Hej

Jag skulle behöva lite råd.
Vi har ett 1-plans vinkelhus med källare. Självdrag.
Bott en månad. Huset har bytta fönster och det är på tok för dåligt luftbyte i huset.
Bodde tidigare i ett mindre hus med F system, stor skillnad i luft.

Vi har fjärrvärme indraget men ännu bara till varmvatten.
Ännu är det inte vattenburen värme utan luft luft pump med oljefyllda element.
Blir ett framtida projekt att dra vattenburet. Och två braskaminer finns.
Passar detta bra med FTX, bör det väl göra?

Vi ska nu installera FTX system.
Har totalt 300 kvadrat.
Har hittills fått en offert där de rekommenderar Flexit SL7R EC. Roterande växlare.
En annan leverantör på gång med offert säger Enervent.
Själv är jag lite intresserad av Östberg Heru 130S EC med vattenbatteri. Framstår prisvärt.

150 kvm med 2,40 i takhöjd = 360 kubik
150 kvm med 2,2 i takhöjd = 330kubik
Totalt 690 kubikmeter
95-105 l/s för hela bostaden är min lekmanna beräkning.

Mina frågor:
- Vilket aggregat/leverantör skulle ni rekommendera i dagens läge? EC fläktar är prio i vart fall. men vilken växlartyp? Vi har radon (mellan 200-300 så inte höga direkt) vilket en del säger att roterande är inte så bra. Motströmsväxlare då?
- Vattenbatteri? Det kostar en ca 10 tusen att byta elbatteri mot vattenbatteri. Är det värt det? Hur mkt används batteri under året?
- Kan man ha aggregat i tvättstugan eller dånar det på tok för mkt? Vi har en bra vind så för all del så går det bra där. Men ska vi ha vattenbatteri blir det så smidigt med FJV som står där. Kan man räkna med kondens beroende på växlartyp så är det ju smidigt att ha det i tvättstugan oxå.
 
Hej!

Har också enplansvilla med källare där luftombytet är för risigt. Planerar FTX-installation och vent-firman rekommenderar Fläktwoods Rexovent RDAE. Jag har också funderat på detta med motströmsväxlare men det är förmodligen ingen toppenidé för mig i norra Sverige. Även montage i tvättstugan i källaren har jag funderat på men det blir nog för krångligt med rördragningarna så det får bli en vindsplacering. Vad gäller förvärmning av luft vintertid tycker jag mig ha läst att många inte behöver förvärma alls, utan att återvinningsgraden är så pass bra så att det inte behövs. Men detta har jag själv ännu ingen erfarenhet av.
 
Fläkt Woods grejer brukar ju av hävd bara bra prylar.
Kostar ett rexovent aggregat mkt mer än konkurrenterna?

Jag träffade en ventilationsfirma i Växjö idag (där jag bor).
De sa oxå att förvärmning är inte speciellt nödvändigt.
Används lite och kan alltid eftermonteras om behovet kommer.
De ansåg att vattenbatteri var en onödig kapitalinvestering, den är mkt ovanlig här i vart fall.
Och rekommenderas framförallt i inte i vind.

Östberg Heru tyckte denna firma (klimat och service i Växjö) var ett prisvärt och bra aggregat. Pålitligt och lättservat osv.

Det blir vind eller tvättstuga... bara man får upp det på vinden... vår vindslucka utifrån är lite för låg.
Vi har en "vanlig" vindstrappa" inne och där kan det kanske gå att kånga 80kg aggregat... :)

Montören sa att ljudmässigt så är det helt ok att ha i tvättstugan.
Men det är ju en risk kan jag tycka... behöver jag inte förvärmning vatten... då blir det nog vinden. Där lär det ju höras minst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.