Ja, det är frågan!

Jag ska inom kort investera i ett nytt ventilationssystem för vårt
hus. Jag hade då tänkt mig ett FTX-system som jag installerar själv
och som kalibreras av proffs. Huset är ett suterränghus på ca 180 kvm
(5 sovrum och 2 toaletter) och min tanke är att installera ett
FTX-aggregat på kallvinden, 6 tilluftsdon (vardagsrum+sovrum) och 4
frånluftsdon (kök+badrum+teknikrum).

Mitt största problem just nu är att jag inte vet vilket aggregat jag
ska investera i, det står just nu mellan Östbergs Heru HERU 90 S EC och
Systemairs VR 400 DC.

Min fråga blir därför: Vilket aggregat ska jag välja och varför?
Har varit i kontakt med båda företagen och upplevde Systemair som något mer serviceinriktade och framåt. Båda företagen sa dock samma sak - att båda aggregaten är bra och att det mer handlar om tycke och smak, stämmer detta? Är aggregaten så pass lika?

/F
 
Kolladed lite i manualerna till aggregaten, har rätt liknande funktioner.
Kollade lite i fläktdiagrammen (vid 60 l/s) : VR400 är tystare medan HERU 90 drar mindre ström till fläktarna (ungerfär 350kWh/år).
VR400 har inbyggt styning för konstant luftflöde, aggregatet lämnar alltså samma mängd luft hela tiden medan HERU har fast varvtal på fläktarna.

Annars liknande uppbyggnad med roterande värmväxlare, EC fläktar och filter.

Val av aggregat faller lite på smak och hur den skall monteras med tanke på underhåll av aggregatet.
 
Jag har bara hunnit kolla lite snabbt. Grymt lågt SFP för Heru. Lägre än vad de själva skriver i sin broschyr, så jag är lite tveksam till om det stämmer. De redovisar ingen tempverkningsgrad i diagram.

Heru har alltså inte konstantflöde! Jag hittade ingen uppgift om det. I sådana fall så är det ett stort plus till SystemAir.
 
Vad jag kan läsa mig till om HERU'n kan man lägga till två tryckgivare och då få konstant tryckstyrning, vilket så att säga blir konstant luftflöde fast man kan inte ställa in vilket flöde man vill ha.
 
Tack för era svar!

På vilket sätt är det ett stort plus med konstantflödesreglering och vad innebär det för mig jämfört med konstant varvtal?

Här kommer min egen lilla sammanställning av olika fördelar.

Investeringskostnad - Lika
Driftskostnad el - Heru 90 S EC
Driftskostnad filter - Heru 90 S EC
Ljudnivå - VR 400 DC
Kontroll - Heru 90 S EC (Fjärr)
Flödesreglering - VR 400 DC
Funktioner - Heru 90 S EC (Känns som det finns fler möjligheter OBS! Känsla utifrån bruksanvisningen)
Inkoppling - Heru 90 S EC (endast jordat uttag krävs)

Utifrån detta ligger Heru 90 S EC just nu bäst till, men sen är ju frågan hur viktigt det är med konstantflödesreglering. Vad säger ni?

/F
 
Tycker funktionerna är rätt lika, HERU har lite "bling bling" med koldioxid och fuktstyrning.
I ditt fall där man redan ligger rätt nära max på aggregatstorleken finns det ingen större vinst med sådana funktioner.

Fördelen med konstant luftflöde är att du ställer in aggregatet till att ge t.ex. 60 l/s sedan ger den det oavsett om filter blir smutsiga eller man råkar ändra på något don i systemet.
Rätt vettig funktion.

Men kolla den som du får bra pris på och passar bäst på vinden.
 
Hittade en märklig sak vad gäller styrning i Heru.
Normalt vill man att värmeväxlaren skall vara på även på sommaren. När det är varmt (typ dagtid, men inte när det är svalare ute än inne. Detta kallas för Sommarkyla. Detta finns i Heru och man kan ställa in temperaturer för detta. Det märkliga är att när det är kalle ute så forceras även fläktarna. Med andra ord på natten finns det risk för oljud och kalldrag!! Hittar ingen inställning för denna konstiga 'finess'.
 
Jag ser fjärr som en stor nackdel. Dels så visar den ingen normalt sett, utan man måste trycka på en knapp. Mycket märkligt då det borde sitta en LCD display på den och de drar, i princip, ingen ström. Dels så kommer den nog att förläggas/försvinna eller bli en leksak för barn. Bättre med en fast kontrollpanel på väggen, t.ex. i köket där den syns varje dag. Inga batterier, visar alltid info och sitter fast.
 
M
Hur gick det? Vad blev det för aggregat och vad tycker du om ditt val?
 
Hej!

Det blev ett Heru 90 S EC. Aggregatet har inte dykt upp än, de andra prylarna har jag dock fått hem. Jag tog in offerter från olika leverantörer och det skilde sig en hel del mellan leverantörerna. Det slutade med att jag beställde prylarna från tre olika leverantörer för att bli helt nöjd med produkterna och det totala priset. Allt har så här långt fungerat bra. Fär att ge en bild av skillnaderna i pris så tar några firmor ca. 1500-2000 kr per ljuddämpare (en SLCU 1200-160-100) en firma ville dock endast ha ca 775 kr för samma ljuddämpare.

Nu väntar jag bara på aggregatet - sedan börjar det riktiga jobbet.

Anledningen till att jag valde aggregatet var framförallt fjärrkontrollen och de enligt mig bättre funktionerna samt att det går att få till konstantflödesreglering i efterhand om behovet skulle uppstå.

/F
 
G
Från vilka olika firmor har du beställt? Vill du inte svara här kan du väl skicka ett PM. Letar själv för fulla muggar....
 
Vad fick du betala för Herun?
 
@ Go4it
Är du säker på att det var en SLCU 160 1200 100 som du fick offererat? Lindabs listpris ligger på 1539:- exl moms.
en SLCU 160 1200 50 däremot ligger på 933:- exl moms
Ventilationsbutiken.se tar 763 inkl moms för samma dämpare (SLCU 160 1200 50), men skriver inte ut att det är en dämpare med 50mm issolering. Kan ju vara värt att kolla upp en extra gång, det skiljer ju en del i dämpningsförmåga.
Om inte så vill jag gärna veta vem som säljer SLCU 160 1200 100 för 775 kr.

mvh
/Johan.F
 
Hmmm, blev lite orolig nu... Måste kolla ljuddämparen och återkommer när jag vet mer.

Ang. butikerna så har jag beställt från Soliduct, Ventin och Ventbutiken.com - alla har levererat inom några dagar, mycket snabbare än jag förväntat mig. Det enda jag saknar just nu är Aggregatet som jag gav 18760 kr för (listpris på hemsidan hos Ventin).

/F
 
G
Vad gick hela kalaset på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.