Tjo

Har ett hus byggt -72 med ett antal originalmattor kvar i källaren.
I bl.a. en hall samt i tvättstuga och bastu finns mattor limmade direkt på betongen.
Förra ägaren nämnde att de lät en firma ta bort en matta med asbest i som låg i bostadsplan, så jag misstänker att de kvarvarande mattorna i källaren kan innehålla asbest.

Vad kan det tänkas kosta att få någon att ("kontrollerat") riva uten sådan matta?
Vilka gör det? Mattläggare eller finns det särskilda saneringsfirmor för sådant?
Kan jag göra det själv, med lämpliga skyddsåtgärder?

Vill ju inte äventyra familjens säkerhet, men samtidigt inte betala hutlösa summor i onödan...

/C
 
Asbest är ett arbetsmiljöproblem, inte ett gift. Om du kan riva ut mattan själv så är det bara att sätta igång. För folk som ständigt jobbar i asbestdamm finns särskilda föreskrifter. För en privatperson som någon enstaka gång kommer i kontakt med asbest är det inget problem.

Om det inte är något problem med mattorna så är det bara att låta dem vara kvar. De "avsöndrar" inte asbest där de ligger.
 
Tackar för input.
Hade inte tänkt att ta bort mattorna för asbestens skull, utan eventuellt klinka (åtminstone delar av) de golv det gäller som en del i min av-70-talisering av huset.

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.