Hej,

Tänkte skapa en liten tråd om mitt lilla dräneringsprojekt.
Jag skall putsa om väggarna och kakla golven inne i källaren, men under skyfallet som kom häromdagen hittade jag ett par deciliter vatten som runnit in (aldrig hänt förut), så det får bli en dränering först.

För ett tag sedan var en firma här och tittade på jobbet, men de orkar tydligen inte ens skriva en offert, så jag tar saken i egna händer.

Egentligen hade jag tänkt börja i helgen, men jag provgrävde lite idag för att se hur det ser ut under marken. Det slutade med att jag grävde upp nästan en fjärdedel av väggen på knappt 3 timmar, så nu struntar jag i att hyra minigrävare. :D

Förhoppningsvis blir jag klar med upp-grävningen på lördag och kan börja jobba med väggen på söndag.

Nu till problemet:
Någon som vet någon bra prisvärd blästringsfirma i Göteborg som kan hjälpa till att få bort asfalten från källarväggen?
Alternativt någon bra annan metod att få bort den? Yxa verkar jobbigt och den verkar vara ganska seg. Den har förmodligen inte suttit så länge, eftersom väggen är dränerad i slutet på 80-talet.

Mvh

Magnus
 
  • källarvägg 01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • källarvägg 02_liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte ett skit om markarbete och dränering men om det är dränerat i slutet av 80-talet borde det väl inte vara dags igen redan?

Har du kollat så det inte bara behöver spolas rent i den befintliga dräneringen?
 
Vinkelslip med lämplig skiva? Jag körde med en diamantskiva på min källarvägg men den tjäran var från 1946 och inte seg längre. Dammar som fan!!
 
  • SI850771.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus_Andersson skrev:
Hej,

Tänkte skapa en liten tråd om mitt lilla dräneringsprojekt.


Nu till problemet:
Någon som vet någon bra prisvärd blästringsfirma i Göteborg som kan hjälpa till att få bort asfalten från källarväggen?
Alternativt någon bra annan metod att få bort den? Yxa verkar jobbigt och den verkar vara ganska seg. Den har förmodligen inte suttit så länge, eftersom väggen är dränerad i slutet på 80-talet.

Mvh

Magnus
d^_^b Impad...riktigt kroppsarbete!

Hur djupt ner ska du?
Ligg inte på alla fyra och jobba i den lilla fåran du grävt upp så du blir under om det rasar!!!
Håll huvudet högt!! ;)

En kompis gjorde något liknande han köpte en rondell på biltema till vinkelslip som vad "knottrig" för betong..sedan "slipade" han spår/ränder. Flera hade sagt till honom att allt måste inte bort utan att man öppnade så att grunden kunde börja andas utåt.

Kollade Biltema...hittar den inte...men denn borde funka:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Diamantkapklinga/Diamantslipskiva/
 
Nej, Det vorde inte vara dags igen, men på 80-talet gjorde man tydligen inte alltid som man brukar göra nu. Det finns tex inga rör som kommer upp i marken som man kan spola i. Dräneringen består av tätskikt (asfalt) på vägg, 5 cm glasull mot väggen och sedan fyllt med makadam upp till 20 cm under markytan. Marken är shaktad så att den lutar mot huset i stället för tvärt om. När det regnar så rinner vattnet ner mot huset, ner i makadamen, genom glasullen och ner på grundsulan där det nu tydligen lyckats leta sig in i källaren genom någon liten spricka. Förmodligen har dräneringsrören haft ganska mycket att göra och täppts till.
Hur som helst tänkte jag lägga på 20 cm Pordrän så att det blir både tätt och varmt.
 
puttiplatt skrev:
Vinkelslip med lämplig skiva? Jag körde med en diamantskiva på min källarvägg men den tjäran var från 1946 och inte seg längre. Dammar som fan!!
Du vann med en minut! :wow:
 
H
Jag tog bort min tjära med en stor högtryckstvätt. Se till att säkra ditt shakt, ser farligt ut.
 
Magnus_Andersson skrev:
Nej Det finns tex inga rör som kommer upp i marken som man kan spola i. .
Man ska inte spola i rören, man ska inspektera via dessa och i nödfall spola....
 
Tocke skrev:
Du vann med en minut! :wow:
Sorry! Var tvungen att fixa bilden annars hade jag varit snabbare. Jag handgrävde hela min dränering, drygt 65m, mest hård lera uppblandat med diverse byggavfall ffa tegelstenar:@. Grävde lodräta väggar drygt 2 m ner, rasrisken i stort sett obefintlig pga leran. Ett slitjobb men jag är stolt över mitt jobb nu när det är klart.
Real men don´t go to gym for a workout, we stay at home.:D
 
Tocke skrev:
d^_^b Impad...riktigt kroppsarbete!

Hur djupt ner ska du?
Ligg inte på alla fyra och jobba i den lilla fåran du grävt upp så du blir under om det rasar!!!
Håll huvudet högt!! ;)

En kompis gjorde något liknande han köpte en rondell på biltema till vinkelslip som vad "knottrig" för betong..sedan "slipade" han spår/ränder. Flera hade sagt till honom att allt måste inte bort utan att man öppnade så att grunden kunde börja andas utåt.

Det är ca 120cm från nuvarande marknivå till underkant sula, så lite drygt 120 cm skall upp. Jag har en gång med plattor som går precis där gropen slutar, så jag hoppas att den stabiliserar kanten lite så att det inte rasar så mycket. Presenningen ligger där av samma anledning, men man vet ju aldrig. Det är gott om mycket fuktig lera.....q(;^;)p

Jag har hört att man inte rekommenderar slipskiva eller liknande eftersom asfalten kan smälta och sjunka in i väggen i stället. Det blir ju inte helt tätt då, men det det bästa vore ju att få bort så mycket som möjligt.
 
puttiplatt skrev:
Sorry! Var tvungen att fixa bilden annars hade jag varit snabbare. Jag handgrävde hela min dränering, drygt 65m, mest hård lera uppblandat med diverse byggavfall ffa tegelstenar:@. Grävde lodräta väggar drygt 2 m ner, rasrisken i stort sett obefintlig pga leran. Ett slitjobb men jag är stolt över mitt jobb nu när det är klart.
Real men don´t go to gym for a workout, we stay at home.:D
Jag skulle bygga till huset helt själv på 65 kvm och blåsa hela bef.huset men vågade inte chansa på att först göra dränering själv. Just för om jag skulle gå i däck!

Men jag gillar folk som inte gnisslar utan jobbar hårt! d^_^b Och det är en känsla som är obeskrivlig när man vet!
 
Magnus_Andersson skrev:
Det är ca 120cm från nuvarande marknivå till underkant sula, så lite drygt 120 cm skall upp. Jag har en gång med plattor som går precis där gropen slutar, så jag hoppas att den stabiliserar kanten lite så att det inte rasar så mycket. Presenningen ligger där av samma anledning, men man vet ju aldrig. Det är gott om mycket fuktig lera.....q(;^;)p

Jag har hört att man inte rekommenderar slipskiva eller liknande eftersom asfalten kan smälta och sjunka in i väggen i stället. Det blir ju inte helt tätt då, men det det bästa vore ju att få bort så mycket som möjligt.
Jag trodde att du skulle sätta någon form av isodränskiva...för att "torka" upp och få isolering mot massorna.

Då hänger jag inte med varför du sk ta bort den tjära som finns kvar...eller läser jag mellan raderna? Isåfall sorry :blushing:

Läste genom ännu en gång! Med den skivan ska du ju inte ha ny tjära (tätt)...så även som du skriver att det "smälter" in (vilket jag betvivlar).

Plus att jag har hört att den tjära du inte får bort kommer falla av pga när betongen torkar ur så tappar fästegenskapen his tjäran som också torkar.
 
Redigerat:
Tocke skrev:
Jag trodde att du skulle sätta någon form av isodränskiva...för att "torka" upp och få isolering mot massorna.

DÅ hänger jag inte med varför du sk ta bort den tjära som finns kvar...eller läser jag mellan raderna? Isåfall sorry :blushing:
Jag vill ha bort tjäran på utsidan väggen så att fukten kan försvinna både utåt och inåt.
Tjäran kommer bara att hindra väggens uttorkning. Torrt och varmt skall det bli:)

Det bästa lär vara att blästra, men då gäller det att hitta en prisvärd firma, alternativt om det går att hyra blästringsutrustning någonstans.
I andra hand blir det någon annan form av avverkning.
Kruxet med slipskiva är att asfalten kan smälta av värmen och kryper längre in i putsen och fortsätter att täta. Jag vet dock inte om detta verkligen stämmer.
 
....man kan ju också säga som så att om asfalten var speciellt tät så skulle du inte behöva dränera.....
 
Magnus_Andersson skrev:
Jag vill ha bort tjäran på utsidan väggen så att fukten kan försvinna både utåt och inåt.
Tjäran kommer bara att hindra väggens uttorkning. Torrt och varmt skall det bli:)

Det bästa lär vara att blästra, men då gäller det att hitta en prisvärd firma, alternativt om det går att hyra blästringsutrustning någonstans.
I andra hand blir det någon annan form av avverkning.
Kruxet med slipskiva är att asfalten kan smälta av värmen och kryper längre in i putsen och fortsätter att täta. Jag vet dock inte om detta verkligen stämmer.
Ändrade lite i inlägget ovan....

Vi satte Jackodren-skiva

Dom sa, -Den tjära du inte får bort kommer falla av pga när betongen torkar ur så tappar fästegenskapen his tjäran som också torkar.

I vilket fall som helst blev det super bra! Ett helt annat klimat i källaren efter bara 4 veckor!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.