Håller på med bygglovet för den nya villan. Men har fastnat på en sak.
Nämligen egenkontrollen. Ska försöka slippa ha en KA men ska då ha med mig en egenkontroll.

Tänkte höra mig för ifall någon vet en bra mall eller liknande?
 
Nybyggnation av en hel villa utan KA?? Lycka till...
(Får du det är det någon som inte gjort sitt jobb.)
 
Vi får se hur det blir helt enkelt. Är inte den första om jag då lyckas
 
Redigerat:
Zebba skrev:
Håller på med bygglovet för den nya villan. Men har fastnat på en sak.
Nämligen egenkontrollen. Ska försöka slippa ha en KA men ska då ha med mig en egenkontroll.

Tänkte höra mig för ifall någon vet en bra mall eller liknande?
Kommunen får i princip inte godkänna bygglovet utan en ackrediterad KA.

Men det finns lite kryphål. Ett undantag är om man tex bygger ett fritidshus (jag var min egen KA).
Om jag inte missminner mig så kan man få uppföra enfamiljshus med en enklare behörighet - så¨om du uppfyller kraven så kan du bli din egen KA.
http://www.stf.se/kurser/kurs/Kvalitetsansvariga-enligt-PBL-KA---Grundkurs/

UTAN KA kan du dock inte bygga, eller iaf inte få ett slutbevis.

Men å andra sidan: Bygger du en villa, själv kanske ?, så kan det nog vara rätt bra att ha en erfaren KA att hjälpa dig, och du torde kunna hitta ngn villig att ta jobbet för inte alltför måpnga tiotusenlappar - småpengar isammanhanget

/K
 
Varför jag ska förska är att en bekant till mig lyckades med precis detta. Kommunen tyckte att han satt på den kunskapen som krävdes.

Ska försöka, men har även en KA som är tänk ifall dom inte vill. Försöker man inte så får man inte veta.

När vi är inne på KA så vart kan man kolla så att dom har den behörighet som dom uppger att dom besitter. För den jag fått tag på värkar bra och så men vill då se ifall allt stämmer.
 
Zebba skrev:
Varför jag ska förska är att en bekant till mig lyckades med precis detta. Kommunen tyckte att han satt på den kunskapen som krävdes. ...
Som sagt - att försöka bli KA själv kan lyckas och det bryter inte mot några lagar eller regler utan är just en bedömmning av dina kunskaper vs hur komplex byggnad du skall uppföra.
JAg skrev ett välformulerat brev där jag ansökta om att få bli egen KA, med liten bakgrund av min utbildning och byggerfarenhet samt byggprojektet - för mitt fritidshus var det iaf inga problem, även om Borlänge kommun sa att det var just för att det var en enkel stuga för fritidsbruk som det var ok

/K
 
Jag har fått vara KA själv både för mitt villabygge och nu för att bygga ett fritidshus. Det var inga större problem.
 
Det stod även att man ska ha en KA för tillbyggnad. Träffa en person idag som bygger en till byggnad på sitt hus på ungefär 90kvm i två våningar. Och där var det inte heller några större problem att bli KA själv.

Tycker personligen att det ät ett skämt de där med KA dom har ju inga skyldigheter eller krav på sig. Råkar dom missa eller klanta sig så är det fortfarande byggherren som får stå för det hela.
 
KA ska alltid finnas där det krävs en bygganmälan. Vid projekt av enklare art kan byggherren själv godkännas av byggnadsnämnden om denna har erfoderliga kunskaper. Vi pratar inte snickare här generellt utan det är kunskaper om de lagar som ställs, som myntat ut i BKR och BBR. Eller nej, egentligen inte såpass heller. Han skall kunna upprätta en kontrollplan och se till att de kontroller som krävs görs. T ex att en konstruktör gör hållfasthetsberäkningar. Han behöver itne själv göra kontrollen.
 
Kontrollplan och slutbevis samt samråd kan bedömmas obehövligt, men en KA skall alltid finnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.