Yrrol skrev:
Vad jag menade med stabilare drift är att de som pratar om bergvärmepumpar, säger att desto större volymer man har att värma upp, desto längre körs pumpen, istället för stanna och stoppa 15ggr så kanske den gör det 7gånger och då blir lönsammare genom mindre slitage och el.
-Desto mer vatten desto mindre risk för att man kör slut och får kallt... Eller att man märker av att radiatorerna sviker när kylan kommer hastigt.
Ok. Då är det så som Ville skrev att volymen vatten relaterad till varmvattnet inte har ett smack med gångtider att göra. Radiatorvatten och vv är skillda kretsar oavsett om du använder VPA/VPB eller en 1245 med inbyggd tank. Utjämningskärlet som nämns har dock en positiv effekt på gångtiderna så den är en bra ide.

Ett större system som är trögare och ger bra gångtider har dock nackdelen att det kanske inte hinner med när det snabbt blir kallt. Här krävs således insikten att lagom är bäst. Mina 500 liters acktank ger suveräna gångtider och få start/stopp, men hade jag ett mindre välisolerat hus skulle jag antagligen riskera en låg inomhustemp när det snabbt blir kallt.

Jag tycker man ska sträva efter en dimensionering som ger 100% energi och effekttäckningsgrad, dvs ingen patron behövs. För att åstadkomma detta kan det krävas en kombination av åtgärder. Lämplig pump förstås, men också andra åtgärder som mer isolering på vinden eller vad som nu är lämpligt.
 
Y
det är väl bara en pump i maskinen? teoretiskt bör väl den värma båda kretsarna.
 
Redigerat:
Ja givetvis men bara en i taget.
 
grelle skrev:
Ja det där gjorde mig ännu osäkrare. Men åter till frågan, låt höra ni med åsikter. Ska vi köpa 1245 an eller 1145 an med extern tank ?
Jag röstar för att ni köper 1145:an med en ackumulatortank (och då med slingberedare) av lämpligt fabrikat. Jag gjorde så förr året och är helnöjd! Dimensionerade för 100% energi och effekttäckning :)
Anledningen till att jag tycker detta är att ni då investerar på rätt ställen. Ackumulatortanken håller "för evigt" eller i allafall för ett antal VP och då behöver man inte betala kostnaden för inbyggda VVB i värmepumpen flera gånger.... ju mer modulärt system - ju bättre d^_^b.
 
Jag har aldrig fått någon bra förklaring till varför en extern behållare håller för evigt och en intern beredare rostar sönder så fort man vänder ryggen till?
 
MathiasS skrev:
Jag har aldrig fått någon bra förklaring till varför en extern behållare håller för evigt och en intern beredare rostar sönder så fort man vänder ryggen till?
Det tror inte jag heller. Däremot så håller en extern tank längre än livslängden på en VP. Har du då en VP med inbyggd VVB så behöver du byta alltsammans när det blir så dax. I en konfiguration med extern VVB så byter du "bara" pumpen och då till ett lägre pris än att behöva köpa en ny VP med VVB igen.
 
Det är rätt att 1145 eller 1245 inte kommer att påverka gångtiden / starter nåt när det gäller radiatorsystemet.
MEN det påverkar gångtider & starter när det gäller varmvatten värmning!
 
Välj 1145 om du:
-Tänker ha hörnbadkar eller folk som tokduschar en efter en.
-Vill kunna kombinera med annan värmekälla
-Värdesätter modulariteten i att ha två apparater istället för en

Välj 1245 om du:
-Har normalbehov av varmvatten (tycker iofs inte att hörnbadkar är onormalt ;) )
-Inte tänker fippla med andra värmekällor
-Värdesätter platsbesparingen i att ha en enda apparat


I båda fallen, komplettera med ett volymkärl för att förlänga livslängden på pumpen.

Till vårt nya hus 193kvm + 60kvm garage blir det 1145-8 med VPBS300 och UKV100 eftersom vi:
-Kommer ha hörnbadkar
-Vill kunna kombinera med solvärme vilket lönar sig i det avseendet att pumpen kan vila på sommaren och man kanske kan skriva av dom där 60000 kronorna på 25 år istället för 15 år...typ...

Däremot förstår jag inte varför man vill välja 1145+VPB200 istället för 1245 när dom ger lika mycket varmvatten. Modulariteten visst, men är det värt så mycket? 1245 är ju moduluppbyggd i sig och går att byta enbart kompressor osv.
 
Y
Du är inte rädd att ångra ditt VPBS val då, menar, risken att det hinner dyka upp smartare utvecklade tankar förberedd för solanslutning.
-eller är den ett tryggt val?

har också lekt med tanken om solpaneler. dock läst att man inte går så mycket pluss på det ändå utan att man hellre satsar pengarna på djupare borrhål.

-----------------------------------------

Förövrigt så leker jag med tanken att göra ett sparum med ett större bubbelbad. Tills jag såg priset på det karet jag hade tänkt mig.. hujja... "normalfyllt med badare:430liter"

Då säger ju vissa att ha en elpanna intill och slåpå den vid de stunder man behöver den extra volymen.. ?
 
Redigerat:
Vist kan man ha en el beredara, men det är ju en nöd lösning om man gjort bort sig...

man kan ju ha el radiatorer i vissa rúm med om man vill.. eller?
 
Y
tror ni 300liters tank räcker till det karet jag sett på där deras bristande information bara nämner "normalfyllt med badare:430liter"

-jag vill ju tolka det som att om badarna stiger ur så är det färre liter i karet? eller menar dom att jag lär behöva minst 430liter? och är det 430 maximal varmt, eller kan man inte blanda med lite kallvatten också så man precis klarar det, haha... 2000w värmare i karet
 
Redigerat:
Vad är det som ska bli så smart med kommande tankar? Det är ju inte direkt rocket science. Dessutom är VPBS helt ny, den presenterades på en mässa i våras. Så nej, jag är inte det minsta orolig.

Lägga pengarna på ett djupare borrhål kan så klart öka effektiviteten, men pumpen kommer lik förbannat gå året om och dö efter ca15år. Solpaneler säg inte vara lönt ihop med bergvärme eftersom bergvärmen ger så billig energi. Men räknar man med en ökad livslängd på pumpen blir kalkylen en annan. Inget dramatisk, men något lägre månadskostnad och sen känns det psykologiskt bra att ha gratis varmvatten på sommaren tycker jag, både för plånbok och miljö.

Badkaret rymmer 430 liter med badare dvs runt 500 liter utan badare. Du ska alltså fylla det med 430 liter.

VPB300 rymmer 272liter om jag minns rätt. 272 liter 60C varmvatten blandat med 10C kallvatten blir 544 liter 35C, så det räcker till och med till en dusch efterråt.
 
Tjena!

Jag och min sambo håller på med vårt hus i detta nu. Huset är ett 1 3/4 plans ca 195m2. Bottenvåning är ingjuten golvvärme i plattan på övervåningen är det golvvärme iform av frästa spånskivor. Badrum nere består av 1st dusch och ett ca 400l hörnbadkar badrum uppe består av 1st dusch. Men vi är inte helt på det klara vad det gäller vår VP. Den som medföljer huset ska vara en IVT Greenline C7. Men vår rörpulare som varit på plats nästan bara skakar på huvudet och säger att den kommer aldrig att orka med allt detta utan rekommenderar Nibe F1145-8 + VPA 200. Jag har sökt men kan inte hitta en bra jämföreles på dessa två. Någon som har några kloka visdomsord?
 
Jag antar det är ert hörnbadkar som bekymrar honom, alltså att inte varmvattnet ska räcka till vilket han nog har rätt i. Det är marginella skillnader på pumparna i sig (IVT'n levererar 6,6 kW och NIBE'n 6,9kW vid varmvattenproduktion) utan det är den extra beredaren som är skillnanden. Antagligen har husfabrikanten ganska bra priser på IVT så det kan bli en dyr affär att gå på NIBE istället. Undersök vad det skulle kosta att få motsvarande funktion med IVT. Jag är inte så insatt i IVT's produktsortiment men tror inte du kan docka en sådan tank till deras C-serie, du behöver antagligen en HT eller HC.
 
Vi har precis burit ner en IVT HE E9 + 300L tank i vår källare.
(undrar om inte E i HE står för extern eller liknande).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.