alen skrev:
Oj, tack - Glöm inte att andas bara :) ..... Jag tror jag har lagt ner uppskattningsvis 1 års heltidsarbete för att få det i beboeligt skick, och då har jag varit ensam på bygget. Två välkoordinerade personer kunde alltså gjort det på ett halvår. Sedan har det naturligtvis tillkommit en del småfix, som t.ex. att packa halmbalar m.m. Huset ligger på Orust, en ö på västkusten.

Detta hade vart ngt för min Mor och hennes man! Undrar om dom vet om att det byggts ett sånt hus på ön..Låter som ngt gubben skulle kunna ränna ut och spana på:p
 
alen skrev:
Innan jag byggde konsulterade jag en van lerbyggare som tyckte sig märka att lerbruket som omsluter halmbalen "suger" fukt från halmbalen, p.g.a. bruket har en annan fuktbalans jämfört med halmbalen. Om detta skulle stämma vid noggrann mätning under kontrollerade förhållanden vet jag inte, kanske har det prövats?
Det har testats av Franz Volhard i boken "Leichtlehmbau: Alter baustoff- neue technik"
Oavsett luftfuktighet kommer leran vara torrare än halmen- och alltså suga till sig fukten.
 
  • TegningerEXjobb%20013[1] - Kopia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju strålande! Den här tråden verkar utvecklas till en informationskälla för halmhusbyggande, både praktiskt och teoretiskt. Och logosol får litet gratisreklam, men det får man väl bjussa på.....

Och en rapport för vårkanten: Vissa har undrat om inte halmbalarna sjunker ihop med tiden. Efter andra vintern vi har bott i huset - det senaste halvåret har sättningen varit minimal, så den avtar helt klart med tiden, och ganska snabbt verkar det som. Inga möss i väggarna heller, lyckligtvis.
 
Hur går det förresten för Håvard; har du kommit igång med något bygge?
 
Först: Jag har inte glömt at du ska få läsa mitt ex-jobb. Problemet är bara att jag är världens trögaste människa och inte har fått klart det än. Nu ligger det dock på min handledares skrivbord för slutligt godkännande...

Blev klar med skolan i december och är numera arbetslös. Om jag inte snart får jobb kanske jag tar tag i det och startar en halmbalsbyggfirma?!
 
:| "Sista halmstrået"?

(kunde inte låta bli... )
 
EB skrev:
Vi bygger också ett halmbalhus - eller rättare sagt, dottern och svärsonen, men de har inte mycket tid, så vi hjälper till. Dottern har själv gjort ritningen, och hon gillar inte heller det som är rakt. Från början var båda kortsidorna runda, men ändrades för att kunna förlänga huset senare.

Vi har inte kommit så långt, grunden är klar. Det är inte plintgrund.

Nu händer inte så mycket under vintern. En bild från augusti:

hur vore det med att anlita en professionell arkitekt?
 
haavard skrev:
Först: Jag har inte glömt at du ska få läsa mitt ex-jobb. Problemet är bara att jag är världens trögaste människa och inte har fått klart det än. Nu ligger det dock på min handledares skrivbord för slutligt godkännande...

Blev klar med skolan i december och är numera arbetslös. Om jag inte snart får jobb kanske jag tar tag i det och startar en halmbalsbyggfirma?!
Toppenkul när människor bygger bo men se till att arkitektoniska kunskaper kommer med för allt är inte byggteknik!!!
 
Efter tre års utbildning till byggingenjör kan man nog rita ett hus...
Jag kommer aldrig rita nåt nytt Turning Torso, men det är heller inte min dröm.
 
Hej!
Fantastiskt bygge! Det här blir man ju väldigt inspirerad av. En fråga om träfasaden, jag förstår tanken att den ska skydda putsen. Men samtidigt ser man ju inte om det skulle bli sprickor eller andra skador i själva putsen. Är det något du funderat över?
 
Du har helt rätt. Saken är den att jag hade så bråttom när jag byggde att jag inte kom på någon bra lösning på detta när jag stod inför detta momentet - framsidan var det första som putsades! Visst blir det glipor mellan putsen och reglarna, och nu drar det in luft där kalla blåsiga dagar, vilket är ett minus! Och det känns trist att plocka ner panelen och täta.... Det bästa hade ju varit att ordna med någon övergång mellan regel/puts, t.ex. en bit nät, säckväv etc., för att få putsen att hålla ihop med reglarna. På insidan har jag på flera ställen häftat fast hönsnät mellan reglarna, som spänner över halmen - då blir det heller inga sprickor (och denna metod förspråkas naturligtvis i flera halmhusbyggböcker!). Så det är lätt att vara efterklok. Gör inte om denna miss den som skall bygga halmhus!!!!!
 
  • Gilla
DejvidK
  • Laddar…
Imponerande bygge! Skulle själv vilja ge mig på något liknande projekt någon dag, mycket p.g.a. att jag alltid velat bygga mitt eget hus och halmbalshus verkar ju vara något av en "DIY-metod". Om det sedan är bättre för miljön och billigare än traditionella byggmetoder (även om man då får leta i container och fynda på blocket och liknande en del också) är ju det bara ett plus. ;) Min ena kusin är dessutom rörpulare, en annan kusin elektriker och min systers sambo snickare, så lite hjälp borde man kunna tigga till sig, något ska man väl få ut av släktbanden. ;)

Men det jag tänkte fråga är hur det fungerar om man vill sätta upp t.ex. en tavla på väggarna, spricker inte putsen?? Och det måste väl på något sätt gå att sätta plywood+gips/enbart gips på innerväggarna för oss som gillar det lite rakare och släta? Kan du rekommendera någon bra bok om halmbalsbygge som man kan köpa/låna på biblioteket (kanske missat att du skrivit det i tråden) så kanske man får svar på en del andra frågor man inte visste att man borde haft. Det är iof ett projekt för framtiden men jag har å andra sidan alltid sagt att jag ska bo i hus när jag fyller 30 och det är bara 3 år kvar så man får nog läggga på en rem om den tidsplanen ska hålla... ;)

Maria.
 
Att bygga med halmbalsteknik gör att en massa annat typ el,typ rördragning etc typ sätta upp tavlor skåp blir sådant som inte är standard samt om du ska skiva väggarna från insidan så påverkar du väggens konstruktion.

Precis som i tidigare inlägg kan du drabbas av saker som inte är genomtänkta som att leran krymper och spricker och lämnar glipor om man inte armerar den med nät eller annat.

Projektet kräver också att du kan bygga vissa saker vissa datum på året med tanke på fukt och annat. Ler kliningen bör ju läggas på när det kan torka ordentligt utan att möggla.

Sedan bör man ju skydda konstruktionen med spanjolettnät med maskor som ger råttskydd detta kan ju också fungera som armering.

För att få till en standardiserad innervägg med skivor skulle jag sätta stål reglar i stället för trrä och ha en liten luftspalt mellan skivorna och halmen alternativt ha den tunnaste varianten av frigolit(diffusionsöppen) mellan reglarna och skivor först plyfa sedan gips.
Det blir en riktigt tjock vägg som kräver sin arkitekt för att klara ett vettigt hus.

En annan sak som är ett stort problem med byggen av denna typ är att bank och annat inte brukar fungera..men det vet du väl redan
 
Bygger du hus med regelstomme är det inte nåt problem att gipsa innerväggarna. Du har reglerna på insidan av halmen, sen putsar du mellan reglarna och till sist använder du reglarna till att skruva gipset i.
Bygger du med en ramverksstomme fäster du tex plywoodskiva på utsidan stommen och balrna utanför där igen. Sen kan du gipsa på insidan plywooden.
Bygger du självbärande tror jag det blir svårt med gips.

Lerputsen har dåligare hållfasthet än gips, så vill du hänga nåt på en putsad vägg kan du hänga det i tex en ståltråd som fästs i hammarbandet.

Nåt nät för att stoppa råttor behövs inte, däremot kan det uppstå sprickor mellan puts och trä - där kan du ha en smal remsa med tex juteväv. Många menar dock att de sprickorna blir så små att det inte har praktisk betydning.

På Chalmers bibliotek har de 6-7 böcker om halmbalsbygge, KTH har säkert ungefär det samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.