Hej! Sitter och funderar över ett framtida projekt. Bygga tak över källartrappen. I våras murade jag en ny mur i leca och gjorde en trapp ner till källardörren. Jag har inget räcke ens just nu och planen är att bygga något sorts tak över trappen för att slippa att det regnar och snöar ned där.

Trappen är jäms med en gavel (dörren mitt på gaveln) så ett tak med samma lutning som taket på huset känns ganska vettigt. Är det någon som har foton eller länkar. Har inte hittat mycket på forumet om detta.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Någon klurig person kanske har en idé på hur man kan göra en enkel liggande dörr över nedgången istället. Jag har en träfasad som sticker ut ca 10 cm från källargrunden så problemet blir att när dörren ligger stängd så ska den helst vara under fasaden mot grunden och sen måste dörren gå att lyfta/öppna utan att den tar i underkant på fasaden.

Jag behöver alltså någon sorts gångjärn som medger förflyttning av dörren ut från väggen innan man lyfter upp dörren.

Kudos till den som har något fint tips! :)
 
jag röstar på tak...en liggande dörr är både ful och "opraktisk". Visst, man får bort regnvattnet men förhoppningsvis har du satt en brunn längst ner i trappen`?!...ett
tak över skulle jag ha satt...hade gjort det med överhäng så det tar bort vatten även
om det skulle blåsa hårt...
/
M
 
Ja det finns en brunn.

Jag tror ett tak sticker ut och blir fulare än en smidig liggande dörr målad i samma färg som källarväggen.
Kan hålla med om att en dörr kan bli opraktisk, tung att öppna osv men jag får klura på det.

Saken är den att det svider lite att börja skruva upp bärlina och såga i den nya fina panelen vi satt upp. :)
 
Jag gjorde tak och väggar, en regel liggande på källartrappens kant bär upp reglarna med bärlina överst, en bärlina fäst på väggen, samma lutning som taket på huset, råspånt-papp-plåt. Byggde en dörr med samma panel som väggarna, vart väldigt funktionellt och flera har sagt att det vart snyggt också :)

Liggande dörr låter som tungt, jobbigt, opraktiskt och inte så snyggt att det är värt besväret. Kan ta en bild me mobilen imorrn å försöka få inte den här men lovar inte att jag vet hur man gör :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.