jag har beställt plåt nyligen (hela längder från nock till fot ) vilket stanna upp takarbetet något... Min fråga är om det är en bra ide att spika på bärläknten innan jag fått plåten eller om jag bör vänta ifall det är nått ja missar...

Jag har aldrig lagt plåttak förut så jag vill inte tabba mig ifall d är nått jag inte tänker på.

Plåten är Plannja Rojal och enligt anvisningen ska jag montera bärläkt 375 mellan takfoten och andra bärläkten och sedan 400. Bara att köra på eller? kan det bli galet om ja tabbar mig nån cm eller nått?? ifall det är nån kant under plåten eller nått som inte får komma på bärläkten eller om ska komma i linje med bärläkten...

En annan detalj... enligt brägården så rekomendera dom mig 23x36 till både strö och bär.... nu i efterhand ser ja att anvisningen anger 45x 70! som bärläkt... viss skillnad...
 
Mikael_L
Har du bestämt dig för hur du ska fästa hängrännor?
 
ja min tanke va att sätta dom dom det va innan näm,ligen på krokar som man fäster på brädan som går på tvären under takfoten, dvs inte i takfotsbärläkten
 
Det du måste tänka på är om du skall ha fotplåt eller ej. Brukar alltid regla upp innan plåten kommer. Finns justermån om man har fotplåt men bara uppåt. Apropå att Plannja har rekomenderat 45x70 är om du inte har t.ex. undertak av råspont. Jag hade satt 25x50 som både strö och bärläkt.
 
25x50 eller 28*70 brukar vi köra med om det finns något annat som stadgar takstolarna. Finns det inte det så är det 45x70 som gäller.
 
Jag har råspont på takstolarna. Kan inte riktigt se vad skillnaden är dock.. visst om man lägger ströläkten tätare men annars spelar d väll knappast någon roll


Iaf, ja har nu 23x36 till bärläkt (inte satt dit dom än) är det för klent??? ströläkten sitter cc60
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.