Jag är en kvinna som bestämt mig för att försöka inte fråga alla om hjälp:)

Köpte ett hus, ett gammalt hus som är renoverat, men inte överalt. På en del ställen dåligt skött, fösnter, dörrar m.m. och jag min nöt satte igång och börja måla om invändigt och utvändigt och är helt less på detta nu.

Vad tusan har dom använt för färger innan? Mina färger fastnar ju inte???

Iaf, jag försöker här med en fråga till er och hoppas på hjälp.

Jag köpte falu rödfärg och skulle måla om dörrarna ute, två dörrar och runt fönsterna tänkte jag.

Jaha, dagen efter när jag kom ditt kunde man med handen få av all färg på dörrarna:@

Sökte lite på detta problem, ok, man ska tvätta med målartvätt, målarsoda, jag gjorde allt, plus att jag sen slippa ner dörren så gott jag kunde efter femte målningen då färgen fortfarande inte fastnade, den liksom ploppar upp och sen kan man röra vid den och den faller av.

Nu orkar jag inte med dessa två dörrar mer utan undrar - vilken färg kan jag använda som fastnar?? Jag vill ha en röd färg då jag tänkt mig röda dörrar och fönster...

PÅ handtagen köpte jag en rostfärg - röd, jättefin, den sitter där den ska, kan man använda denna röda rostfärg på dessa dörrar? Det står förvisso att det är till plåt å sånt, men kan man ha det på en trä dörr?

Vad kan jag annars köpa för en färg? Blir galen snart av detta.


SNälla hjäääälp mig är ni snälla:rolleyes:

Sen har jag tusen frågor till, hur man gör en garerob på en vägg som slutar, billigt alltså för pengarna är slut nu av alla målarfärger...:S

Hur gör jag om min trappa så min hund vågar gå i den, den som är där nu är så brant och smal, han kan inte gå i den...är det svårt?

Fönsterluckor hade jag jättegärna velat ha, är det svårt att göra?

Önskar jag inte hade så många ideér:|

Tacksam för svar!
 
"Jag köpte falu rödfärg och skulle måla om dörrarna ute, två dörrar och runt fönsterna tänkte jag."

Falu Rödfärg fungerar endast på tidigare målade ytor med Falu Rödfärg eller icke målade ytor. Helst ska trät vara sågat och grovt för bästa vidhäftning.Det du bör använda till fönster och dörrar är en oljefärg och naturligtvis måste du se till att ytorna du ska måla är ordentligt tvättade och fina innan. Trärena ytor grundmålar du innan du täckmålar.
 
Tack snälla för ditt svar!

Har du tips om vad jag gör nu då? Ska jag slipa av all färg? Eller kan jag måla över med oljefärg, för färgen har ju ändå satt sig på många ställen.
 
Mikael_L
Du måste ta reda på vilken färg du hade innan.
Slamfärg (äkta fulu rödfärg är sådan) fäster inte på gammal oljefärg eller utomhusakrylat.
Utomhusakrylat eller oljefärg fäster inte på gammal slamfärg.
Oljefärg fäster inte på gammal utomhusakrylat (tror jag det var???)

Kan du få bort en liten bit eller färgflaga från dörren och ta med till din färghandlare brukar dom kunna reda ut vad du ska ta dig till.
 
Oj oj, jag har problem nu..., men tack snälla ni för era så vänliga svar, även om detta inte var roligt att höra.

Saken är den att jag målat över allt med denna falurödfärg, massor av ggr..., jag förstod inte varför det inte fastna, tvättta med målarsoda och tog till sist och köpte en slipmaskin och sipa bort så mycket jag kunde, men den kom ju inte in i alla springor...det är särskilt där det bara faller av...

Så, om jag nu tar och slipar bort allt, och sen tvättar - tror ni inte jag kan köra på med oljefärg eller akrylatfärg? Vad är skillnaden mellan dom? Vad använder man akrylatfärg till? Oljefärg?

Den här falurödfärg verkar ju rinna av så fort man tar målartvätt, det borde väl nästan räcka att man tvättar?

Förlåt om jag har korkade frågor, men är helt grön!
 
Om man är helt grön som du säger att du är så tjänar du massor av tid på att fråga experter INNAN du sätter igång och skickar på färg på grejer. Det är varken kul eller billigt att göra om på grund av brist på kunskap, risken är att du tröttnar för att det inte går som du tänkt dig.
Gå till en riktig färgaffär (inte K-Rauta och liknande) och be om råd.
 
Mikael_L
Jag är nästan novis vad gäller färger, så jag kan egentligen inte svara. Inte nåt som går att lita på i alla fall. :)

Men akrylat brukar det väl sitta på de nybyggda husens fasader. Oljefärger av olika slag tror jag används mest till fönster, dörrar, foder, vindskivor osv. Men även till fasadfärg ibland.

Slamfärg är inte så väldans vanligt att måla hus med idag, om det inte är hus som ska bli just Faluröda och i en gammal miljö. En del målar ju med akrylat i nästan samma nyans som falu röd, men det ser aldrig lika bra ut, enligt min mening.

Vi ska faktiskt gå mot strömmen och måla fasaden med slamfärg, dock ej faluröd.

Slamfärg passar nog inte så bra på vindskivor och knutar och sånt, då den tvättas bort av regnet snabbare än andra färger. Den är även öppen för vatten, så en vattendroppe sugs snabbt in, men den torkar också ut rätt snabbt då det blir torkväder igen, men på en vindskiva vill man nog ha en färg där vattendropparna helst rullar av från ytan.

Men jag tror nog att någon som kan mycket mer om färger snart hjälper dig i denna tråd.
Sen är dom nog säkert rätt kunniga på färghandlarna också, så du bör nog fråga lite där när du köper färgen.
 
Tack för era svar.

trött är jag redan :surprised:)

Jag får slipa av det, sen tvätta. Jag vet inte vad mer jag kan göra då jag redan målat det.

En granne sa att det var målat med cuprinol.

Huset är från 1850, så gammalt är det. Men renoverat efter hand. Saken är den att det inte har skötts, så färger har så klart blivit jättefula. Fönster har det blivit röta i på en del ställen.

Trött skrev du Stefan...:surprised:) Jadu, ibland önskar jag att blixten slog ner i det för jag är jättejättetrött, men jag ger mig inte. Jag har en bild framför mig hur jag önskar att det kan se ut, men vägen dit var krångligare än jag trodde, men så är det väl ibland.

grannarna måste tro jag är mentalt galen, då jag må¨lat, tävttat, slippat, målat igen os.v... och nu ska jag på det igen, slippa av allt...

Tack ännu en gång för att ni tar er tid att svara. Uppskattas massor!
 
Ursäkta mina stavfel, skriver för snabbt och fingrarna hänger inte med i tanken..:surprised:)
 
Nu ska du få ett jättebra tips:

De flesta större färghandlar har en sorts service som de brukar köra gratis (på kampanj i alla fall) där de kommer ut och tittar på ens hus, kollar vad man har för färger och vad det är målat med sedan innan och ger tips på färg som man kan välja. Exempelvis Cuprinol såg jag hade utskick om detta bara för några dagar sedan. Jag har också sett det hos Flugger och Idé och design (Nordsjö tror jag att det är). Ring dem och fråga efter den här tjänsten, se till att fråga så att det är gratis.

För tips om dina andra frågor - starta en ny tråd till varje fråga, med en tydlig rubrik så ska du se att du får svar på dem också. Bifoga gärna bilder, det uppskattas alltid. Lycka till!
 
Tack snälla för finfina tipsd^_^b

Jag förstår ju så här i efterhand att jag skulle frågat er experter härinne förre jag satte igång med detta. Men alltid lätt att vara efterklok:x

Nu har jag ju målat över allt, så jag har tyvärr inget annat val antar jag än att försöka slipa bort eländet, tvätta och skrapa så gott jag kan.

Och jag ska självklart skriva nya inlägg med mina frågor:)

Vänligen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.