Kajsa

Du bör inte betala mer än 350:- per vägguttag, inkl. moms!

Men faktum är att förläggningsmatriel: rör/slang, ledning och apparatdosor är dyrare än vad många tror. I min bedömning ovan så ingår uttaget, dosa och 3 m rör och ledning till närmaste punkt.
(Svensk standard säger att avståndet 4 m mellan uttag ej bör överskridas, så oavsett om man drar rör vertikalt eller horisontellt så borde 3 m räcka i snitt för ett extra uttag).

Angående spotlightsen så kostar en hygglig sådan mellan ca 140 - 180:- utan moms (fabr. Lumiance).
Då är det en spotlight för 230V direkt. Väljer man 12V armaturer så är dessa billigare men en transformator tillkommer då i gengäld (ca 3st spot/trafo). Kostnaden blir därför ungefär densamma. Så låt oss säg 200 spänn per armatur utan moms så är det nog ganska rimligt.

Dimmer, vanlig enkel transistordimmer för 300w belastning typ eljo Trend ligger på ca 390 kr utan moms..

Till det tillkommer arbetskostnad och förläggningsmatriel.

Detta var min enkla kostnadsbedömning, hoppas den var till någon hjälp.

Naturligtvis så är det allra bästa att från början ha ett bra förfrågningsunderlag med hela elsystemet och dess funktioner klart för sig från början.
Men tyvärr så tänker inte folk på elen i så stor utsträckning. Den bara finns där. Dessutom är det kanske svårt för en oinvigd att se på en elritning (om en sådan ens är upprättad) och förstå eller förutse alla tänkbara möbleringar samt belysningar, uttag, funktioner mm. innan huset ens är byggt.

Jag arbetar som elkonsult och håller på med just kosnadsbedömningar, ta fram förfrågningsunderlag och projektera el- och telesystem. Har även jobbat tio år som installationselektriker, så är det någon som behöver hjälp med projektering / ta fram handlingar, planritningar mm. så är det bara att höra av sig... :)
 
Menar du 600 kr per "grej"?
Låter dyrt.
Svårt att bedömma arbetskostnad. Men 340 kr i timmen kostar han kanske. Har inte siffror på detta i huvudet.
Hur mycket ledning mm han använder för spotlightsen är omöjligt att uppskatta. Nog därför han garderar sig med ett enhetspris på 600. Men det är ju vansinnigt.

70-100 kr per spotlight i arbetskostnad.
35-50 kr per dimmer i arbetskostnad.
35-50 kr per meter ledning i arbetskostnad.

Lite har jag nog höftat så här på fredagskvällen..

Gokväll!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.