Hej igen.....bara jag med min stuga....igen.
Nåväl...nu är jag i kopplingstagen av elen i den lilla centralen ute i stugan... och för att spara lite tid till en gnistjagare kommer och kollar på allt inkopplat så tänkte jag koppla ihop allt innan så jag får lite lyse....
Har hyfsat kolla på el men har ändå lite funderingar...

Jag bor i ett hus från typ 1964,...där elen är från samma år, och har därav en fråga.
När jag kopplar in jordfelsbrytaren så hur ska PEN gå?? I skåpet i huset så ligger nolla (N) och PE (Jord) i samma skena...och i skåpet jag köpt ligger det en bygel mellan N pch PE..så långt ser ju allt bra ut, men sen då??
Kabeln jag dragit ut är en 5G2,5 och där har vi N (blå) samt PE (gul-grön) kabel, hur ska jag koppla det i det nya skåpet då??

1) Ska jag dra in kommande N och PE till samma skena (N-skenan) och därifrån dra en blå "N" till JFB övre del, och sen från utg JFB en blå "N" till jord (PE-skenan) och ta bort bygeln som sitter förmonterad emellan??:blushing:

2) Tänker jag rätt enligt ovan, eller blir det ngt knas i huset då?? Har "nog" ingen JFB i huset..vad jag vet.:S

Lite förvirrad såhär sent på kvällen..... :)
 
P
Låter som du borde anlita en elektriker....
 
PEN ledaren ska ALLTID fästas i Jordskenan. Bygel ska tas bort mellan noll och jordskena.
Från jordskenan drar du ledning till nollskruven på jordfelsbrytarensöversida. Från nollskruven på jordfelsbrytarens undersida drar du till Noll skenan.

Faserna drar du till huvubrytare och därifrån till jordfelsbrytarens översida. Från JB undersida går faserna vidare till strömskenorna.

Det du gör är dock olagligt och får endast utföras av en elektriker (typ jag...) :)
 
Ahlsell skrev:
PEN ledaren ska ALLTID fästas i Jordskenan. Bygel ska tas bort mellan noll och jordskena.

* Med PEN ledaren menar du då Blå N och gröngul Jord?? Eller bara inkommande gröngul jord? Vad gör jag då av den inkommande blå N?

Från jordskenan drar du ledning (* Blå kabel eller gröngul?) till nollskruven på jorddfelsbrytarensöversida. Från nollskruven på jordfelsbrytarens undersida drar du till Noll skenan.

Faserna drar du till huvubrytare och därifrån till jordfelsbrytarens översida. Från JB undersida går faserna vidare till strömskenorna.

Det du gör är dock olagligt och får endast utföras av en elektriker (typ jag...) :)
:blushing:....köra fort e oxå olagligt.....:)
Men jag vet vad du syftar på....lovar att inte säga till ngn att jag gör det......
Se även frågorna i Citeringen "*"
 
Nu råkar ju Moomin ha en 5 ledare, och då kopplar han PE+N till skyddsjordskenan i matande central.
PE i lilla stugan går direkt till Skyddsjordskenan
N går direkt till JFB på översidan
Faserna via Hbrytaren in på JFB översida.
I matande central måste kabeln avsäkras med max 16A, utanför JFB i matande central.
Kabeln får inte kopplas med PEN då arean bara blir 5 mm2
Bygeln mellan skyddjord och nollskenan tas bort om man har JFB
Och som sagt, man ska köra lagligt fort.

Protte

Och självklart ska det monteras en JFB i huset när Gnistjagarn kommer nästa gång
 
Redigerat:
prototypen skrev:
Nu råkar ju Moomin ha en 5 ledare, och då kopplar han PE+N till skyddsjordskenan i matande central.
PE i lilla stugan går direkt till Skyddsjordskenan
N går direkt till JFB på översidan
Faserna via Hbrytaren in på JFB översida.
I matande central måste kabeln avsäkras med max 16A, utanför JFB i matande central.
Kabeln får inte kopplas med PEN då arean bara blir 5 mm2
Bygeln mellan skyddjord och nollskenan tas bort om man har JFB
Och som sagt, man ska köra lagligt fort.

Protte

Och självklart ska det monteras en JFB i huset när Gnistjagarn kommer nästa gång
Tack Protte...nu klarna det massor...och ja, JFB ska monteras i matande central inne i huset så snart gnistjagaren kommer.....och stugan kommer avsäkras med max 16A inne i matande central....
Och ja...oftast kör jag lagligt fort.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.