Skall som rubriken pekar på köpa allt nytt till nyrenoverat hus men tycker att det är dyrt. Går ju mängder av meter så någon som har bra tips var man handlar till bäst priser?
 
Själv är jag i samma sits och valde den lokala XL Bygg firman. Handlade lister o foder för åtskilliga tusenlappar så jag fick ganska bra rabatt... Det var Södra, f.d. Gapro, sortiment och produkter de sålde.

När jag o tjejen satt och tittade på olika modeller och bredder på virket så resonerade vi som så att just de delarna är ju inget man byter ut särskilt ofta och därför är viktigt att man väljer det man vill ha även om det kostar lite extra slantar.
Golvlisterna valde vi mellan 90 mm och 120 mm höjd, men valde 120 mm eftersom att vi har högt i tak och var rädda att det skulle se "fjuttigt" ut annars. Och nu när listerna sitter uppe (i de rummen som är klara hittils) så kan jag bara konstatera att vi valde rätt! Det var värt de extra slantarna! Dock så köpte vi obehandlat virke och målade själv för att spara nån krona! Men många meter blir det till ett hus på 180 m2...

Sen om nån har ett bra trick för hur man gerar allmogelister så att man får det snyggt, så mottages tips tacksamt! ;)
 
På Beijer har de allmogelister i gammalt stuk som är 21mm tjocka (21x95 & 21x120 tror jag finns). Dessa är kvistiga och det krävs en del förarbete och målning för att få det snyggt, men de är billiga. De är i princip identiska med de orginallister som sitter i mitt hus från 1907, så jag har kört på dessa.
Däremot är deras "standard" 12mm kvistfria list allmogelist svindyr.....
 
Har ni några prisuppgifter?
 
Golvlist 120x21 mm tjock tror jag låg på 58 kr metern eller nåt innan rabatten. Dörrfoder 95x21 mm på kring 40 kr metern.

Om jag minns rätt...
 
Maveric77:

Att gera Allmogelist:

Första golvlisten kapar du rakt av och sätter kloss an första vägg. Alltså ingen gerning.

Såga nu av en mallbit, typ en 10 cm lång bit list

Nästa list: Rita av allmogemöstret från mallbiten på listen. Se om du hänger med, List som ska up på väggen ligger på golvet med "framsidan" upp. Mallbiten ställs (hålls) på högkant vid den kortsida som skall ansluta listen som redan sitter uppe. Rita av med stiftpenna (tunn blyerts). Figursåga efter strecket med sticksågen.

Testa din ursågning om den passa "som en pusselbit" i mönstret (använd mallbiten).

Ofta får man justera sågningen något de första gångerna.

OBS Det behöver inte bli PERFEKT. Bara hyggligt bra.

Kapa andra änden rakt av så listen får rätt längd.

Montera. Börja med att bottna hörnet med rikligt med latexfog.

Så fortsätter du runt rummet.

Montering: Alla skruvar ska försänkas, ofta kan det bli bättre om man förborrar listen. Skruvarna spacklas sedan med snicerispackel. Slipa och bättringsmåla spacklingarna. Måla allt. I förväg kan man grunda + färdigstryka 1 ggr, så behöver man bara färdigstryka 1 ggr på plats.

Svara om du behöver bilder till denna kanske inte helt lätta instruktion....
 
@Niclas Jonsson

Tack för tipset! Jag tror att jag är med på hur du menar! ;) Alltså sticksåg eller figursåg som verktyg istället för ett geringssåg!

De rum som jag nu är klar med har jag gerat på "vanligt" sätt och (miss)lyckas varje gång med att det blir en glipa just i försänkningen på listen. Det får bli övermålningsbar mjukfog... Akryl eller vad är bäst?

Jag har dock gjort precis som du skriver i övrigt, grundat och strykit en gång för att sen färdigstryka och lappa igen spikhål och skruvhål när de sitter på plats!
 
Härligt med folk som förstår att listverk, framförallt lite pampigare modeller typ allmoge, alltid skall målas på plats så att alla skruvar döljs! Det är ju för trist när man kommer hem till folk som köpt rätt dyra fabriksmålade lister, och monterat med stora fula skruvar och sen ska man säga ..."å vad fint...."

Akrylat eller latexfog spelar ingen roll här, billig (10 kr-skräp) funkar bra till detta.

Sen en sak till (fast detta visste du nog redan). Behöver man skarva på längden, så gerar man skarven, typ 30 grader. Denna skarv limmas med trälim vid montering.
 
Maveric77 skrev:
Golvlist 120x21 mm tjock tror jag låg på 58 kr metern eller nåt innan rabatten. Dörrfoder 95x21 mm på kring 40 kr metern.

Om jag minns rätt...
Nu var det ett tag sen jag köpte, men som jag mins det var dessa mycket billigare (typ hälften, kring 20kr/m). Men det är alltså lister med kvistar etc (B-kvalitet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.