Hej!

Jag undrar hur det fungerar när man vill värdera huset för att låna pengar till att rusta upp huset. (det har gjorts en hel del sedan vi köpte det)

I detta fallet så behövs nya fönster. Hur går det till? Hur läggs lånet? Hörde något om lagfart/pantbrev?

Huset är i dagsläget INTE fullt belånat.
 
Är det inte fullbelånat idagsläget så bör det ju finnas utrymme där.
Det finns olika varianter för lånlösningar, tex en renoveringskredit, eller höja topplånet och sedan värdera efter utförd renovering och få lånet placerat mha värderingen.
Ska nya lån tas ut tillkommer pantbrevsavgift (2% + 375:- )
 
Berätta gärna hur det gick. Speciellt om ni belånar i utrymmet >85%.
 
Vi köpte huset för 550. Och tippar väl på att en värdering nu skulle ligga på runt 900. Vad innebär en renoveringskredit hos banken? Och vi har inget topplån i dagsläget. Usch jag känner att jag är alldeles för oinsatt. Jag vet bara att vi behöver nya fönster NU :)
 
Hur det funkar beror lite på.
Har ni ett ungefärligt värde på 900k och belåningen idag ligger på 550 så kan ni ju låna ca 170 kkr till på bottenlånet ungefär.
Ni kan då behöva en värdering som banken eller en mäklare kan göra. Ibland är det gratis men ibland kostar det ngn tusenlapp eller två.

Sedan kan ni gå till banken och fråga om det är ok, med era inkomster etc, att få låna mer pengar.

Om ni då inte har pantbrev på så mkt som behövs så kommer ni behöva ta ut nya sådana. Det kostar 1.5% har jag för mig - så 170000 extra kostar då 2550 kr.
Så omkostnaden blir då ca 4000-5000 kr för ett extra lån på 170 000kr - som sagt förutsatt att banken godkänner ett sånt lån.

Ni kan självklart också ta ett blancolån, eller om det finsn ngn "renoveringskredit".
Troligen blir ränta+amortering billigare om ni kan baka in det i bolånet dock - glöm inte att kalkylera med kostnaden för pantbreven bara när ni jämför samt räkna med en amortering...
/K
 
klaskarlsson skrev:
Om ni då inte har pantbrev på så mkt som behövs så kommer ni behöva ta ut nya sådana. Det kostar 1.5% har jag för mig - så 170000 extra kostar då 2550 kr.
2% + 375 kr.
 
Gissar på att ni inte behöver värdera ens, prata med banken direkt, de kan nog höja ändå för fönster etc.
 
Lånet på huset ligger på 460. Vii hade ju gärna velat baka in det i nuvarande huslån. Ska ring om en halvtimme och höra med vår bankkvinna. Jag TROR att banken skickar ut en av deras egna mäklare.
Tack för tipset om kringkostnaderna!
 
Visst kommer det gå att baka in nuvarande lånet, frågan är mer hur ni/banken vill lägga upp det. :)
Det jag menade med renoveringskredit ovan hade vi när vi byggde garaget, 1% i kreditavgift per år samt ränta drygt över topplåneräntan.
När garaget var klart värderades huset upp och krediten bakades ihop med befintliga lån.
 
Redigerat:
Tyvärr får jag inga svar idag då hon var hemma och VAB:ade =/ Får återkomma på måndag!
 
FredrikR skrev:
Visst kommer det gå att baka in nuvarande lånet, frågan är mer hur ni/banken vill lägga upp det. :)
Det jag menade med renoveringskredit ovan hade vi när vi byggde garaget, 1% i kreditavgift per år samt ränta i drygt över topplåneräntan.
När garaget var klart värderades huset upp och krediten bakades ihop med befintliga lån.
Du syftar på ngt slags byggkreditiv ?
Det är jag tveksam till om det funkar när det bara gäller ombyggnad och inte tillbyggnader ...

/K
 
det går oftast smidigare om du vet hur mycket du vill låna. Ta reda på priset på fönster och ha det klart vid värderingsbesök/förhandling med din bank i fall frågan kommer upp. Alltid bra att kunna presentera en kalkyl/ prisoffert från fönsterfirman på hur du kommer att spendera bankens pengar :)
gaia
 
klaskarlsson skrev:
Du syftar på ngt slags byggkreditiv ?
Det är jag tveksam till om det funkar när det bara gäller ombyggnad och inte tillbyggnader ...

/K
Nej, mer som ett blancolån med bättre ränta och kreditavgift.
 
gaia - Har inte fått tag i den byggfirma vi vill ska sätta in fönsterna. Och eftersom fönsterfirman inte säljer till privatpersoner utan endast genom en byggfirma så blir det lite kruxigare att få en offert nu snabbt. Sen har inte vi dem bästa förutsättningarna med de fönstermåtten som vi har i dagsläget. Blir väl att riva lite tegel alt mura lite tegel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.