Hej

Lite funderingar kring ett hus som jag suktar på att köpa. Huset är förnärvarande uppvärmt med direktel. En luftpump samt oljefyllda elradiatorer vid varje fönster. (14 st 2-glas på nedervåningen). Huset är från mitten av 1800-talet (timrat med utvändig lockpanel) och är på ca 200 kvm varav bottenvåningen ca 130 kvm. Står på torpargrund.

Nuvarande förbrukning är 29.000 kwh per år i uppvärmningsel.

Min tanke är att på något sätt göra bottenvåningen vattenburen. På sikt även övervåningen. Vill helst ha värmekällan inomhus. Har tänkt mig en vattenmantlad kamin som man eldar morgon och kväll eller en pelletspanna.

Är detta möjligt rent ekonomiskt samt byggnadsmässigt? Kan man ställe en acktank inomhus i detta gamla hus?

Vad ska man tänka på mer?

MVh
 
Du får nog elda på bra mycket i en liten vedkamin i ett så stort hus på vintern,
för att få ett behagligt och jämt klimat inne tror jag nog att en pelletskamin är att föredra..

Kör du med pellets slipper du nog acktank också, om du inte tänkt bereda varmvatten..

Jag är inget proffs i ämnet kaminer..
 
Hej

Räknar med att ha varmvattenberedaren på el.

Menar du att man kör med en pelletskamin kopplad till acktank? Typ en pelletskamnin med termostat som går på per automatik om värmen i tanken är otillräcklig?

Hur stpr tank behövs det tror du?

Behöver ha mellan 10-14 radiatorer på ca 130 kvm.
 
Ekonomin beror nog till stor del på vem som drar PEX och installerar samt hur snyggt du vill få det. Material kostnaden för allt utom kaminen är nog OK, men ska det komma en firma och göra allt och en dyr kamin så blir det nog svårt att räkna hem om du jämför med att installera flera/större luftvärmepumpar

Men jag är ingen expert och grundar det på min uträkning för ett betydligt mindre 1800-tals hus
 
En rörfirma tar c:a 5-6.000 / radiator..

Och kör du med pelletskamin behöver du ingen acktank, men kaminen kostar ju runt 50.000..
Vet dock inte om det finns kaminer som kan ha ett externt pelletsförråd. Utan ett
lite större förråd kommer du att få ett heltidsjobb att fylla kaminens lilla förråd om du ska
värma upp 200kvm på sikt, ett riktigt pannrum är nog att föredra tror jag..

En rimlig budget kan nog vara 100,000..
Men du kan ansöka om koverteringsbidrag om 30% av kostnaden + ROT-avdrag
så med lite tur kanske du kan klara dig på 60,000..

För nästan samma pris skulle du kunna få en riktig pelletspanna med veckoförråd.
 
Redigerat:
Jag sitter i en liknande sits, men med ett nyare hus (1950-talet) och lite större golvyta (ca 380 m2). Direktvärmande el var dyrt, så jag går över till markvärme och vattenburet. Totalt går hela kalaset (1200m slinga, varmvattenberedare, värmepump samt element/fläktkonvektorer) på cirka 300 kkr. Då får jag lite bättre kapacitet i anläggningen och förhoppningsvis rätt mycket billigare uppvärmning. Jag kommer dock att spara alla elelement som inte sitter ivägen för installationen, just in case att vi får en sån fimbulvinter till som vi hade förra vintern.

Håller med ichgary om priserna, det var precis de priser jag fick.
 
ichgary skrev:
En rörfirma tar c:a 5-6.000 / radiator..

Och kör du med pelletskamin behöver du ingen acktank, men kaminen kostar ju runt 50.000..
Vet dock inte om det finns kaminer som kan ha ett externt pelletsförråd. Utan ett
lite större förråd kommer du att få ett heltidsjobb att fylla kaminens lilla förråd om du ska
värma upp 200kvm på sikt, ett riktigt pannrum är nog att föredra tror jag..

En rimlig budget kan nog vara 100,000..
Men du kan ansöka om koverteringsbidrag om 30% av kostnaden + ROT-avdrag
så med lite tur kanske du kan klara dig på 60,000..

För nästan samma pris skulle du kunna få en riktig pelletspanna med veckoförråd.
Hej

Tack för ditt svar.
Menar du såhär: Kostnaden för att göra iordning pannrum är ca 100.000. Detta inkluderar en pelletspanna. Ingår det även kostnad för kulverten?
Inne i huset ska jag sen ha ca 12 st radiatorer till en kostnad av 60-72.000.

Total kostnad ca 160-180.000 kr?

Har jag fattat det rätt?

OBS det finns i nuläget ett stall med gjuten platta ca 15 meter från huset som kan funka som pannrum.
 
H
Kan du inte få till ett ordentligt pannrum att elda i så glöm iden med kaminerna och luftvärmepump. Här är det fråga om stort enegibehov. Titta efter andra objekt eller satsa på vattenburet i hela huset och bergvärme eller markvärme.
Många stadsbor utan minsta kunskap om uppvärmning vill gärna ha ett pittoreskt timmerhus och bjuder friskt utan att tänka på att huset saknar uppvärmningssystem. Ska du vara med i budgivningen får du därför troligen betala ett grovt överpris.
 
holmertz skrev:
Kan du inte få till ett ordentligt pannrum att elda i så glöm iden med kaminerna och luftvärmepump. Här är det fråga om stort enegibehov. Titta efter andra objekt eller satsa på vattenburet i hela huset och bergvärme eller markvärme.
Många stadsbor utan minsta kunskap om uppvärmning vill gärna ha ett pittoreskt timmerhus och bjuder friskt utan att tänka på att huset saknar uppvärmningssystem. Ska du vara med i budgivningen får du därför troligen betala ett grovt överpris.
Ok

Låt säga att jag satsar på bergvärme. Hur mycket kan förbrukning av el sjunka i kwh?

Nuvarande förbrukning (värme) är 29.000 kwh med elradiatorer under samtliga fönster (18 st) samt en luftvärmepump. Detta avser 2009 (då var det ganska kallt under en längre period dec-feb. Huset finns i Västerås. Komunalt VA 2011.
 
Jo, det var så jag menade..

Det är väl frågan hur mycket tid du vill lägga ner på ditt system, är ju en del underhåll på
ett pelletssystem, speciellt om man ska köra med småsäckar och veckoförråd(vilket inte räcker en vecka i ditt fall).

Det är svårt att säga vad som passar dig bäst..

Har du hästar så kanske du kan få bra pris på flis/spannmål?

Vill du ha underhållsfritt så är ju mark/bergvärme att föredra..
 
En rimlig gissning är att du får ner förbrukningen för värmen till en tredjedel med bergvärme, dvs ca 10 000 kWh/år för värmen.
 
f91jsw skrev:
En rimlig gissning är att du får ner förbrukningen för värmen till en tredjedel med bergvärme, dvs ca 10 000 kWh/år för värmen.
Ok så jag bör spara ca 15-20.000 kwh / år. Detta blir väl ca 20.000 kr med dagens elpris eller?

Vågar man sikta på att klara detta innan 31/12? Med tanke på ROT-avdrag och konverteringsstöd?

Såg ett exempel på ett annat forum enlig följande:

Pris för komplett bergvärme (allt) : 229.000 kr inkl moms

Efter ROT och Konverteringsstöd så blev det netto: 150.000 kr.

Om jag kör efter den kalkylen och din uppskattning på förbrukning så bör återbetalningstiden bli ca 8 år. (150.000/20.000)=7,5

Nu räknar jag besparingen på hela investeringen. Egentligen bör man ju bara räkna på pump och ev hålet + arbete. Ledningarna och radiatorerna kommer ju aldrig (ta i trä) behövas bytas ut.

Tänker jag rätt eller är detta en glädjekalkyl?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.