jag har i dag en sluten tank till toaletten i gäststugan och en 3kammarbrunn för BDT vattnet. Planen är nu att bygga en ny toalett i huvudstugan (som idag saknar toalett) och som ligger 15 bort från gäststugan och aningens lägre vliket utesluter naturligt fall....

Jag har kikat på nedan länk där man har en mal och pump monterad bakom toastorlen... fattar dock inte riktigt hur det funkar..... Kopplas denna till den slutna tanken eller går det att koppla den till 3 kammarbrunnen när toaavfallet är nermalt (vilken ligger nedanför stugan och skulle ge ett naturligt fall...).

Om man måste koppla till den slutna tanken och pumpa avfallet dit så känns det ju som att pumpen bör sitta vid den lägsta punkten.. samt att röret alltid kommer att vara vattenfyllt från pumpen till avloppstanken....eller??

http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=1093

För en toalett.
Tyst malpump för installation av en traditionell wc-stol med P-lås inställd på 6 l per spolning.
Spolmassan mals ned och pumpas bort i 22 – 32 mm rör.
Max. 4m direkt vertikalt eller 100m horisontellt.

Levereras komplett med backventil, inlopps- och utloppsanslutningar.

Dessa är lämpliga på ställen där spillvattnet inte kan ledas direkt till avloppssystemet genom självfall. Möjliggör och underlättar installationen av toalett, tvättställ, duschkabin och andra faciliteter i källare och andra utrymmen där självfall inte kan uppnås. Ett inbyggt skärsystem i pumparna finfördelar fasta partiklar som sedan pumpas ut i en ledning av klenare dimension. Pumpstationerna för toalett är lämpliga att placera och ansluta direkt bakom våra WC-stolar art.nr 3128, 3130 och 3135
.
 
En sak som slog mig ... fallet som krävs är ju ganska litet, 1cm/m eller nått men hur lånmgt under marknivå behöver avloppsröret ligga?
 
Pumpen skär sönder fekalier och papper till en sörja som går att pumpas. Kräver minst sex liter i spolmängd för att fungera. Detta får du inte pumpa till ett BDT-avlopp, utan endast till ett avlopp godkänt för både WC och BDT. Vad har du efter din trekammarbrunn?

Misstänker att anledningen till att du har sluten tank idag är att du ligger i ett känsligt område, alternativt inte har ett avlopp efter trekammarbrunnen som kan hantera WC-vatten.
 
Troligen det sistnämnda, känsligt område lär det ju inte var iaf...

Ok så det blir att pumpa det till den slutna tanken... men då kvarstår min fråga kan man verkligen ha en pump som sitter bakom toastolen då? Från den punkten är det ju säkert 1-1.5m ner till den slutna tanken (stugan står på plintar)
om man däremot går ner tillmarknivå rakt under toan är det gissnings vis i princip 0cm fallhöjd till tanken
 
Nu hänger jag inte riktigt med i resonemanget. Ligger anslutningen till den slutna tanken 100-150 cm lägre än utloppet från den tänkta toaletten? Vad är det då som gör att du behöver pump?

Är osäker på hur en pump av det här slaget fungerar när det är fall mellan två punkter med behov av pumpning. Ring eller maila Saniflo och se vad de säger.

Tfn. 08-404 15 30
info@saniflo.se
 
Ja toan sitter ju uppe i huset och har således en högre punkt än tanken. Om jag däremot går ner med ett avloppsrör till makrnnivå så ligger de i samma linje, ska ja sedan gräva ner röret så kommer jag UNDER tankvivå, så.. det jag tyckte känndes konstigt va att ha en pump som inte sitter på den lägsta punkten
 
Vi har två st monterade på jobbet. De pumpar upp skiten ca 3-4 meter och sen iväg längs en ca 50-100 meter lång kabelstege, troligen utan fall förens i slutet. Något vi har lärt oss är att det kan bli stopp ibland(bindor,knivar,hårspännen mm) sätter sig i malkniven. Då är det en fördel att montera en kran som man kan stänga på utloppsidan så att inte allt skit rinner tillbaka när man öppnar kvarnen. Varje månad häller vi även i lite rengöringsmedel för att det helt enkelt ska bli trevligare att öppna om det skulle bli stopp. En våtdammsugare är även toppen att ha.
För övrigt önskar jag att dessa kvarnar inte existerade..
 
Ok, då är jag med. :)
Som sagt, är osäker på hur en sådan pump fungerar under de betingelserna. Annars kan ju ett vacuumsystem kanske vara något att fundera på? Speciellt om du kan återanvända tanken du har idag. Ett sådant system klarar variationer i lutning, kräver mindre dimensioner och enklare hantering av PEM-slang. Dessutom drar de väsentligt mindre vatten vilket är en viktig faktor när det gäller slutna system.

Allt annat än snålspolande toaletter till sluten tank innebär att det blir dyrt i längden med alla tömninger.
 
Ok, vakumsystem?? Tips på var jag kan läsa mer om det?
 
Tackar! är inte riktigt med på hur det skulle funka för mig ändå...

Ritat en skiss som förklarar (hoppas jag problemet)

Var ska jag koppla in vakumpumpen? Det känns som att den i så fall borde sitta alldeles vid anslutningen till befintliga röret.
 
  • skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vakuumenheten placeras i EcoVacs fall direkt på den slutna tanken. Du får kolla med dem om du kan återanvända din tank eller hur du kan göra. På så sätt får du vakuum mellan toaletten och tanken vilket innebär att det inte spelar någon egentlig roll hur slangen ligger.

Jets vill jag minnas använder vakuum en bit av vägen för att sedan pumpa avfallet. Känns som en mer komplicerad och dyrare lösning, men jag kan ha fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.