Hej!

Har köpt ett badrum helt vitt.
Nu har jag hört att företaget som utförde arbetet gått i konkurs.

Hur fungerar det då med garantin?

Läskigt!

Mvh
Fredrik
 
Det fungerar inte alls, eftersom den som har gjort badrummet inte finns kvar. Eventuellt kan du ha garanti på "vitvaror" (toalettstol, handfat etc) hos tillverkaren av dessa. Men jag antar att det är fuktspärr, kakelsättning etc du menar?
 
Ajdå!
Precis vad jag menade fukt spärr mm.

Suck.
Hoppas det håller då.
 
Hemmakatten
Alla företag skall ha en ansvarsförsäkring, vilket jag antar att du kollade attden hantverkare du anlitade hade. Den försäkringen täcker hantverkarens garantiåtagande även efter det att företagetgått i konkurs.
 
Det låter konstigt, är du säker på det?
 
Hemmakatten skrev:
Alla företag skall ha en ansvarsförsäkring, vilket jag antar att du kollade attden hantverkare du anlitade hade. Den försäkringen täcker hantverkarens garantiåtagande även efter det att företagetgått i konkurs.
Om inte hon/han är säker så är åtminstone jag det.

När det gäller företagsförsäkringarna så ser man till om kunden haft försäkring vid det specifika ärendet som skadan uppkommer under och vid själva tiden för utförandet. Alltså om det har funnits en korrekt ansvarsförsäkring som gäller för det utförda arbetet så kommer garantin att kvarstå i form av möjlighet att anmäla skada på försäkringen även om avtalsparten i sig har upphört.

Det är inte så vanligt men däremot har vi sådana här ärenden ofta under regresser. Det kan t.ex vara så att företaget har bytt försäkringsbolag. Då skall det nya bolaget självklart inte ta skador på utförda arbeten innan bytet har skett utan man överför nya krav till gamla bolaget om de uppkommer pga skada under tiden tidigare bolaget innehaft skaderisken.

MVH Lorant
 
Hur fungerar det i praktiken? Om jag som kund till exempel får mitt tak omlagt och hantverkaren lämnar en väldigt generös garanti - "om taket läcker inom 25 år så reparerar vi alla skador och gör vi om hela beläggningen". Efter tjugo år får man en vattenskada genom taket, men när man ska reklamera visar det sig att företaget kursade för 19 år sedan. Man har dock ett minne av vilket försäkringsbolag det hade. Vad gör man som kund?
 
andersmc skrev:
Hur fungerar det i praktiken? Om jag som kund till exempel får mitt tak omlagt och hantverkaren lämnar en väldigt generös garanti - "om taket läcker inom 25 år så reparerar vi alla skador och gör vi om hela beläggningen". Efter tjugo år får man en vattenskada genom taket, men när man ska reklamera visar det sig att företaget kursade för 19 år sedan. Man har dock ett minne av vilket försäkringsbolag det hade. Vad gör man som kund?
Det handlar rent krasst om att ansvarsförsäkringen täcker det som innebär skadeståndsskyldighet för företaget. Skulle då företaget välja att ha en generösare garanti så är det viktigt att de i sin försäkring också har ett korrekt ansvarsskydd som jag sa för detta så att den ersätter för hela perioden och hela beloppet. Har de en SMOFF eller KOFF så är den upplagd i samråd med försäkringsbolaget. Där läggs försäkringen upp med en kalkylerad skaderisk på allting bla just ansvarsbiten. Där har man då stadgat vilka garantier bolaget har o.s.v

Skall du anlita ett bolag så är mitt råd att alltid kontakta försäkringsbolaget och be att få prata med företagsavdelningen. Ställ inte då bara frågan om företaget har en ansvarsförsäkring utan kolla noga att den gäller för det jobb som ska utföras och kolla då även att den garantin som har utlovats är något som även försäkringsbolaget står för.

Har man kollat sådant här kan man känna sig trygg. Blir det en skada skall man alltid vända sig till företaget i första hand, finns företaget inte kvar så går man på nästa led alltså försäkringsbolaget. Så JA du kan kontakta försäkringsbolaget för garantiåtgärden

MVH Lorant
 
kinglolle skrev:
Skall du anlita ett bolag så är mitt råd att alltid kontakta försäkringsbolaget och be att få prata med företagsavdelningen. Ställ inte då bara frågan om företaget har en ansvarsförsäkring utan kolla noga att den gäller för det jobb som ska utföras och kolla då även att den garantin som har utlovats är något som även försäkringsbolaget står för.
Hur ofta får ni såna förfrågningar från privatpersoner?
 
Nyfniken skrev:
Hur ofta får ni såna förfrågningar från privatpersoner?
Skulle nästan ljuga om jag sa ytterst sällan - det är väldigt ovanligt vilket nästan är sorgligt då det faktiskt är en del av tryggheten man betalar för när man anlitar en seriös firma

/Lorant
 
Om jag frågar firman vilket bolag han har ansvarsförsäkringen i, räcker det då med att firman svarar "Trygg Skandsam" och så ringer jag dit? Eller är det något slags skyddad information? Org-nr kan man ju få fram.
 
Det är inte sekretessbelagd information att få ut om företaget har en ansvarsförsäkring hos ett visst bolag och hur denna ansvarsförsäkrings olika villkor och ev skadereglering ser ut. Så en privatperson har rätt att ringa försäkringsbolaget för att kontrolla att det finns försäkring och få info om hur denna gäller.

Enklast är om man har organisationsnr men annars kan en företagssäljare hitta på bara bolagsnamnet.

MVH Lorant
 
Hejsan,

Några år sent kanske men, sitter nu i denna situation som beskrivs i denna tråd.

Vi anlitade en hantverkare för att fixa vårt badrum men, pga omständigheter gick han i konken för ett par år sedan... (Han är välanlitad i vårt område och kan sin sak men, hade otur med en kund som ställde in ett husbygge vilket satte honom i en svår sits och konkurs var oundvikligt. Bolaget hade funnits i över 15 år så han är inte en sån som kör ett par
år och sedan konkar på rutin. Som annars verkar vara sedvänja i branschen)
Min fråga är nu;
- gäller hans ansvarsförsäkring trots konkurs?

Ser ju att denna tråd är Gammal men, skulle bli Riktigt glad för ett svar... Uppdaterat till dagen lagar/normer/prejudikat.

Hälsningar/Mia Alvesand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.