en sak å tänka på är att luft/luft vp & luft/vatten vp de är igentligen bara ett kompliment till uppvärmningen, men de ska ju köras för å dra det tyngsta lasset större delen av värmesesången (stava).
så låt de befintliga elementena sitta kvar
 
Komplement?
Inte alls vill jag påstå.
Jag använder mina luftvärmepumpar som huvudsaklig värmekälla. Som komplement har jag en gammal oljepanna med tillhörande brännare, som jag bränner diesel i från 25L plastdunk om värmepumparna inte räcker till eller skulle fallera. Tappvarmvatten fixar en 80L elberedare.
 
Förr var det så att luft/luft-VP var ett komplement till framför allt direktverkande el.
Nuförtiden är pumparna så bra att det absolut går att använda dem som huvudsaklig värmekälla. Vi behöll radiatorerna första året, men har nu tagit ner dem eftersom vi inte behövde använda dem. Vi har två Mitsubishi Electric, en på varje våning och de fungerade även när det var -23 i vintras. Grymt skönt att kunna kyla båda våningarna också, en sommar som denna. Men effekten går ner vid riktigt låga temperaturer, så det kan vara bra att ha någon typ av el-backup att ta fram de få dagar det är under -15. Själva eldade vi istället i kakelugnarna de allra kallaste dagarna.

Vi har treglasfönster och inga kondens- eller kallrasproblem.
 
Ja självklart får du kallras, det får man alltid vid fönster tan värmelälla under (oavsett fönster) frågan är bara hur mycka kallras man får.

Kallras gör att det käns kallare i hala rumet, vilket gör att du automatiskt väljer en högre tempratur i rummet, tills du inte känner att kallraset är störande. (så man gör ju av med mer värme energi på det viset, men det kanske ändå går åt mindre el om du värmer med luft/luft, mot att ha el radiatorer.)
 
Svar om kallras vid fönster utan radiator under fönster....
Vid gamla typen av 2 glas fönster ( glas typ vanligt fönster glas)
Jag måttbeställde 2 glas kasset med gasfyllning + innresida med spärrskikt för att hindra
värme vandra ut men den hindrar inte solens värme att komma in.

Lyfte ut det innre glaset och fräste ut för glas kassetten fäste fast med en vitmålad list på insidan ytterbågen sitter det vanliga fönsterglaset kvar tillsammans = 3 glas

( Energi glas i mitt fall nära inget kallras trots - 25 C ute + 23 C inomhus )
Värmer mitt hus med varmluft och olja när det blir kallare än - 20 C
i övrigt med LL pump
 
CarMan skrev:
Ja självklart får du kallras, det får man alltid vid fönster tan värmelälla under (oavsett fönster) frågan är bara hur mycka kallras man får.

Kallras gör att det käns kallare i hala rumet, vilket gör att du automatiskt väljer en högre tempratur i rummet, tills du inte känner att kallraset är störande. (så man gör ju av med mer värme energi på det viset, men det kanske ändå går åt mindre el om du värmer med luft/luft, mot att ha el radiatorer.)
Bra påpekande! d^_^b
Som jag skrev har vi inga kallrasproblem, men självfallet får man alltid visst mått av kallras under ett fönster, om inte fönstret isolerar bättre än väggen! Naturlagarna har oftast rätt. Vi håller sannolikt ett par grader högre temperatur än vi hade gjort utan något som helst kallras. Men vi sparar enormt mycket pengar jämfört med bara elvärme ändå (treglas isolerfönster, två moderna pumpar, ingen kompletterande direkteluppvärmning). Alternativet hade varit helt nya radiatorer i ett 180 kvm stort hus och en mycket dyrare luft/vatten- eller markvärmepump och den kalkylen höll inte.
 
Jag får kallras om det är mer än -10 grader ute, trots luftvärmepump. Dock klarar jag mig mycket längre nu på hösten än vad jag gjorde utan luftvärmepumpen. Kommer förmodligen klara mig hela hösten på att enbart använda luftvärmepumpen som värmekälla, jag installerade luftvärmepumpen i Januari 2010. Min elförbrukning har minskat radikalt och jag har en mycket behagligare luft på köpet. Förra hösten hade jag svårt att få över 18 grader varmt i källaren, nu är det ca 24 i källaren och det går åt halva energiförbrukningen, ca 25kw om dagen jämfört med ifjol då jag låg på 50kw i september.
 
Vad blev det för märke?
 
BerraSWE och tips till alla....

Vilken typ av fönster har du ??
Vanligt 2 Glas eller vanligt 3 Glas ?
Vid 2 glas kan man förbättra värmevärdet på dessa fönster med en såkallad dammlist emellan bågarna
och se till fönster tätningslister samtidigt detta minskar även kallraset vid fönster.
OBS det finns en viss risk för kondens emellan glasen.
 
Jag har äldre 2 glas fönster från 66, dock i bra skick. Tänkte byta ut fönstren på nedervåningen där jag har pumpen, till att börja med, och sedan sätta isolering runt karmarna på övervåningen. Pumpen är en Mitsubishi FD35 som jag är riktigt nöjd med, den går tyst och ger bra värme ner till ca -15, därefter får jag lite kallras men det är ju betydligt bättre nu än utan pumpen, förut frös man nästan inomhus fast det bara var 3-4 grader kallt ute :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.