Utnyttja takvinkeln så som vi gjort i vårt hus (du fick bilder tidigare idag) och sätt skåp högt, visst de sitter högt men där har vi sånt man använder sällan och då tar jag en stol och kliver upp på bänken så når jag även dit upp.
 
piliz skrev:
Vart ställer man kassan för iplockning i kyl/Frys?
Jo det gör man på golvet! Det är inte ofta man har en avsställningsyta bredvid kyl/frys. Däremot finns köksbordet precis bredvid kyl/frys som kan funka som avställning av matkassar.
Så det tycker vi inte är något problem heller.
Ah, vi är så klart alla olika. Det var bara MIN tanke, för jag ställer ALDRIG kassarna på golvet, eftersom jag har lite problem med min rygg. Jag ställer kassen på köksbordet, det som skall in i kyl/frys mellanandar på bänken mellan kylen och frysen till kassarna är tömda, sen ställer jag in allt på en gång för att slippa öppna så många gåner.

Om jag hade tre kassar med mjölkpaket, potatispåsar, frusna köttbullar och andra lite tygnre grejer skulle jag bli totalt mörbultad av att böja mig ner mot golvet, plocka upp några grejer, ställa in i kylen, och sen böja mig ner för att börja om igen. Fast jag kanske börjar bli gammal... ;)
 
piliz skrev:
Likaså gäller om man sätter ihop köksön med resten av köket. Man får hörn. Och just nu gillar iinte jag och min sambo hörn i kök. för de utnyttjas inte till fullo. Tyvärr.


/ Fredrik
I sak har du helt rätt när det gäller hörnskåp och jag håller med dig om att man helst bör vara utan dem, men iom. att ni har så korta ytor som är möjliga att använda (och inte vill skapa längre) så man kan ju alltid låta hörnet vara sas. "dött/tomt" dvs. inte utnyttja det till förvaring om man nu, som ni, inte är i något större behov av just förvaringsdelen.
Det ni skulle vinna är ju bättre arbets och avställningsytor, för det har ni verkligen inte så gott om.

Fast ni kanske helt enkelt inte är i behov av några större arb./avställningsytor heller, än de ni redan ritat in?!
Ni verkar dessutom övertygade om att er planlösning på köket är optimal (för ert behov) och då är det väl bara att köra på :), huvudsaken är ju att ni själva är nöjda med hur ert kök ser ut :)

MVH och Lycka till med köksbygget//Christina.
 
Sophia skrev:
Ah, vi är så klart alla olika. Det var bara MIN tanke, för jag ställer ALDRIG kassarna på golvet, eftersom jag har lite problem med min rygg. Jag ställer kassen på köksbordet, det som skall in i kyl/frys mellanandar på bänken mellan kylen och frysen till kassarna är tömda, sen ställer jag in allt på en gång för att slippa öppna så många gåner.

Om jag hade tre kassar med mjölkpaket, potatispåsar, frusna köttbullar och andra lite tygnre grejer skulle jag bli totalt mörbultad av att böja mig ner mot golvet, plocka upp några grejer, ställa in i kylen, och sen böja mig ner för att börja om igen. Fast jag kanske börjar bli gammal... ;)

Visst, det förstår jag mycket väl. Har man ont i ryggen eller likn så ställer man nog inte kassarna på golvet.
Men vi kommer att ha ett köksbord bredvid kyl/frys, så det blir perfekt som avställningsyta.
 
Fredrik.e skrev:
vad tycker du om detta då?



[bild]

Då tänkte du dig att det ska vara öppet ut mot v-rum?
Sen blev spisen lite fel tycker jag. Nu måste man gå runt hela köksön för att servera maten på bordet.
Annars att sätta ihop diskbänk + spis tycker jag ser bra ut. Skulle vilja ha ett lite bredare kök då, för att det ska fungera smart och bra.
 
byggimpert skrev:
I sak har du helt rätt när det gäller hörnskåp och jag håller med dig om att man helst bör vara utan dem, men iom. att ni har så korta ytor som är möjliga att använda (och inte vill skapa längre) så man kan ju alltid låta hörnet vara sas. "dött/tomt" dvs. inte utnyttja det till förvaring om man nu, som ni, inte är i något större behov av just förvaringsdelen.
Det ni skulle vinna är ju bättre arbets och avställningsytor, för det har ni verkligen inte så gott om.

Fast ni kanske helt enkelt inte är i behov av några större arb./avställningsytor heller, än de ni redan ritat in?!
Ni verkar dessutom övertygade om att er planlösning på köket är optimal (för ert behov) och då är det väl bara att köra på :), huvudsaken är ju att ni själva är nöjda med hur ert kök ser ut :)

MVH och Lycka till med köksbygget//Christina.

Ang hörn så har vi det idag, och de är verkligen inte utnyttjade. Varken i skåpen eller ovanpå på bänken. Det hamnar mest en massa onödgt skit där. Tyvärr!

Ang avställningsytor.
Vid väggen in till vardagsrummet, kommer det att vara 2.5 m bänkyta för tillredning, plus diskbänken som är 80 cm. (totalt 3.3 m)
Vid spisen, på vardera sida, finns det 40cm och på motsatt sida, själva bardisken är 40x140cm.

Idag i vårt parhus, har vi ca 360cm lång köksbänk. Och då inrymms en spishäll och en diskbänk på detta. Total bänkyta för tillredning 220cm.

Vad jag kan se så komemr vi att få mer yta idag. Och ändå så använder vi inte alla ytor som vi har idag.


FRÅGOR:
Vad tycker ni, är det fortfarande för lite yta?
Vad är rekommenderad yta för ett normalstort hus?


Vi har tagit till oss det alla har skrivit, och funderat över helgen. Vi tycker dock att vår lösning på köket kommer att ge oss de ytor som vi behöver inkl förvaring, iom överskåpen över kyl/frys och sen finns det skåp under och över spis/micro.
Vi är inte så rädda att det kommer att se konstigt ut eller inte fungera vid köksön. Men visst, alla mått måste anpassas så att diskmaskinen verkligen går att öppna osv.
Att få kommentarer på ens kök är viktigt. Både ris och ros. Då kan man tänka till, är detta precis så som vi vil lha det, och kommer det att fungera rent praktiskt? Sen om vi gör om ritningen eller inte, är upp till oss, iom att det är vi som ska använda det. Men, kommentera gärna.


Nyaste skissen med llite mer mått:
ny_skiss_1c.jpg
 
Ni har inventerat era behov, visioner, erfarenheter och husets möjligheter och kommit fram till den här lösningen av många alternativ. Det borde vara det bästa för er!

Jag kan fortfarande fundera om 100 cm passagen till vardagsrummet är nödvändig för något annat än ljuset och det rent estetiska med symmetri kring väggskåpen mot vardagsrummet. Jag har dåliga erfarenheter av dörrar som är placerade mot väggen. Rummen blir svåra att möblera, i det här fallet vardagsrummet. Även om ni inte har en dörr som behöver sin plats, kan ni knappast möblera vardagsrumsväggen till höger. Ni behöver plats att röra er på och t.ex. ett högt skåp skulle stänga ut det ljus och utsikt som ni vill ha till köket! När ni är i vardagsrummet kommer ni sannolikt att använda korridorsvägen eftersom möblemanget (om det är tänkt så som i skissen) "öppnar sig" åt det hållet.

Att förlänga bänkskåpsraden ända till fönsterväggen - och ha ovandelen öppen - vore inte visuellt bra, dock tänkbart. Om ni har tänkt er bänkskivor av trä, kunde jag istället tänka mig att avsluta bänkraden med en fällskiva, som till vardags kunde hänga ner, och vid behov fällas upp. Ett annat sätt att öka yta är att bygga in skåp med stabila utdragsskivor överst eller skaffa diskhoar med ovanpåliggande skärbrädor och sköljskålar. Jag vill ju så gärna ha mer av 60 cm djupa arbetsytor än vad ni nu har! (Och det är inte ens mitt kök...)

Ni har 100 cm framför skafferiet och diskmaskinen. Det är aningen snålt, men eftersom man kan välja en annan väg in i köket när någon rotar i skafferigömslen eller tömmer diskmaskinen, borde det inte vara något större problem. Ni har inte heller öppningsbara skåp mittemot.

Nu måste jag stoppa för mig för annars börjar jag endast upprepa det som tidigare har diskuterats.
 
Lillbjorn skrev:
Att förlänga bänkskåpsraden ända till fönsterväggen - och ha ovandelen öppen - vore inte visuellt bra, dock tänkbart. Om ni har tänkt er bänkskivor av trä, kunde jag istället tänka mig att avsluta bänkraden med en fällskiva, som till vardags kunde hänga ner, och vid behov fällas upp.
Du, det var inte alls en dum ide, att göra en uppfällbar ekskiva som kan användas till : Bardisk, extra arb.yta, eller avställningsyta.

Ett annat sätt att öka yta är att bygga in skåp med stabila utdragsskivor överst eller skaffa diskhoar med ovanpåliggande skärbrädor och sköljskålar. Jag vill ju så gärna ha mer av 60 cm djupa arbetsytor än vad ni nu har! (Och det är inte ens mitt kök...)
Vi kommer nog att ha skärbrädor mm om kan ligga över diskbänken!

Ni har 100 cm framför skafferiet och diskmaskinen. Det är aningen snålt, men eftersom man kan välja en annan väg in i köket när någon rotar i skafferigömslen eller tömmer diskmaskinen, borde det inte vara något större problem. Ni har inte heller öppningsbara skåp mittemot.
Vi ska ta och måtta hemma och "pröva" å gå runt/öppna stänga diskmaskinen mm... kanske få öka på 10-20 cm!? vi får se.

Väggen mellan soffan och ytterväggen, kommer att möbleras med smala hyllor där det ska rymmas cd skivor och stereo, typ.


som sagt, allt kan förändras under resans gång, därför vill man ha in så många kommentarer som möjligt nu, och inte efterråt! ;-)

/ Fredrik
 
piliz skrev:
Vi ska ta och måtta hemma och "pröva" å gå runt/öppna stänga diskmaskinen mm... kanske få öka på 10-20 cm!? vi får se.
Nöj er med 100 cm! Att minska på ön är inte bra. Ta en annan vägg in i/ur köket om diskmaskinsluckan är öppen! Inget besvär. Dessutom står ni aldrig i det här köket mellan diskmaskinen och ön när ni plockar ur, så ni behöver inte mer utrymme för den skull. TVÅ stycken 100 cm är något helt annat än EN!

Vi har ett barkök med en passage mellan arbets- och matbordsdel. Den är 110 bred, förvaring av småapparater och bakredskap på ena sidan (sk sällanvaror). Den fungerar, två kan mötas och trängas, men jag skulle inte vilja ha den smalare. Om passagen var samtidigt en flitigt använd arbetsplats skulle jag starkt överväga minst 120 cm. Och det för att den andra vägen till matplatsen är ju genom köksdörren, hallen och vardagsrummet...
 
En fråga - har ni småbarn? I så fall bör ni nog tänka igenom placeringen av ugnen och hällen. Stor olycksfallsrisk med att ta ut saker ur en het ugn! Då bör det finnas en avställningsplats nära och inte behöva bära över ett golv. Samma sak gäller placering av häll och vask. Man bör kunna transportera grytor med t.ex hett vatten över en sammanhängande bänkskiva så risken att spilla på golvet minimeras. Det är så lätt hänt att ett barn eller en leksak är i vägen som man snubblar över!

Köksöar är "inne" just nu och de är jättetrevliga och fina. Men själv skulle jag aldrig placera spisen där om inte det fanns vatten brevid. Nej, jag skulle använda den som ren arbetsbänk för matberedning, bakning etc- varken häll eller diskho hör hemma där tycker jag.
 
Vi har ett liten son på 9mån.
Och visst finns det leksaker över hela golvet och han kryper omkring... så jag håller med om att risken för att tappa något hett är större i en sån här lösning.

Så det är vi medvetna om, men vi tror nog inte att denna lösning ska påverka det så mycket. Man måste ändå se sig för var man sätter fötterna vare sig man har en köksö eller allt på en och samma bänk.

Kan tillägga att vi väljer en bättre spis med utdragbara skenor så att man slipper bära bort plåten för att röra om i pommesen.

/ Fredrik
 
Jag personligen skulle aldrig välja en sån här lösning om jag hade småbarn. Jag vet hur fort en olycka kan hända i köket, har en son som brände sig ordentligt när han var sju månader, så jag skulle göra allt för att minimera riskerna. Dom flesta olyckorna händer ju faktiskt i köket.

Sen är det ju skillnad om det är en liten som kryper omkring på golvet eller om det är en livlig treåring som kommer springade och krockar med mamma just när hon bär den heta grytan över golvet.

 
visst, självklart ska man försöka minimera alla de risker som finns i ett kök gällande varmt vatten, stekfett, varma plåtar mm.

Men frågan är hur ALLA gör när man tar fram maten till bordet?
Oftast serverar man i en kastrull/stekpanna till vardags. Spagettin eller soppan är ju fortfarande varm och då kan det också hända en olycka när man bär över öppen yta fram till matbordet!

Om man istället väljer att gå å hämta maten från spisen/diskbänken, ja då har du samma sak där, du bär över öppen yta till matbordet, och man kan snubbla...

Stekfett som stänker från en stekpanna, typ när man steker kassler eller likn. På det kan man bränna sig rejält, och det stänker ner på golvet. Har man otur så kan ett barn sitta där då. Detta gäller även om en kastrull står och kokar och så bubblar det över utanför hällen...
Det kan man inte riktigt skydda sig emot, förrutom att inte tillåta sina barn att vara nära spisen vid sånna tillfällen...

Barn kan bränna sig på en ugn, om den blir varm. Det kan man motverka genom att sätta ugnen i arbetshöjd istället (90cm). Då kan inte barnet nå ugnen. Men, visst dom kan fortfarande ta enstol och ställa sig på den mot ugnen, och bränna sig...

Så som jag ser det, så finns det faror i HELA köket. Så det är inte BARA vid köksö/diskbänk som det kan hända. Det jag menar är att man ska/kan minimera riskerna så mycket som möjligt, men de kommer fortfarande att finnas kvar, hur man än vänder och vrider på det.

Jag är inte irriterad eller arg över kommentarerna, jag vill bara klargöra att det finns faror i HELA köket...

Fortsätt gärna att kommentera ;-)

/ Fredrik
 
Nyfiken på om ni kommit längre i kökplaneringen? Låt oss veta hur det går!
 
vi har tagit alla kommentarer till oss och gjort några smärre förändringar, men inga radikala som en helomvändning. Vi gillar fortfarande iden med köksön placerad där den är, och det öppna ut mot vardagsrummet.

Om behovet finns, kan vi sätta upp en nerfällbar "bardisk" mellan kök och yttervägg, för att få mer arbetsbänk. Eller om behovet är ännu större, så går det att sätta igen hela den öppna delen mellan kök och yttervägg...

Men det är sådant som vi kommer att ta till senare när allt är färdigt, om ett par år om det dyker upp... ;-)

Däremot alla kommentarer runt farligheten i ett kök, har vi slagit bort, då vi anser att det finns faror i ett kök oberoende på om man väljer att sätta in köksö med eller utan ho, eller sammanhängade ö med diskbänken osv... Barnen kommer att dansa runt en vilket fall som helst, och man måste vara aktsam när man bär kokhett vatten hur som helst...
Så, summa sumarum, man måste titta var man sätter fötterna innan man bär kokhett vatten eller se till att barnet ej är i närheten av spisen om man steker något som stänker...

Nyaste skissen finns här. Har blivit 1 skafferi, och en dörren till förrådet går inåt för at tspara plats i köket...
ny_skiss_1c2.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.