Jag funderar över om det är möjligt att sätta kakel på en ytterfasad i ett hus som är byggt i lättbetong...?
Allt är säkert möjligt, men nu tänker jag så att man inte bygger in något problem.

Finns det någon som gjort detta? Min idé fick jag från Kerma Kakel i Malmö. Deras fasad på huset är i högblankt kakel.

Tänkte ha vissa delar av huset i mörk högblank kakel och resten i vit puts. Om man tänker hus som har en del panel i ädelträ så kör jag detta i kakel istället.

Vad tror ni? Snyggt eller fult eller helt stört? Vet att det finns stora fasadskivor i betong att köpa, men har blivit lite besatt av just det högblanka kaklet. Häftig syn från gatan när man delar av huset blänker i solen...
 
Tänk på att det måste vara frostsäkra klinker. Kakel kan du glömma, men jag antar att du egentligen med klinker.
 
Jo, menade klinker... En bra poänd där med frostsäker... Skall tänka på det!
 
Tibble kyrka i Täby har klinker på fasaden, dock har dom inte fogat utan lämnat det öppet där av nån anledning.
 
Men vad tycker ni? Fult eller snyggt? Smaken är ju som baken, men ändå. Huset vi skall bygga är i nyfunkis och med stora glaspartier...
Min inspiration kommer från Kerma som sagt. Bifogar bild...
 
  • webundersida-juni2010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, lite dålig bild, men ni fattar...
 
Redigerat:
modernt... ;)
 
Massor av hus i Tokyo har klinker på fasaden, just för att det är så mycket regn och fukt där. Kanske inte passar i Bullerbyn precis men på ett funkishus så varför inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.