Detta eviga problem, använd rör på raksträckorna så behöver man inte så mycket klammer. Och slang när det krånglar till sig i hörnen.

Protte
 
använder pm plex nästan dagligen och det är för det mesta spik som gäller. dom billigare slangarna (biltema, harald nyborg, jula...) kan funka men den måste hållas sträckt och fästas ordentligt.
 
Mackingen skrev:
använder pm plex nästan dagligen och det är för det mesta spik som gäller. dom billigare slangarna (biltema, harald nyborg, jula...) kan funka men den måste hållas sträckt och fästas ordentligt.
Säg inte att du lyckas varenda en gång att blockera med spik! Utan att den går sönder :O
 
  • Gilla
tomtom7
  • Laddar…
prototypen skrev:
Detta eviga problem, använd rör på raksträckorna så behöver man inte så mycket klammer. Och slang när det krånglar till sig i hörnen.

Protte
Det gäller bara en fråga. Teoretisk. Klart att VP rör är MYCKET bättre!
 
  • Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
kamilenski skrev:
Säg inte att du lyckas varenda en gång att blockera med spik! Utan att den går sönder :O
slår spiken jämte slangen och böjer den med "klon" och sedan slår jag fast den över slangen. behöver bara slå till det sitter fast :D
 
Mackingen skrev:
slår spiken jämte slangen och böjer den med "klon" och sedan slår jag fast den över slangen. behöver bara slå till det sitter fast :D
Och det är just då den brukar gå! Eller så har du världens känsla ;)
 
Och hur ofta klämmer du in slangen med spiken, och säg inte aldrig. För den metoden har även jag använt (för ca 15 -20) år sedan men trots att clips är lite dyrare använder jag bara dom, just pga att ibland klämmer man sönder slangen med spiken.
 
Finns ingen anledning att använda spik för att fästa slang, så länge man inte är desperat och har helt slut riktiga klammer.
 
jag säger inte att det är det mest optimala men det ligger alltid spik på byggen så det har väl bara blivit så :rolleyes:
 
Jasså? Jag tycker att de är svårt nuförtiden att få tag på spik på byggen/renoveringar osv.. Snickarna använder ju aldrig spik nuförtiden. Vi är tvungen att köpa egna lådor med 4tum för att spika dosor. För inte så många år sedan så behövde man aldrig köpa spik, utan de fanns överallt.. i snickarens låda/verktygsbälte/i högar på golven osv :rolleyes:
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Skruvklammer och spikklammer.

Ågren: Varför använder du inte vanliga skruvklammer i stället?

//Patrik
 
Det blir faktiskt mest rör för min del, och då fästs den oftast med spik. Och nej, inga ackord :) PM Flex när det blir slang.

Patrik: Vanliga skruvklammer existerar inte på firman jag jobbar på nu :)
 
Redigerat:
2,5" spik är enklast snabbast och billigast tycker jag , men smaken är som baken..........
 
Rrrrr skrev:
Jasså? Jag tycker att de är svårt nuförtiden att få tag på spik på byggen/renoveringar osv.. Snickarna använder ju aldrig spik nuförtiden. Vi är tvungen att köpa egna lådor med 4tum för att spika dosor. För inte så många år sedan så behövde man aldrig köpa spik, utan de fanns överallt.. i snickarens låda/verktygsbälte/i högar på golven osv :rolleyes:
Det har du så rätt i..och skruvar dom inte så är det spikpicka som gäller.
 
Det värsta när ma knäcker den med spiken. Har sett igår en som man inte hunnit gömma med väggskiva. Elektrikern har helt enkelt tejpat den! Hur får man in t.ex. antenn kabel?
Killen blev sur på mig då jag påpekade detta!
Och detta gäller ett nybygge!
Tur för min vän jag sett detta.
Hoppas allt annat som ingick är rätt. Antenn/ telekabel dragning ingår nämligen ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.