Hej
Jag skulle vilja höra om det finns någon erfarenhet av dessa frågor ?
Lån med säkerhet (hus) kan man inte få sanering på?

1"Inteckningar i fastigheter och tomträtter samt handpanter och andra skulder med panträtt, viss annan förmånsrätt eller rätt för borgenären att hålla kvar gäldenärens egendom (retentionsrätt), så långt säkerheten räcker till betalning av skulden" .......texten kommer från fogden på nätet.
Samtidigt så står det på en annan plats detta

2"Om du pantsatt egendom till säkerhet för skulden, så får borgenären begära utmätning av den pantsatta egendomen"

3"det är skäligt med hänsyn till dina personliga och ekonomiska förhållanden". Detta är ett av kraven för att få sanering. Kan inte 3:an slå ut 1:an och 2;an??

Byggnadskredit, kan det bli ett hypotekslån?Även om bygget inte är färdigt?

Mvh Micke
 
Jag hänger inte riktigt med i det Du skriver, om du ursäktar. Lagen kom 1990 eller 91. Meningen var att personer med stora skulder, kunde ansöka om skuldsanering, då det saknades medel att betala borgenär/er (det brukar vara flera som står på kö) Bogenären har vänt sig till Fogden för att den vägen driva in sin fordran. Är det t ex en Bank som önskar få in räntor och eventuell amortering på utlånade pengar till, inköp av fastighet, så tar Fogden fastigheten i mät, säljer denna, och lämnar över pengarna till banken. En sådan försäljning ger oftast inte det pris fastigheten är värd(enligt taxeringen) utan personen har kvar en skuld till Banken, minus det fastigheten gav. Denna process brukar ta tid (1 år) så det är inget överraskning för den skuldsatte, det brukar också röra sig om stora pengar. t ex, den skuldsatte har lånat 2 mille för att köpa en kåk för 2.4, något händer den skuldsatte, som släpar efter med betalningen av lånen, samtidigt går luften ut bostadsmarknaden, och fastigheten säljs exekutivt för 1.2 mille, skulden 0.8 mille., Denna person beviljades sanering = bröd och vatten i 5 år. Får fixa ny bostad, och av sin lön får den skuldsatte behålla till hyra och uppehälle 0 förbehållsbeloppet ca 4000;./mån. resten tar Fogden/Banken, Man har bedömt det hela så, att de pengar som finns kvar av lönen, inte på överskådlig tid, kommer att täcka den uppkomna skulden, utan 5 år håller Fogden på att plocka vad som finns, sedan får Banken bita i det sura äpplet, och ge upp sitt krav, = lagen tvingar Banken att släppa kravet efter 5 år. Detta var ett ärende, ett annat ver en vanlig tjej som jobbade på sjukhus, hade dragit på sig skulder genom kontokortköp, och hade 38 borgenärer efter sig, när bubblan sprack, fick också skuldsanering, alla borgenärer fick släppa på sina krav.det var skulder för hyrbilar/ bensin/ katalogföretagen i Borås/mm. Det går inte att ansöka om skuldsanering för småsummer, den skuldsatte har också en längre tid varit i Fogdens register.
OK om jag uppfattar dig rätt, så menar du att man skulle få skuldsanering på lånet man handlat kåken för?! och sitta kvar i kåken? Nä det går inte, den enskilde har inte mycket rätt i det svenska samhället, när hon hamnat i skuldfällan. Du nämner skälig hänsyn, ja som jag nämnde ovan var det pengar till en skälig hyra samt socialbidraget/förbehållbeloppet på 4000:- ca. Men låt oss säga att du äger en fastighet, där du bor med din familj (barn) och någon har en fordran mot dig, låt oss säga 300.000:- så tvivlar jag på att denne borgenär, kan kräva att Fogden mäter bostaden, utan det får nog bli en långsiktig avbetalningsplan på det beloppet. Jag tvivlar på att många blir hjälpta av denna lag, som innebär bröd o vatten i 5 år, de flesta hamnar nog utanför samhället, på en bänk någonstans.
 
Mikael_L
haenbradag skrev:
Hej
Jag skulle vilja höra om det finns någon erfarenhet av dessa frågor ?
Lån med säkerhet (hus) kan man inte få sanering på?
Nej.

Eller rättare sagt; Ja, men först efter att huset utmätts och den kvarvarande skulden blev stor och några år har förflutit.

Ungefär som saturnus skrev.
Man kan kort och gott säga att skuldsanering kommer på tal först när man nått botten.
Allt utmätningsbart ska vara taget, lönen ska inte räcka till för att inom överskådlig tid betala skulden(-erna) (kvalificerad insolvens) och gäldenären skall ha levt skuldtyngd en tid (något år).

Resan innan skuldsanering är ingen rolig resa, man önskar nog inte ens värsta ovän detta.
 
Man kan undra, vad som ledde fram till denna skuldsaneringslag. Var det kanske så, att Staten "skämdes", över dennes sanering av Bankernas skulder/underskott, då man överlämnade 50 miljarder för att täcka upp Bankernas förluster under 1988--92. Kanske inte mer än rätt, att Bankerna i efterhand får hjälpa några få skattetyngda medborgare, på rätt köl igen. Värre är det för små näringsidkare, katalog-
företagen m fl, som får stå för sina förluster själva. Hallelulia.
 
Konsekvenserna är väl något värre om storbanken kraschar än om ACME HB som säljer skruv per postorder gör det?
 
Om den skuldsatte bott i sitt direktägda hyreshus eller haft bostad i annan näringsfastighet kan han/hon faktiskt ha besittningsrätt i händelse av exekutiv försäljning. Är vissa formkrav uppfyllda bor man då kvar i sitt gamla hem, fast med stöd av hyresrätt istället för äganderätt.

Men denna besittningsrätt gäller INTE egnahemsvillor och andra småhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.