilationen skall stå på året runt, dygnet runt? Eller om man slår på den lite då och då? Drar den mycket ström?
 
P
Holpers skrev:
..... Innan fläkten på vinden sitter en annan ca 100x30x30 cm stor låda, dock utan strömförsörjning, ....
Ljuddämpare skulle man nog gissa på
 
Jag har funderingar ungefär som dina i ett fridshus vi bor permanent i. Eftersom vi har imma på fönstren måste vi öka luftväxlingen, men frågan är hur och hur mycket. Jag vill inte ha ljudet av en fläkt ständigt eftersom vi bor i ett tyst område, funderar på en lösning med snurra. Ungefär som denna, tacksam för tips om bra återförsäljare på sådana (och kallas de ngt annat än snurra[?]). http://www.abcvent.se/_filebank/download.asp?file=takhuvar/abc-snurra.pdf

Har fått förslaget att ta oväsen från en fläkt, men att ha timer/strömbrytare. Ogillar iden eftersom jag föredrar att luftväxlingen sker ständigt.

Har tänkt tanken att ha en fläkt i stora rummet med öppna spisen, typ PAX-fläkt som blåser in luft, med strömbrytare till placerad i köket. Då skulle jag kanske kunna öka effektiviteten när jag vill dra ut ångan från pastavattnet. Dessutom gillar jag tanken på att, när jag vill, kunna ta in kall luft där brasan värmer, men jag är rädd för att det blir omöjligt att undvika ständigt kallras där isf... Slutar nog med en snurra som ökar frånluften för min del.
 
Vår fläkt är från 77 och låter inte det minsta ens på läge 2 så det borde vara enkelt för dig att hitta en tyst modern fläkt. När jag står 1 meter ifrån den på taket så hör jag den.
Vi har strömbrytare men nu står ju den på konstant, Det känns bra att kunna stänga av den när jag eldar i någon av öppna spisarna för att jag inte vill dra in röken.

Jag tror att du skall sikta på att ha en kraftig fläkt som suger ut fuktig luft ur 1 badrummen när man duschar, 2 en spisfläkt som drar ut pastaångan och 3 nått i tvättstugan som drar ut fukt från hängda tvätten/torktumlaren. Dessa tre saker gav oss imma på rutorna innan vi kom på att frånluftsfläkten skulle gå konstant på läge 1. Nu är det inga problem och mycket, mycket bättre inomhusluft. Så frånluft funkar, problemet är ju bara att den suger ut luften vid taken, den varma luften.. Det är inte ekonomiskt.
 
När man surfar runt på ämnet ventilation så stöter man på en del begrepp. Vad är "Pa" t.ex. Har försökt hitta ngn ordlista där det listas Begrepp - Enhet på ämnet ventilation utan att lyckas. Pa tycks vara enheten för något.... har det med storleken på huset att göra???
 
favela skrev:
När man surfar runt på ämnet ventilation så stöter man på en del begrepp. Vad är "Pa" t.ex. Har försökt hitta ngn ordlista där det listas Begrepp - Enhet på ämnet ventilation utan att lyckas. Pa tycks vara enheten för något.... har det med storleken på huset att göra???
Pa är Pascal som är ett mått för lufttryck (bar är ett annat vanligt mått för samma sak).
 
Holpers skrev:
Min fråga är om frånluftsventilationen skall stå på året runt, dygnet runt?
Ja, på 1- an.
Om du har fortfarande den gamla köksfläkten utan egen motor och bara med en lock som stänger kökskanalen när den ej används så ska tak/vindfläkten gå hela tiden. När du startar köksfläkten så kan du höja hastighet på takfläkten med köksfläktens reglage. Så hade vi i hus från 81. Kolla din köksfläkt så får du klarare bild av din ventilation.
Och fortfarande JA takfläkten ska gå hela tiden
gaia
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.