Vissa saker blir aldrig färdiga i vårt hus. Ett sådant typexempel är utegivaren för värmepumpen. Den sitter nödtorftigt monterad precis utanför ett källarfönster.
Varfördå kan man ju fråga. Egentligen skall utegivaren sitta en bit upp på fasaden där temperaturen är mer representativ. Där kommer mitt problem. Jag har inte hittat något bra sätt att dra den sladdriga givarkabeln på vår putsade fasad (vit fasad).

En idé var att hitta ett vitt vp-rör att klamra, men dessa har jag inte hittat någonstans. Inte för att jag letat ihjäl mej. Det har helt enkelt funnits annat att göra. Pumpen funkar ju även med en givare lite hafsigt placerad.

Så mina frågor kan sammanfattas till:
-Finns vita vp-rör?
-Använder man någon annan metod för att dra en givarkabel på en putsad fasad?
 
Tror dom brukar använda VP-rör 10 till givarkablar. Dessa har jag dock inte sett i någon vanlig butik.
Du hittar nog det hos din närmaste el-firma. Lär inte kosta många kronor. Sen ha jag för mig att dom kör med JR-klammer till att sätta fast det.
Är inte alla VP-rör vita? Kanske är färgblind?
 
VP-rör är inte vita. Du är färgblind. :)
 
Ja det finns vita rör. Tror grabbarna får tag på dem från bla. SOLAR. Annars kan man kanske tänka sig ett galvat metallrör/kabelskydd gjort för utomhusmontering.
 
Mikael_L
Köp en EKK-kabel som du skalar upp så lång sträcka som du behöver.
Dvs skär genom höljet på ena sidan längs med kabeln.

Sen trär du detta kabelhölje runt din givarkabel, och klamrar lite snyggt, vid lodrät dragning brukar man klara sig med hyggligt glest mellan klammer.

Klart!
 
Köp VP-10 och använd. Och som någon sa, elgrossister har alt. någon internethandel.

EKK-idén skulle jag lägga åt sidan, dels för att det inte blir något snyggt med EKK-hölje utan då krävs i alla fall EQLQ easy eller dyl och då kostar det onödigt mycke, dels det kostar onödigt mycke.

VP-10 och 12 är vita. VP-16 och 20 finns i både beigegult och vitt utförande. (Vita = halogenfria).
Större rör är jag osäker på, men jag tror att det ska finnas i vitt.

//Patrik
 
Ah, 10-rören ÄR vita by default? Då får jag bege mej till Elektro Skandia och kolla.
 
Om det blir snyggare så anslut givaren med EKLK.

Protte
 
Protte: Kommer du och klamrar så är det lugnt. Det är inte lätt att snyggklamra på en putsad (skrovlig) fasad - inte för en amatör som jag. Jag provar ett 10-mm vprör. Ser det asfult ut så ska jag fundera på EKLK.
 
Ett VP-rör kommer att ligga på topparna om väggen är lite krokig. en EKLK är lättare att få att följa väggens buktningar.

Men prova med VP eller dra kabeln inomhus.

Protte
 
Det går inte att smyga upp den inomhus och bara borra rätt ut under utegivaren
 
Har du en gammal putsad fasad på halmmatta så går det att gömma den bakom, men det är jäkligt pilligt och man behöver lite tur :)
Putsen är i underkant nästan obefintlig, gojsa ett hål där med ett vp rör, sedan grejar du runt och fram och tillbaka medans du puttar in röret uppåt. Försök gå rakt upp. När du tycker att det inte går längre så kollar du hur långt upp du fått röret, där borrar du ett hål i putsen som dosan kommer täcka, och så fiskar du ut en ståltråd eller liknande som du drar i kabeln med.
En meter bör du i alla fall få upp röret innanför pusten.

OBS ovanstående gäller endast ifall du har en äldre fasad putsad på halmmatta, den är nämligen väldigt luftig och porös innanför putsen. Modernare hus med t.ex. cellplast är nog kört.

Helt apropå så brukar 10/12 rör finnas i byggvaruhus också.
Vita 16+ är halogenfria och kostar flera gånger mer än vanliga.
 
Elmont: Jag har funderat och funderat, men hur jag än slår knut på mej själv kommer jag inte på något sätt att dra kabeln på insidan och därefter ut.

Danne031: Kul idé. Jag har tjockputs på mineralull. Det går säkert att forcera upp kabeln genom mineralullen, men då skulle jag ha en borr och ett par borrförlängare.
Jag har en 300 mm borrförlängare: http://www.jula.se/borrforlangare-125018
I någon låda ligger 400 mm långa borr. Då är jag uppe i 700 mm. I värsta fall måste jag köpa en till förlängare och då är jag rätt långt upp på väggen från mark (källarens sockel är kanske 1 meter hög). Är det någon som känner till "best practice" vad gäller placeringen? Höjd ovan mark? Avstånd från hushörn? Avstånd från fönster?



Riktigt kul om det funkar. Tråkigt ifall jag borrar fel när jag tar upp hål.

Raveper: Kabelskydden är rätt överdimensionerade - eller?

Som hempulare har man ju tid att fundera på olika lösningar. Snabbt och rationellt är inte alltid högsta prio, utan man lägger ju gärna tid på de små, oviktiga detaljerna.
 
Redigerat:
Kan va så men de är ju klart snyggare än ett plaströr på fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.