Hej
Har fått problem med luftstötar i vattenrören efter att jag fyllde på luft i hydropressen.Blåsan borde vara hel i tanken eftersom det inte kommer vatten ur ventilen på luftsidan eller?
Kan det vara läkage någonstan på sugsidan av pumpen?
Kan tillägga att det rör sig om en grävd brunn.

/Danne
 
Det faktum att du behövde fylla på luft talar onekligen för att gummiblåsan är kass. Du kan väl mäta trycket med jämna mellanrum. Sjunker det har du hittat felet.

Om du har en läcka på sugsidan så måste den vara ovanför vattenytan i brunnen för att pumpen ska kunna suga luft. Om hålet är tillräckligt stort får du inte bara in luft, utan bli även av med vatten. Det märker du i så fall genom att pumpen startar omotiverat.

Jag förutsätter att du har kolla vattennivån i brunnen, så att det inte helt enkelt är så att brunnen har sinat, eller att tillrinningen är dålig.
 
Perf skrev:
Du kan väl mäta trycket med jämna mellanrum. Sjunker det har du hittat felet.
Det är tryckgivaren som reglerar trycket. Då du tömmer vatten sjunker trycket i systemet ända tills börvärde för lägsta tryck nås. Då slår tryckgivaren på pumpen som går till börvärde för högsta tryck nås.

Om man måste fylla hydropressen ofta så är det troligen en läcka på blåsan, byta hela hydropressen i så fall, de kostar inte så mycket mer än en ny blåsa. Annars tror jag mer på läcka på sugsidan (om det inte är en sänkbar pump förståss)
 
Lufttrycket sjunker sakta, vet ej om detta är normalt? Förra ägaren av kåken sa att han brukade trycka tanken en gång per år och det har stämt även för mig.Pumpen går aldrig omotiverat, manometern är klistad på samma ställe så länge inget vatten tappas ur.Om det nu skulle vara en läcka på sugsidan så måste den vara mycket liten.Frågan är hur man ska hitta den? hydropressen är 3år gammal och verkar inte läcka över vatten till luftsidan.
 
I ett litet hål kan luften komma igenom men inte vattnet, så det faktum att du inte har vatten i luften betyder på inget sätt att gummit är helt.

Om pumpen aldrig startar omotiverat så är det lugnt på sugsida. Allting tyder alltså på pyspunka i hydropressen.
 
Jo det lutar nog åt det hållet.Fick ett tips att släppa ur luften utan att lätta på vattentrycket för att lättare avslöja en mindre/nyare skada på blåsan.Tyvärr så har jag travat ved så att jag inte kommer åt ventilen för närvarande.
 
Nu har tanken börjat läcka oxo :( , metallplattan vid anslutningen är igenomrostad på en liten yta.Då blir det nog byte av tanken som gäller och hoppas att luftproblem försvinner på kuppen.
Hmm... 3år i en uppvärmd källare är ingen lång livslängd.
 
kqlla vatten kvaliteten........verkar vara agressivt
 
Testade vattnet i våras utan anmärkning (kemisk och bakt.).
 
danso skrev:
Testade vattnet i våras utan anmärkning (kemisk och bakt.).
De vanligaste vattenanalyserna testar bara kemi och bakterier med avseende på tjänlighet för människor. För att avgöra om vattnet är korrosivt måste man mäta pH, alkalinitet och hårdhet. Så titta på ditt protokoll vad som verkligen är mätt.
 
Hej
Jo det kollat PH 8.4, alkalinitet 250 och hårdhet 7dH.Det ser ut som det rostat sönder från utsidan (kondens kanske).Nya grejer är på plats och luften har försvunnit till 99% :-/.
 
Kan ha varit materialfel. Om det rostar sönder igen på några år, så byt till ett rostfritt kärl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.