Har funderingar på att lägga in ett nytt golv i kök, vardagsrum och hall. Yta ca 45 kvm och skulle helst vilja vara utan några skarvar/trösklar mellan rummen.

Golvet är Rappgo Mörkaskog 14mm Ek naturoljad, ca 200mm breda tiljor.

Ska man lägga det flytande? Eller kan man limma fast det direkt mot betongen?
 
Jag röstar för flytande golv. Jag tror att du kommer att få problem när golvet rör sig annars. Men det är inte ett klick-golv då så att du dessutom slipper att limma?
 
Jo det är klick-golv. Vill dock inte ha några skarvar. Kan man lägga det flytande utan att använda sig av tröskel?
 
  • Gilla
EGM
  • Laddar…
Du måste ha större rörelsefog mot väggen ifall du inte har några trösklar. Kolla på deras hemsida om det står något.
 
Jag tycker absolut att du ska limma det mot betongen. Blir väldigt skön känsla. Använd parkettlim som är avsett för saken bara.
 
Jasså, där ser man. Då får man hoppas att det inte rör sig så mycket.
 
Ja då borde det väl inte röra på sig speciellt mycket...

Om man får en skada på en planka, hur gör man då för att byta ut den?
Antar att det blir svårt att få bort den från betongen.

Jag ska ha detta golv i ett kök. Om man limmar fast golvet i betongen, kan man då ha köket direkt på golvet?
 
Gör man bara rätt så kommer parketten sitta så in i helvete. Om den överhuvudtaget rör på sig kommer det att vara minimalt.

Skador, låt bli att få dom. Iaf de som är så allvarliga att en planka måste bytas. Nej, men allvarligt. Jag kan tänka mig att det är svårare att byta en planka i ett flytande golv iom att den nya biten som fälls i saknar spont och not samt får inte göras fast mot underlaget. Med ett hellimmat golv kan man iaf göra det sistnämnda.

Direkt på golvet? Menar du att ha köket ståendes på golvet eller att ställa dit det direkt efter golvläggning?
 
Jag undrar om man kan ställa ett kök på ekgolvet
eller om man ska ställa det på något annat material.
Tänkte att köket med stenskivor och även en köksö blir lite väl tungt..
 
sthmbr skrev:
Jag undrar om man kan ställa ett kök på ekgolvet
eller om man ska ställa det på något annat material.
Tänkte att köket med stenskivor och även en köksö blir lite väl tungt..
Jag skulle ställa in köket först och lägga golvet sen. Varför lägga dyrt golv under skåp och bänkar som aldrig kommer synas. Är ju ett antal kvadratmeter. Det blir även lättare att byta golvet om det skulle bli aktuellt i framtiden. Står skåpen på golvet får du ju antingen riva ut köket eller kapa loss golvet för att kunna byta det.
 
Hur ska du limma golvet mot betongen? Du måste ha en plastfolie under golvet samt en foam.
 
ju mer jag tänker på det här så förstår jag inte. Kan inte ett trägolv röra sig när det är limmat mot betongen? Var ska den rörelsen försvinna då?
 
Man limmar direkt mot betongen med ett lim som låter golvet röra sig något.
Finns flera olika fabrikat och kostar runt 100kr per kvm.
 
En tillverkare rekommenderade ett flexibelt lim, typ MS-limm, vad är det?
Dessutom bör RF hos betongen vara max 65% (fanns special limm som skulle klara max 85%!!!)

Blir inte golvet stumt om man skippar foam/lumppapp?
 
Låter som en myckelt märklig idé att limma fast golvet. I allmänhet tar man ju inte ens bort det gamla golvet, särskilt inte om det som hos oss är plastmatta som är limmad direkt på betongen. Bara på med foam och sedan på med golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.